I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přehled citací a odkazů:
Advertisements

Christina Bočáková 3. ročník
ESTERY.
Chemie.
KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemické reakce karboxylových kyselin
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Jméno : Ing. Renata Šandová Škola : Základní škola Pohořská 8, Odry Předmět: Anorganická chemie Třída: 8.ročník Téma: Složení roztoků.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Estery.
Typy chemických reakcí
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Název Karboxylové kyseliny II Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
CH42. REAKTIVITA ORG. SLOUČENIN - RISKUJ Mgr. Aleš Chupáč, RNDr. Yvona Pufferová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Kyslíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 28
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
„Co má rum společného s vínem?“
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
Deriváty karboxylových kyselin
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
Lipidy Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická chemie,
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Estery Kyslíkaté deriváty
CZ.1.07/1.1.10/
Deriváty karboxylových kyselin
Názvosloví, vlastnosti, reakce
Způsoby vyjadřování složení směsí
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ROZTOKY Obr Obr. 2.
Nejznámn ě jší karboxylové kyseliny Obrázek č.1 Obrázek č.15.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Deriváty karboxylových kyselin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Chemické výpočty II.
KARBOXYLOVÉ KYSELINY II (deriváty karboxylových kyselin)
Ch_046_Soli karboxylových kyselin Ch_046_Deriváty uhlovodíků_Soli karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Ch_045_Estery, esterifikace Ch_045_Deriváty uhlovodíků_Estery, esterifikace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
 V molekule uhlovodíku je vodík nahrazen skupinou –NH 2  Příklady:  aminomethan: CH 3 NH 2  diaminoethan: CH 2 NH 2  aminobenzen: C 6 H 5 NH 2.
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Estery 13. leden 2014 VY_32_INOVACE_130213
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Proč ovoce voní Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/15.0324 I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Esterifikace I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Mgr. Veronika Švandová Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ESTERY KARBOXYLOVÝCH KYSELIN obecný vzorec funkční deriváty karboxylových kyselin přírodní látky průmyslový význam příprava – nejčastěji esterifikací

ESTERIFIKACE KARBOXYLOVÝCH KYSELIN výchozí látky: kyselina, alkohol produkty: ester, voda kyselé prostředí (nejčastěji H2SO4)

ESTERIFIKACE KARBOXYLOVÝCH KYSELIN kyslíkový atom ve vzniklém esteru pochází z molekuly alkoholu primární alkoholy tvoří estery snadněji než estery sekundární rovnovážná reakce, zpětnou reakcí k esterifikaci je kyselá hydrolýza

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ napiš produkty následujících reakcí a pojmenuj je: a) b)

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ - řešení a) ethylester kyseliny mravenčí (mravenčan ethylnatý, ethyl-methanoát, ethyl-formiát) a voda b) propylester kyseliny octové (octan propylnatý, propyl-ethanoát, propyl-acetát) a voda

LABORATORNÍ PŘÍPRAVA ETHYLESTERU KYSELINY OCTOVÉ chemikálie: ethanol (F), kyselina octová (C), kyselina sírová (C), uhličitan sodný (Xi) postup: Vyučující smíchá ve zkumavce 3 ml kyseliny octové a 3 ml ethanolu. Ke vzniklé směsi opatrně přidá asi 0,5 - 1 ml koncentrované kyseliny sírové. Obsah zkumavky promíchá, vyleje na hodinové sklíčko a nakonec přisype pevný uhličitan sodný.

LABORATORNÍ PŘÍPRAVA ETHYLESTERU KYSELINY OCTOVÉ Odpověz na následující otázky: Zapiš rovnici reakce. Porovnej vůni kyseliny octové a vzniklého esteru. V literatuře vyhledej praktické využití vzniklého esteru Proč myslíš, že přidáváme do reakční směsi uhličitan sodný? Vzniklý ester může být pro člověka smrtelnou látkou. Smrtelná dávka pro člověka je asi 0,5 g na každý kilogram tělesné hmotnosti. Jaká by byla smrtelná dávka tohoto esteru při Tvé váze? Vypočítej objem tohoto množství (ethylester kyseliny octové = 1,045 g/cm3). Na Internetu vyhledej bezpečnostní list daného esteru. Jakými písmennými zkratkami označujeme jeho nebezpečné vlastnosti a jak tyto vlastnosti nazýváme?

LABORATORNÍ PŘÍPRAVA ETHYLESTERU KYSELINY OCTOVÉ Řešení otázek Rovnice Vůně vzniklého esteru připomíná odlakovač na nehty lak na nehty či modelářské lepidlo. Ethylester kyseliny octové se používá v laboratořích jako rozpouštědlo. Uhličitan sodný se přidává do reakce proto, aby zreagoval zbytek kyseliny octové (a sírové), který by negativně ovlivňoval vůni vzniklého produktu. m = 60 kg  mLD = 30 g, V = m /  = 30 / 1,045 = 28,71 cm3 Ethylester kyseliny octové patří mezi látky vysoce hořlavé (F) a dráždivé (Xi).

MECHANISMUS ESTERIFIKACE

ESTERY ANORGANICKÝCH KYSELIN Estery kyseliny borité výchozí látky: kyselina boritá, methanol či ethanol produkty: ester kyseliny borité kyselé prostředí (H3O+) Estery kyseliny dusičné kyselina dusičná, glycerol či celulóza produkty: ester kyseliny dusičné

REAKCE ESTERŮ Kyselá hydrolýza esteru kyselé prostředí (H3O+) výchozí látky: ester, voda produkty: kyselina, alkohol Alkalická hydrolýza esteru alkalické prostředí (OH-) produkty: sůl karboxylové kyseliny, alkohol

OPAKOVACÍ CVIČENÍ Co je to esterifikace? Jaké jsou výchozí látky a produkty této reakce? Za jakých podmínek může reakce probíhat? Který z následujících alkoholů bude podléhat esterifikaci nejsnadněji? Jak se nazývá zpětná reakce esterifikace? Estery mají široké uplatnění v potravinářství. Jaké?    a) b) c)

OPAKOVACÍ CVIČENÍ 5) Produktem následující esterifikace bude: a) propylester kyseliny octové b) ethylester kyseliny octové c) ethylester kyseliny propionové 6) Zapiš rovnici esterifikace, jejímž produktem je ethylester kyseliny benzoové. 7) Co je produktem alkalické hydrolýzy esteru?

OPAKOVACÍ CVIČENÍ V jedné zkumavce smícháme stejný objem ethanolu a kyseliny octové, ve druhé zkumavce smísíme stejný objem octanu ethylnatého a destilované vody. Do každé zkumavky přidáme několik kapek koncentrované kyseliny sírové a obsah zkumavek protřepeme. Jaké změny nastanou v jednotlivých zkumavkách? Obsah obou zkumavek se nezmění, nedojde k žádné reakci. V obou zkumavkách vznikne směs ethanolu, kyseliny octové, ethylacetátu a vody. V první zkumavce bude směs octanu ethylnatého a vody, ve druhé směs ethanolu a kyseliny octové. Obsah druhé zkumavky se nezmění, v první zkumavce dojde k esterifikaci a vznikne tam směs octanu ethylnatého a vody.

OPAKOVACÍ CVIČENÍ - řešení Esterifikace je reakce, kterou se připravují estery, vedlejším produktem je voda. Výchozími látkami pro tuto reakci jsou alkohol a karboxylová kyselina, reakce musí probíhat v prostředí silné kyseliny. b) Kyselá hydrolýza Řada esterů se používá v potravinářství jako vonné a příchuťové přísady. c) rovnice: alkohol a sůl karboxylové kyseliny

LITERATURA Mareček A., Honza J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia : 3. díl. Nakladatelství Olomouc, Olomouc 2000. Škoda J., Doulík P.: Chemie 8 - učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň 2006. Kováč J. a kol.: Organická chémia 1. Alfa, Bratislava 1992. Klouda P., Janeczková A.: Organická chemie: studijní text pro SPŠCH. Nakladatelství Pavel Klouda, Ostrava 2001. Hrnčiar P.: Organická chémia. Slovenské pedagogické nakladatelstvo, Bratislava 1990. Čtrnáctová H. a kol.: Chemie: sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky. Tauris, Praha 2001. Bárta, M.: Jak (ne)vyhodit školu do povětří: Horákova chemická kuchařka pro malé i velké experimentátory: chemické pokusy pro žáky 8. a 9. tříd, studenty středních škol a jejich nadšené učitele. Didaktis, Brno 2004.

Klečková, M., Šindelář Z.: Školní pokusy z anorganické a organické chemie. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2007. Čtrnáctová, H. a kol.: Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum, Praha 2000. Bacardi rum [online 2011-09-15]. Dostupné z www <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bacardi.jpg> Ananas, plod ananasovníku chocholatého [online 2011-09-15]. Dostupné z www <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pineapple_and_cross_section.jpg> Orchidej [online 2011-09-15]. Dostupné z www <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Orchidej,_6.jpg> Chemistry clipart [online 2011-09-15]. Dostupné z www <http://classroomclipart.com/clipart-view/Clipart/Chemistry/24-07-07_15_jpg.htm>

Nitroglycerin [online 2012-04-11]. Dostupné z www <http://cs Nitrocelulóza [online 2012-04-15]. Dostupné z www <http://cs.wikipedia.org/wiki/Nitrocelul%C3%B3za> Borate flame [online 2012-04-15]. Dostupné z www <http://www.youtube.com/watch?v=izA1zgZS_Dw&feature=player_embedded> Gun Cotton (nitrocellulose) - Periodic Table of Videos [online 2012-04-15]. Dostupné z www <http://www.youtube.com/watch?v=38w2-NCdtio> Decorative Soaps [online 2011-09-15]. Dostupné z www <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Decorative_Soaps.jpg> Sunflowerseed oil [online 2011-09-15]. Dostupné z www <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sunflowerseed_oil.jpg>

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Konec Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.