Optické signály v komunikaci zvířat

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bažant obecný (Phasianus colchicus)
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Jaguár americký.
Primáti = nehetnatci (Primates)
PRIMÁTI - OPICE Ploskochodci = těžiště těla je přesunuto na zadní končetiny. Lebka je oválnější než u jiných savců. Oči směřují dopředu = řídí se hlavně.
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Obojživelníci Zástupci.
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie K. Šejbová.
Čeleď: Šelmy kočkovité
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Nauka o chování živočichů
Ještěři.
Světlo a barvy v přírodě
Zrakové klamy ŠKEBLOŇ 2009.
Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Vlčí hierarchie a chování
Nervová soustava- receptory
Komunikační dovednosti
Tropický deštný les SAVCI.
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Ještěrky.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Tetřev Hlušec Radmila Sikytová. Vzhled Hmotnost:1-1,5kg Rozměry:až 60cm Patří k největším kurovitým ptákům u nás.JE TO OHROŽENÝ DRUH,JE OTO HRABAVÝ DRUH,KTERÝ.
velemlok obrovský – Andrias japonicus
Obrázky Rybky Vodní rostliny
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Stavba těla živočichů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Oko.
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
Živočichové tropických deštných lesů (2)
PRIMÁTI OPICE.
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Etologie – zkoumá aktivitu zvířat v čase a prostoru
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
SAVCI 4 PRIMÁTI.
VLK OBECNÝ Tereza Mičkova 8.A. OBSAH Zařazení Jak vypadá ? (obecné informace) Rozdíly mezi psem a vlkem Zajímavostí Obrázky Zdroje.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Řád: Primáti. Dělíme je na: 1.) poloopice 2.) opice.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Delfíni.
VY_32_INOVACE_06_Rozmanitost přírody-živočichové v lese
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název projektu: Živá příroda ve škole
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Etologie.
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
Lidské oko Optické čočky Název školy
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Zoologie bezobratlých a obratlovců
AUTOR: Lenka Hrnčířová
PTÁCI – LETCI (DRAVCI) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu
PTÁCI – LETCI (BRODIVÍ)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Etologie.
Bažant obecný.
Transkript prezentace:

Optické signály v komunikaci zvířat „Porozumět jazyku zvířat, to je sen starý jako lidstvo samo.“ (J.H. Farbe)

Informační signál Dorozumívání živočichů pomocí určitých signálů Signály jsou konkrétní „Za informační signál považujeme takový projev, který ovlivní chování druhého jedince, i když sám vlastními smyslovými orgány určitý jev nezaregistroval“. (Zdeněk Veselovský ,1992) Každý druh má zvláštní signál

Druhy komunikace Chemická komunikace Dotyková a vibrační komunikace Zvuková komunikace Optická komunikace

Optická komunikace Dokonalý zrak a schopnost barevného vidění Příklady: - ZBARVENÍ: barevné druhy korálových ryb - SVĚTELNÉ SIGNÁLY: světélkování hmyzu, ryb - POHYB: včelí tanec - VÝRAZY OBLIČEJE u primátů - POSTAVENÍ CELÉHO TĚLA

Výhody Malé energetické náklady Rychlost světla jako média Bohatost a rozmanitost (různá intenzita, barevné kombinace, časové rozdíly v jejich vysílání)

Uplatnění Označování teritoria Hrozba Usmiřování Námluvy Péče o potomstvo Sociální oblast

Optické signály členovců – světélkování světlušek světélkující bakterie v jejich svítícím orgánu Photinus pyralis X Photuris samička rodu Photuris vyčkává na samečka rodu Photinus – když přiletí, samička napřáhne přední nohy, samečka uchopí a sežere

včelí tance Karl von Frisch (1965) Tanec jako prostředek komunikace

Kruhový tanec pokud se nalezený zdroj nachází ve velmi blízkém okolí úlu (do cca 50 m) „Vyleťte a hledejte kolem úlu!“

VRTIVÝ (osmičkový) TANEC Je-li potrava dále než 80 – 100 m Dráha v podobě ležaté osmičky Vodorovná plocha X svislá plocha Rychlost tance

Optické signály ryb, obojživelníků a plazů Podstatná role jejich zbarvení Tzv. plakátové zbarvení ryb korálových útesů U většiny ryb se jako optický signál používá rychlá barvoměna - motivace, sociální hierarchie

Africký tlamovec (druhu Haplochromis burtoni) - Černý pruh - Oranžová skvrna Zesvětlení X ztmavění

Barvomě na se uplatňuje také u plazů Např. chameleon: ochranné zbarvení, námluvy, sociální postavení Většina ještěrů vysílá signály kýváním hlavy a nadouváním hrdla

Optické signály ptáků Nejostřejší zrak ze všech obratlovců Americká poštolka (Falco sparverius) - hmyz veliký 2 mm z 18 m Optické signály součástí vzhledu Rozlišování i nepatrných barevných odstínů

Lemčík Své loubí (nejedná se o hnízdo) si zdobí květy, pestrými krokvami brouků nebo jeho stěny malují na modro - Každý den lemčíci loubí přestavují a vylepšují, a dávají pozor na sousedy, kteří by jim mohli ozdoby ukrást

Jihoamerický slunatec rodu Eurypyga - Zastrašování nepřítele či soka

Fyziologické procesy - zčervenání krku krocanů Chování - nafukování hrdelního vaku u fregatek rodu Fregata Čepýření peří - sociální hierarchie

Blufování - nápodoba svých potravních konkurentů za účelem snadněji dosáhnout potravy - Kulík rodu Charadrius předstírá zranění

Optické signály savců Převážně vynikající čich Optické signály v sociální i sexuální oblasti chování Šelmy a primáti – vynikající zrak, vidí binokulárně Méně pestří než ptáci, i přesto někteří využívají jasně barevné signály

- postavení v sociální hierarchii prezentují roztažením nohou Samci úzkonosých opic - např. kočkodani, paviáni - postavení v sociální hierarchii prezentují roztažením nohou - nápadně pestře zbarvený penis

Kočkodan obecný - U lidí: i muži na rozdíl od žen sedí častěji s roztaženýma nohama

Samice paviána Ukazuje pozadí při přátelském pozdravu, demonstrují tím hierarchickou podřízenost - Zároveň sexuální význam – tento signál určuje stupeň ovulace

Mandril - červeno-modrý obličej značí zesílení hrozby

Signál může mít také podobu celkového postavení těla nebo ocasu Srnci reagují na nebezpečí roztažením bílých chlupů na zadku Antilopa skákavá se v ohrožení nahrbí a tím ukáže hřeben bílých chlupů, až 2m vysoké skoky

Naježení chlupů a tím zvětšení těla – při jakémkoliv vzrušení Hlodavci nafukují lícní torby –mohutnější hlava Mimické svaly v obličeji – zejména primáti, člověk Výraz sebevědomí, hrozby Tyto výrazy jsou dědičně fixované Sackettův výzkum (1966) zčervenání, zblednutí a vyplazování jazyka

Výraz hrozby mandrila

Oči: pohled z očí do očí znamená hrozbu flirt, pozdrav, poděkování ženy si zbarvují okolí očí nejrůznějšími barvami Gestika

Mangabejové rodu cercocebus - Mají víčka přirozeně sněhově bílá

Děkuji za pozornost!

Zdroje Veselovský, Z. (2005) Etologie. Biologie chování zvířat. Praha: Academia. http://www.priroda.cz/clanky.php?detail=900