Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Kvantitativní analytická chemie
Typy chemických reakcí
Voda v anorganické chemii
Druhy chemických reakcí
Analytická chemie Kvalitativní analýza
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Halogenidy.
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Reakce anorganické Chemie I
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
KCH/SPANA Komplexní a srážecí rovnováhy
Typy chemických reakcí
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Názvosloví - opakování II.
Vzorce - opakování I..
CH42. REAKTIVITA ORG. SLOUČENIN - RISKUJ Mgr. Aleš Chupáč, RNDr. Yvona Pufferová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
OXIDAČNĚ REDUKČNÍ REAKCE
Komplexotvorné rovnováhy ve vodách
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
CHEMICKÉ REAKCE.
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Identifikace vzdělávacího materiálu
Chemie a její obory.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Reakce anorganické chemie II.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
CHEMIE CHEMICKÉ ROVNICE.
Neutralizace Vznik solí
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
PaedDr. Ivana Töpferová
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Metody analytické chemie
Jak vznikají soli.
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_114.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Děje v roztocích RNDr. Marta Najbertová.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
EU peníze středním školám
Neutralizace Vznik solí
Stříbro (Ag).
10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Obecná a anorganická chemie
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vážková analýza - gravimetrie
Transkript prezentace:

Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA CH17 – Srážecí reakce Mgr. Aleš Chupáč, RNDr. Yvona Pufferová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Druhy chemických reakcí Podle přenášených částic: Redoxní – přenáší se elektrony Acidobazické – přenáší se protony Srážecí – přenáší se atomy nebo části molekul

Srážecí reakce Přenáší se atomy nebo celé části molekul. Jeden z produktů je mnohem méně rozpustný než jiné a vylučuje se ve formě sraženiny.

Srážecí reakce a příprava uhličitanu měďnatého obr. č. 1 Síran měďnatý a uhličitan sodný obr. č. 2 Uhličitan měďnatý

Úloha Na webové stránce http://vidgrids.com/chemicke-reakce je uvedeno video srážecí reakce za vzniku AgBr. Zapiš uvedený děj rovnicí a slovně pokus popiš.

Využití srážecích reakcí a) V kvalitativní analýze: vznik sraženiny dokazuje přítomnost některých kationtů a aniontů. b) V odměrné analýze: základ argentometrických titrací čili stanovení iontů Cl–, Br–, I–, CN– a SCN– c) Ve vážkové analýze (gravimetrii): se izoluje nerozpustná sraženina stanovovaného iontu filtrací nebo centrifugací (odstředěním) a po promytí se žíhá na vážitelnou formu. d) Při oddělování stanovovaného iontu od matrice vzorku, jejíž složky by mohly rušit vlastní stanovení.

Využití srážecích reakcí e) Nakoncentrování stanovovaného iontu koprecipitací (spolusrážením):, tj. strháváním na vhodnou sraženinu, nejčastěji hydroxidu nebo sulfidu. f) Turbidimetrie: měří se zeslabení světelného toku roztokem v důsledku rozptylu světla na částicích sraženiny. g) Nefelometrie: měří se místo poklesu světelného toku intenzita rozptýleného světla.

Tvorba a vlastnosti sraženin Tvorba sraženin má tři stádia: nukleaci růst krystalů aglomeraci (shlukování).

Nukleace Homogenní nukleace: dochází ke srážení z přesyceného roztoku po překročení kritického stupně přesycení. Kritický stupeň přesycení je definován jako poměr součinů aktivit reagujících iontů v okamžiku počátku tvorby tuhé fáze k součinu rozpustnosti sraženiny. Poměr jsou jednotky až desítky, výjimečně i tisíce, např. u BaSO4. Krystalizační jádra (nuklea) mají v tomto případě stejné chemické složení jako vznikající sraženina. b) Heterogenní nukleace: způsobená částicemi předem přítomnými v roztoku nebo vlastnostmi stěn nádoby. Heterogenní nukleace nastává při nižším přesycení než homogenní.

Růst krystalů Na zárodky narůstají další částice → vznik krystalické nebo vznik amorfní sraženiny. Stárnutí sraženiny: postupně se mění řada vlastností, jako struktura, stechiometrické složení a rozpustnost, může trvat několik minut, ale také několik let, čerstvé sraženiny jsou rozpustnější pro analytické účely jsou žádoucí sraženiny krystalické, srážet se má po malých částech zředěným roztokem srážedla, aby vznikal jen malý počet zárodků a tím se tvořila v roztoku čistá, krystalická sraženina, při rychlém srážení koncentrovaným roztokem srážedla se vytváří jemná a značně znečištěná sraženina.

Aglomerace (shlukování) Amorfní sraženiny: velký povrch s velkou adsorpční mohutností, při srážení velmi málo rozpustných elektrolytů (sulfidy, hydroxidy mnoha kovových iontů), mají sklon přecházet na koloidní systémy peptizací. Aglomerace (shlukování): přídavkem elektrolytu se koloidní rovnováha zruší a částice nerozpustné látky se shluknou v makroskopické částice o velikosti větší než 10-3 cm.

Aglomerace (shlukování) Tvorba koloidních částic: vznik malých částic sraženiny stejného náboje, které se v roztoku navzájem odpuzují. Vznikají poutáním přebývajících iontů na krystalizační zárodky málo rozpustné látky. obr. č. 3 Micela obr. č. 4 Micela sraženiny

Součin rozpustnosti KS hodnota je závislá na teplotě čím je hodnota KS vyšší, tím roste schopnost sraženiny rozpouštět se čím je hodnota KS nižší, tím je sraženina stálejší Pb2+ + 2Cl-  PbCl2 Fe3+ + 3OH-  Fe(OH)3 KS = [Pb2+] . [Cl-]2 KS = [Fe3+] . [OH-]3

Příprava sraženiny AgCl Smícháme roztok dusičnanu stříbrného AgNO3 (bezbarvý) s roztokem chloridu sodného NaCl (bezbarvý). Po smíchání obou bezbarvých roztoků vznikne bílá sraženina chloridu stříbrného AgCl, která plave v roztoku NaNO3 (bezbarvý). Tuto reakci zapíšeme rovnicí: AgNO3(aq) + NaCl(aq) AgCl↓(s) + NaNO3(aq) Šipkou dolů ↓ označujeme sraženinu. Sraženina se někdy označuje podtržením sloučeniny.

Iontové rovnice slouží ke stručnému zápisu chemické reakce. Uvádějí pouze ionty, které se přímo účastní chemické reakce. Roztok AgNO3 obsahuje ionty Ag+ a NO3-. Roztok NaCl obsahuje ionty Na+ + Cl-. Oba roztoky jsme smíchali: Ag+ + NO3- + Na+ + Cl- AgCl↓ + Na+ + NO3-

Iontové rovnice Srážecí reakce (vzniku sraženiny) se účastnily pouze ionty Ag+ a Cl-. Takto vypadá zkrácený zápis předcházející rovnice: Ag+ + Cl- AgCl↓ I iontové rovnice se musí vyčíslovat. Součet nábojů na levé straně rovnice se musí rovnat součtu nábojů na pravé straně rovnice. V předchozí rovnici je na levé straně součet nábojů 0 (- a + se vyruší) a na pravé straně je molekula (bez náboje).

Úloha Zapiš chemickou rovnicí (i iontovým zápisem) následující srážecí reakci: Dusičnan stříbrný reaguje s chloridem draselným za vzniku sraženiny chloridu stříbrného a dusičnanu draselného. Řešení AgNO3(aq) + KCl(aq)  AgCl↓(s) + KNO3(aq) Ag+ + NO3- + K+ + Cl-  AgCl↓ + K+ + NO3- Ag+ + Cl-  AgCl↓

Využití srážecích reakcí Vznik sraženin se využívá ke kvalitativní analýze neznámých iontů v roztoku nějakého vzorku. Chemickou analýzou se zabývá obor analytická chemie. Kvalitativní analýza = složení roztoku. Chceme zjistit, jakou látku obsahuje, ale ne kolik látky obsahuje.

Úloha Zapiš iontovým zápisem následující srážecí reakce: 1) Barnaté ionty reagují se síranovými ionty za vzniku bílé sraženiny síranu barnatého. Řešení Ba2+ + SO42-  BaSO4↓ kontrola pomocí součtu nábojů: (+2) + (-2) = 0 na levé straně rovnice, na pravé straně je molekula (náboj 0) 2) Olovnaté ionty se sráží sulfidovými ionty za vzniku černé sraženiny sulfidu olovnatého. Pb2+ + S2-  PbS↓ 3) Hlinité ionty reagují s hydroxidovými ionty za vzniku bílé sraženiny hydroxidu hlinitého. Al3+ + 3 OH-  Al(OH)3↓ kontrola pomocí součtu nábojů: (+3) + 3·(-1) = 0 na levé straně rovnice, na pravé straně je molekula (náboj 0)

Použité informační zdroje Obrázky [1] [2] [online]. [cit. 2013-01-12]. Dostupné z www: http://www.nanimata.wu.cz/uhlicitanmednaty.php [3][online]. [cit. 2013-01-12]. Dostupné z www: http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_es-001/hesla/micela_-asociativni-.html [4][online]. [cit. 2013-01-12]. Dostupné z www: http://www.chemia.dami.pl/liceum/liceum9/roztwory3.htm Literatura DOC.RNDR. JIŘÍ BANÝR, CSc.,. Chemie pro střední školy: obecná, anorganická, analytická, biochemie. první. Praha: SPN,a.s., 1995. ISBN 80-85937-11-5. KOVALČÍKOVÁ, Tatiana. Obecná a anorganická chemie: studijní text pro SPŠCH. 3., upr. vyd. Ostrava: nakladatelství Pavel Klouda, 2004, 118 s. ISBN 80-86369-10-2. 20

Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.