Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Obr. 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Latinský název: oxygenium Značka: O (z řeckého oxys a genes = vytvářející kyseliny) Protonové číslo: Z = 8 Skupina: VI. A = 16. skupina Perioda: 2. perioda Teplota tání: −218,79 °C Teplota varu: −182,95 °C Patří mezi nekovy. Je to bezbarvý plyn bez zápachu. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kyslík – struktura atomu Obr. 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kyslík je nejrozšířenějším prvkem na Zemi Kyslík je nejrozšířenějším prvkem na Zemi. V přírodě se vyskytuje volný (tvoří molekuly O2 a O3), ale i vázaný v řadě sloučenin (např.H2O, H2O2, CO2 apod.). Tvoří dvouprvkové sloučeniny oxidy. Kyslík je součástí zemské kůry, atmosféry, vyskytuje se nejen ve vodě, ale i v lidském těle. Tvoří více než polovinu hmotnosti lidského těla. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kyslík je biogenní prvek – kdyby tu nebyl, neexistoval by na Zemi život. Ve vzduchu je přibližně 21% kyslíku O2. Kdyby se obsah kyslíku zvýšil na 25% nebo snížil na 17%, nemohli bychom přežít. Obr. 3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Obsah kyslíku se snižuje ve velkých výškách nebo pod vodou. Obr. 5 Obr. 4 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kyslík podporuje hoření. Obr. 10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použití Plynný kyslík se používá spolu s acetylenem ke svařování kovů (autogen). V nemocnicích k podpoře dýchání. Je součástí i všech ostatních dýchacích plynů, které se používají pro potápění, v horolezectví apod. Obr. 6 Obr. 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kapalný kyslík (zkapalní při teplotě: −182,95 °C): - světle modrá tekutina - používá se pod názvem LOX (liquid oxygen) jako složka paliv pro raketové motory Kapalný kyslík se vyrábí zkapalněním vzduchu a následnou destilací. Obr. 8 Obr. 9 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Ozon Tříatomová molekula kyslíku O3 . Vzniká účinkem ultrafialového záření, nebo elektrického výboje (blesku) na molekuly kyslíku O2. Je to reaktivní plyn. Má dezinfekční účinky. Ve větším množství je jedovatý. Použití: dezinfekce pitné vody, v průmyslu především k bělení (například textilních látek, bělení celulózy pro výrobu papíru). Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Ozonosféra je součástí stratosféry a je ve výšce 25 – 35 km nad Zemí Ozonosféra je součástí stratosféry a je ve výšce 25 – 35 km nad Zemí. Chrání život na Zemi před škodlivými účinky UV záření ze Slunce. Ozonová díra – úbytek ozonu ve stratosféře. (účinkem zejména freonů – látek obsahujících v molekulách atomy fluoru a chloru). Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: Obr.1 – http://commons.wikimedia.org/wiki/Periodic_table Creative Commons Attribution/Share-Alike Licens Obr.2 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Electron_shell_008_Oxygen.svg Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 UK: England & Wales license Obr.3 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Earthheart_square.jpg Volně šiřitelné Obr.4 – vlastní archiv autora Obr.5 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kalymnos_2005_022.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic license Obr.6 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cutting_torch.jpg Obr.7 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zuurstofleiding.jpg Obr.č.8 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Liquid_Oxygen.gif GNU General Public License Obr.č.9 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Apollo_15_launch.jpg Obr.č.10 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ohe%C5%88_(2).jpg Creative Commons Attribution 3.0 Unported license Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.