Mgr. Miroslava Slavíková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZBP1_3364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Advertisements

Lidské zdraví a potrava - pokračování
VÝŽIVA – základní složky potravy
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
SPOTŘEBNÍ KOŠ.
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
SPRÁVNÁ VÝŽIVA PROJEKT „ZDRAVĚ JÍST, ZDRAVĚ ŽÍT“.
VY_32_INOVACE_VkZ Základní složky potravy
„EU peníze středním školám“
Potraviny rostlinného původu
Zdravá výživa aneb výživou ke zdraví.
Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Zdravé mlsání Dana Růžičková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha 26. února 2008.
Potravinový talíř Člověk a jeho zdraví.
Zdravá výživa Michaela Šrámková.
HOBITI.
Příprava stravy v rodině
„EU peníze středním školám“
VITAMÍNY A MINERÁLY.
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_11
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
SPIŽNÍ SKŘÍNĚ Ivana Paletová TĚSTOVINY - celozrnné - bezvaječné - semolinové - kuskus RÝŽE - jasmínová - natural - basmati - parboiled - divoká.
VY_52_INOVACE_ZBP1_3464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
VY_52_INOVACE_ZBP1_4264VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
10 DŮVODŮ PROČ PÍT ALOE VERA GEL
Zdravé stravování KC3.
Luštěniny Ing. Alena Říhová
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
LIDSKÝ ORGANISMUS Význam potravy, vody a vzduchu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Stránská Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_Př - výživa a zdraví TEMA:
Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36.
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_04_PR_ZÁKLADNÍ SLOŽKY POTRAVY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Potrava člověka Úkol: Na obrázku jsou některé zdroje živin, rozděl je na zdroje cukrů, tuků a bílkovin.
Luštěniny Vypracoval: Lukáš Karlík
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
Živina Funkce (dle schválených tvrzení) Významný zdroj Vitamin A
Název projektu: Moderní škola
Pole - obilniny Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PESTROST STRAVY.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 027
= přeměna látek a energií
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Základní škola, Hradec Králové
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Maso a masné výrobky Dodatky.
Mouky. Mouka pšeni č ná -Obsahuje LEPEK -Nejpoužívanější mouka -Je ochuzena o vlákninu, minerální látky a vitamíny -Vyrábí se z vnitřní části obilky Typy.
Transkript prezentace:

Mgr. Miroslava Slavíková Pardubice, 15.5. 2013 Mgr. Miroslava Slavíková Luštěniny a obilniny Jak zajímavě sestavit jídelní lístek, aby se naplnil spotřební koš

jsou velmi důležité pro lidské zdraví Luštěniny a obilniny jsou velmi důležité pro lidské zdraví jsou zdrojem mnoha vitaminů, minerálních látek a také vlákniny.

Luštěniny jsou navíc výrazných zdrojem bílkovin

a pokud je kombinujeme s obilovinou, je tato bílkovina plnohodnotná.

To je také důvodem zařazování luštěnin do jídelníčku – luštěniny tedy zařazujeme zejména pro jejich nutriční vlastnosti a nikoli „jen proto“ abychom naplnili spotřební koš.

To je nutné si uvědomit zejména kvůli kombinacím jednotlivých pokrmů. 

Bílkoviny jsou živinou pro lidský organismus nepostradatelnou. Zdraví poškozuje  jejich nedostatek,ale i velký nadbytek. Jsou tvořeny 20 až 22 aminokyselinami, z nichž je 8-9 nezbytných (esenciálních). Již po narození dochází k postupnému osidlování kůže i trávicího ústrojí dítěte mikroorganismy.

Rozklad zkonzumovaných bílkovin probíhá hydrolýzou a začíná v žaludku. Aminokyseliny přenášeny do slizničních buněk tenkého střeva odkud přecházejí do krevního oběhu. Krví jsou rozváděny do celého těla a využívány pro syntézu tělních bílkovin. Tyto mikroorganismy nezpůsobují onemocnění, a proto byly dlouhou dobu opomíjeni. Žijí na potravinách a v malých množstvích nezpůsobují žádné škody. Když těmto saprofytům umožníme se pomnožit, způsobí svou aktivitou rozklad potraviny.

Spotřeba luštěnin v ČR je nízká - jen 2,5 kg na obyvatele na rok, zatímco některé státy mají spotřebu až 25 kg. Na základě dnešních vědeckých poznatků je možno říci, že luštěniny jsou zdraví velmi prospěšné.

Luštěniny obsahují také oligosacharidy, které podléhají mikrobiálnímu zpracování v tlustém střevě, což může způsobit nadýmání a plynatost. Byla by ovšem velká škoda kvůli tomu omezovat podíl luštěnin v našem jídelníčku. Mikroorganismům rozkládající tuky říkáme odborně lipolytické. Optimální teplota pro jejich činnost je 25°C – 40°C, některé z nich jsou však aktivní i při teplotách kolem 0° C nebo dokonce při teplotách pod bodem mrazu! Proto může dojít k jejich pomnožení i ve starších typech mrazáků, ve kterých je teplota max. –12°C. Rozklad tuků je schopna provádět řada mikroorganismů, např. některé plísně, pseudomonády, kvasinky, escherichie a enterobakterie. Zplodiny, které vznikají jejich působením mohou být i jedovaté (např. peroxidy, aldehydy, ketony aj.). Smyslově jsou málo postřehnutelné a projevují se zpočátku jen zvýšením kyselosti potraviny. Později vznikají oxidací tuků kromě jiného i methylketony, které způsobují typický zápach žluknutí. Míra žluknutí závisí hodně na množství přítomných mikroorganismů.

Je vhodné luštěniny zařazovat v menším množství, ve vhodných kombinacích a častěji. 

Základní druhy luštěnin: Čočka zelená Tmavě zelená čočka Červená čočka je velmi dobře stravitelná, má vysoký obsah beta-karotenu, není nutné ji namáčet, doba varu cca 15 minut, po té se rozváří  a tvoří jemné pyré. Výborně zahušťuje polévky.

Hrách byl spolu s čočkou důležitou součástí stravy Slovanů.  Půlený loupaný – žlutý či zelený, neloupaný

Cizrna pochází z Indie, je velmi výživnou luštěninou, zdrojem manganu, vitamínu E, kyseliny listové a železa.   Má jemnou chuť připomínající oříšky.

Fazole  Bílé  Černé fazole jsou oblíbené především v latinskoamerické a asijské kuchyni.  Červené fazole jsou dobrým zdrojem draslíku, železa, kyseliny listové. Fazole pinto

Sója  pochází z Číny je ze všech rostlinných potravin nejbohatším zdrojem bílkovin.

Pro lidský organismus je výhodné je konzumovat sóju prostřednictvím výrobků z ní, neboť ty jsou lépe stravitelné a živiny jsou výhodněji využitelné – jako je např. tofu, tempeh.

Nikoli sojové „maso“ – to slouží spíše jako „plnidlo“ nepovažujeme ho za zdroj živin. Např. když  chceme snížit spotřebu masa a „nastavujeme“ maso např. v karbanátku sojovým masem apod.  

Způsoby úprav luštěnin Karbanátky Nákypy Omáčky Guláše Polévky Pomazánky 

Obiloviny jako zdroj vlákniny a energie dodávané pozvolna.  Obiloviny jsou důležitou součástí výživy člověka více než 12000 let. Základem stravy jsou celozrnné obiloviny, které dodávají organismu většinu potřebných stavebních látek i energie.

Jsou hlavní složkou potravy národů dožívajících se vysokého věku Jsou hlavní složkou potravy národů dožívajících se vysokého věku. V roce 1936 byla spotřeba v ČR 171 kg na hlavu a rok v roce 1987 už jen 112 kg 

Obiloviny v celých zrnech jsou základem stravy. Vyplývá to nejen z jejich složení, ale také z konstrukce a enzymatické výbavy našeho zažívacího systému.

Ve slinách jsou enzymy, které začínají štěpit složité cukry, tenké střevo, trávení a vstřebávání probíhá postupně. Složité cukry jsou rozštěpeny na jednodušší, které jsou vstřebávány a jsou základem pro naše tkáně.

Významným mezníkem byl rok 1870 a vynález válcového mlýnu na mletí bílé mouky a odstraňování otrub z obilí. Tím je však současně odstraněna také větší část vitamínů, minerálních látek a vlákniny. Bílá mouka je tedy  konzumována teprve přes sto let.

V polovině 19. století se mlecí kameny nahrazují válci mění se mlecí technologie a zavádí se mletí krupicové.  Používání bílé mouky bylo módou v bohatých rodinách. Prostí lidé se snaží vyrovnat bohatým a tak postupně celé národy změnily zdraví a chutný celozrnný chléb za bílý.

Obiloviny zabraňují rychlému kolísání cukru v krvi, které vede k nerovnoměrnému zásobení tkání výživou trpí tím především naše mozková činnost. V praxi je to kolísání nálad, přecitlivělost neklid, únava, bolesti hlavy, nespavost apod.

Obiloviny Celá obilná zrna dodávají také minerální látky a vitamíny zejména  vitamíny skupiny B nezbytné pro činnost nervové soustavy.

Základní druhy obilovin: Žito – žitné vločky jako zavářka do polévky. Oves má ze všech obilovin nejvyšší obsah bílkovin a tuků, kolageny podporující činnost jater, kloubů a kůže, je velmi vhodný pro rostoucí dětský organismus.  Je vydatná posilující zahřívající obilovina.

Základní druhy obilovin: Ječmen – vločky, krupky, kroupy. Jáhly – kaše, poháry polévka. Pohanka – polévky, nákypy. Kukuřice –kukuřičná krupice – kaše, polévky, kukuřičné lupínky. 

Praxe a shrnutí Luštěniny je vhodné zařadit do měsíčního jídelního lístku školní jídelny každý týden ve formě luštěninové polévky nebo polévky s luštěninou (nemusí být hustá a na porci stačí přidat 3-4 fazole nebo cizrny, aby si děti zvykaly, že luštěniny jsou přirozenou součástí pokrmů).

Jako hlavní pokrm - 1-2x za měsíc Guláš Cizrna na paprice Čočka se zeleninou Karbanátek apod. 

Vhodné kombinace – luštěniny a obiloviny Luštěninová pomazánka + chléb Čočková polévka + špagety Těstoviny + fazolový guláš Chléb + fazolový guláš

Děkuji za pozornost