Doporučená literatura Esf v ČR, TU Ostrava: Výukový program: Environmentální vzdělávání. Statistická ročenka ŽP ČR. MŽP ČR. Praha. Wittlingerová, Jonáš,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základy přírodních věd
Úvod do biologie člověka
GEOGRAFIE KRAJINNÁ SFÉRA
Základní ekologické pojmy
Krajina, krajinné složky
Vznik a vývoj Země a života
Země.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ROZDĚLENÍ ŽIVOČICHŮ
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Ochrana přírody 5. Ročník LI.
Ekologické aspekty liniových staveb
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ekosféra a prostorové uspořádání krajinné sféry Země
Registrační číslo projektu:
Vývoj nejstarších lidských spol. David Kupr, C4B.
Složky krajiny a životní prostředí
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Věda, která se zabývá PŘÍRODOU
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Biocenóza Společenstvo. Biocenóza - společenstvo všechno živé na určité ploše zákonité seskupení ekotop vzájemná provázanost organismů.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
Biotické podmínky života
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Původ a vývoj člověka.
Ekologie jako věda Obory ekologie.
KRAJINNÁ SFÉRA.
Pravěk – člověk rozumný
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Opakování – starší doba kamenná
Biosféra.
Vznik života na Zemi Planeta Země Postavení Země ve vesmíru
Biocenóza Společenstvo.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Základní ekologické pojmy
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Ekonomika životního prostředí – základní pojmy
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
K RAJINNÁ SFÉRA. obsah krajina krajinná sféra příroda přírodní krajinná sféra litosféra pedosféra hydrosféra atmosféra biosféra kontrolní otázky.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Přechod rostlin na souš
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Mgr. Milan Šimek Dějepis
Riskuj Éry Země vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
PŘÍRODNÍ (KRAJINNÁ) SFÉRA ZEMĚ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Geografie Krajinná sféra
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_13_20_životní prostředí.
PŘÍRODNÍ SFÉRA ZEMĚ.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Původ a vývoj člověka.
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Podmínky pro život na Zemi
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Doporučená literatura Esf v ČR, TU Ostrava: Výukový program: Environmentální vzdělávání. Statistická ročenka ŽP ČR. MŽP ČR. Praha. Wittlingerová, Jonáš, 1999: Ochrana ŽP. ČZU v Praze. Dirner a kol.,1997: Ochrana ŽP. MŽP a TU Ostrava.

Úvod význam zachování vlastností biosféry názory vědeckého světa na budoucnost lidstva vymizení přírodních národů ztráta autonomnosti venkova dominance spotřební společnosti (nerovnoměrný vývoj, 20% populace spotřebovává 80% všech zdrojů, USA – 4% obyvatel – 40% zdrojů; uměle vyvolávaná spotřeba; ekonomické hodnocení států; vlivy chudých částí lidské populace)

Základní terminologie Geosféry planety Země – atmosféra, hydrosféra, litosféra, pedosféra Globální cykly – geologický, hydrologický,biochemický Biosféra – oživená část planety, tvořená hydrosférou, pedosférou, povrchem litosféry, přízemní vrstvou atmosféry (troposférou) Antroposféra Vitasféra Noosféra (Vernadskij) Ekosféra Technosféra

Vývoj biosféry (resp. planety Země) „velký třesk“ - před 7 – 20 mld. let vznik planety Země – 4,8 mld. povrchová teplota pod 100 o C (tekuté skup.vody) – 4 mld. vznik života (biosféry) ve vodě (Prokaryonta) – 3,8 mld. fotosyntéza – 3,6 mld. jednobuněčné jaderné organismy (Eukaryonta)– 1,5 mld. mnohobuněčné organ.; 0,2% O 2 ; O 3 ; ropa – 0,9 mld. strunatci – 0,6 mld. suchozem.rostl. a bezobratlí; obratlovci (ryby) – 0,4 mld. stromy (pralesy); obojživelníci – 0,3 mld. plazi – 0,25 mld.; ptáci, savci – 0,15 mld.

Vývoj skupiny Hominidae čeleď Hominidae – stáří asi mil. let Australopithécus (kosti a zuby jako nástroje) – 4 mil. let Homo habilis (člověk zručný; nástroje) – 2 mil. let Homo erectus (člověk vzpřímený; používá oheň) – 1 mil. Homo sapiens (člověk rozumný) – 0,35 mil. let H.s. neanderthalensis – 80 tis.let H.s. sapiens – 40 tis. let člověk pastevec a zemědělec (neolitická revoluce) – tis. let

Složení biosféry Ekosystémy – základní stavební a funkční jednotka –stanoviště – biotop (ekotop) – abio- a biotické vlastnosti –společenstvo – (bio)cenoza - (fytocenoza a zoocenoza) –vztahy mezi organismy a prostředím a organismy navzájem (studuje ekologie) Druhy ekosystémů –přirozené (původní) – autoreprodukce; autoregulace; ekologická rovnováha; zákonité složení (vlastnosti stanoviště X ekologická konstituce druhů; invazní potenciál okolí; strategie druhů; ekol. konsorcia); hierarchie druhů (dominantní, akcesorické) –druhotné, člověkem ovlivněné, umělé – absence mnoha původních vlastností; nutnost dodatkové energie; prohlubování nerovnováhy (neselektivní zásahy)