KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak se tvoří názvy kyselin
Advertisements

VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Redoxní vlastnosti kovů a nekovů
Sloučeniny vodíku a kyslíku
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KYSELINY.
Kyseliny a zásady.
15. skupina.
V.A (15.) skupina.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Opakování kyseliny a zásady
Názvosloví solí.
Výroba kyseliny dusičné
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
bezkyslíkaté, kyslíkaté
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
Kyseliny.
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Dusík, N.
Kyseliny.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kyselinách Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
KYSELINY a)kyslíkaté ( HNO3 b)bezkyslíkaté (HCl, HF, HI, HBr)
Kyseliny.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
V. S K U P I N A.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL205 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Názvosloví anorganických sloučenin
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kyslíkaté kyseliny.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22 Autor: Lenka Poláková
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH SLOUČENIN II
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Vlastnosti a reakce kyselin
Kyseliny Richard Horký. Použití a pojmy Názvosloví 2Názvosloví 1BezkyslíkatéKyslíkaté
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bezkyslíkaté kyseliny
Kyslíkaté kyseliny.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo materi á lu VY_32_INOVACE_04-17 N á zev š koly Středn í průmyslov á š kola stavebn í, Resslova 2, Česk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (kyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004.
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_19_FIKA
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Soli.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Transkript prezentace:

KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O X je centrální prvek ( spíš nekov) Název: podstatné jméno – kyselina Přídavné jméno podle prvku X, s koncovkou podle oxidačního čísla př. Kyselina chlorečná +V Součet všech oxidačních čísel ve vzorci musí být roven nule!! KYSELINA DUSIČNÁ Těkavá, žíravá, leptavá, uvolňuje jedovaté oxidy, koncentrovaná 67%

Reaguje se všemi kovy kromě zlata a platiny Lučavka královská = směs kyseliny dusičné a chlorovodíkové ( 1:3), reaguje i se zlatem Vypiš uč. reakce kyseliny dusičné s mědí VÝROBA: SPALOVÁNÍM AMONIAKU, při vyšší teplotě a tlaku 4NH3 +5 O2 4NO + 6H2O (katalyzátor Pt) 2NO + O2 2NO2 3NO2 +H2O 2HNO3 +NO UŽITÍ: barviva, léčiva, výbušniny, plasty, hnojiva ( ledky) KYSELINA UHLIČITÁ Vznik rozpouštěním CO2 ve vodě, kyselky

Zapiš ionizaci: KYSELINA SÍROVÁ Maxim. Koncentrace= 96%, olejovitá, žíravá a leptavá kapalina Pohlcuje vlhkost a vodu, při ředění s vodou uvolňuje velké množství tepla – proto vždy lejte KYSELINU DO VODY/ nikdy opačně!!! Výroba spalováním síry S+O2 SO2 SO2 + O2 SO3 SO3 + H2O H 2SO4 katalyzátor V2O5 UŽITÍ: důležitá průmyslová surovina, výroba hnojiv, léků, výbušnin, papír, textil, ropa, auta REAKCE KYSELIN S KOVY HCl: reaguje se všemi kovy kromě vzácných(Au,Ag,Pt, Cu..), vzniká sůl a vodík

HNO3 – reaguje se všemi kovy kromě zlata a platiny (tedy reaguje i s Cu!), lučavka pak i s Au H2SO4- reaguje zředěná se všemi kovy kromě vzácných a ušlechtilých KYSELINY S VÍCE VODÍKY VELKÁ UČ. STR. 100, VYPIŠ KYSELINU FOSFOREČNOU VODÍK- latinsky HYDROGEN PŘEDPONY- mono -1, di-2, tri-3, tetra- 4, penta – 5, hexa-6, hepta-7, okta-8, nona-9, deka-10 TVORBA VZORCŮ: POČET VODÍKU V NÁZVU JE VYJÁDŘEN PŘEDPONOU, zbytek dopočítáme podle oxidačních čísel