Marie Terezie, Josef II. 4. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život na vesnici v době vlády Marie Terezie (18. století)
Advertisements

Evropské vlajky 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Osvícenství Marie Terezie Josef II.
Česká republika 5. ročník
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Josef II. 8. ročník.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Ovoce a zelenina 4. ročník
Středověk, gotický sloh
RENESANCE 4.ročník Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Významné osobnosti českých dějin II. 4. ročník
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zlomky – 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
Druh učebního materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Marie Terezie a Josef II.
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, Lidé a čas. Název.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Život na vesnici v době vlády Marie Terezie (18. století)
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Marie Terezie, Josef II. 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Marie Terezie, Josef II. 4. ročník

OSVÍCENSTVÍ Hlásali učenci, kteří jakoby chtěli „osvítit“ lidi – říkalo se jim osvícenci. Osvícenci věřili v sílu lidského rozumu. Hlavní myšlenka „ Každý člověk, ať je chudý nebo bohatý, má mít stejná práva“. Kritizovali církev jako zpátečnickou. Vyzdvihovali smysl vzdělání.

Hlavní reformy Osvícenci zavádějí povinnou školní docházku ruší mučení a tělesné tresty, náboženskou nesvobodu, upalování kacířů. Zavádí svobodu podnikání = kapitalismus volné soutěže. Každý může svobodně podnikat, stanovit si své ceny, konkurence rozhodne, kdo uspěje, kdo zbankrotuje, stát do podnikání nezasahuje.

Císařovna Marie Terezie První žena panovnice, vzdělaná, a velmi krásná. (měla 16 dětí – přísná výchova) Budovala silný a jednotný stát. Provedla sčítání lidí a půdy, zavedla popisná čísla domů a příjmení lidí. Vytvořila stálé placené vojsko, dala postavit vojenské pevnosti, zavedla uniformy a povinnou vojenskou službu (7let).

Marie Terezie Daně museli platit nejen poddaní , ale i vrchnost. Snížila robotu na tři dny v týdnu. Zavedla povinnou školní docházku pro děti od 6 do 12 let. Založila mnoho venkovských škol a odborné školy pro budoucí řemeslníky. Sjednotila tvar písma. Na vyšších školách vyučovalo pouze v němčině V soudnictví zrušila mučení a tělesné tresty (tzv.útrpné právo) Měnová reforma – sjednocení měny a platidel

Marie Terezie se svým manželem a dětmi

Josef II. Syn Marie Terezie Pokračoval v osvícené vládě své matky Má přezdívku „selský císař“, oblíbený u poddaných. Podle legend v přestrojení chodil po vesnicích kontrolovat, zda vrchnost dodržuje jeho nařízení. Vydal Toleranční patent = lidé mohli svobodně vyznávat i jiná náboženství než jen katolické.

Zrušil nevolnictví = všichni lidi svobodní občané Poddaní se mohli svobodně stěhovat, uzavírat manželství, vykonávat různá povolání, studovat… Museli však nadále robotovat. Zavedl jediný jazyk pro výuku ve školách, jednání na úřadech a velení v armádě - němčina

Toleranční patent Patent o zrušení nevolnictví

Zrušení nevolnictví = poddaní získali například právo uzavírat manželství bez svolení pána, mohli svobodně opouštět panství, na kterém žili, mohli posílat své děti vyučit se řemeslu nebo na studia. Stali se osobně svobodnými lidmi, ale robota zůstala i nadále zachována. A pro zajímavost: poddaní už nemuseli odebírat panské pivo a pálenku. „Selský císař“

Území Rakouska – Uherska za vlády Marie Terezie a Josefa II.

Vytvořte správné dvojice. toleranční patent stálé vojsko osvícenství zrušení nevolnictví povinná školní docházka stejná práva pro všechny lidi všichni lidé svobodní náboženská svoboda zvýšení vzdělanosti obyvatel budování pevností

Život na vesnici Vesničané se dělili do skupin podle velikosti polí a množství dobytka. Sedláci Rolníci Bezzemci Nemajetní lidé – čeledíni, děvečky, žebráci Podle toho také žili v různě velkých a vybavených staveních

Venkovské domy byly stavěny z vepřovic (nepálených cihel).

Nářadí z doby Marie Terezie

Rolníci používali úhorový systém, tzn Rolníci používali úhorový systém, tzn. jedna třetina půdy vždy ležela ladem. V této době se rozšiřuje pěstování brambor. Používalo se primitivní nářadí – motyky, srpy, kosy. Oralo se háky nebo jednoduchými pluhy.

Marie Terezie, Josef II.– Vlastivěda 4. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Vlastivěda – M. Bloudková a kol. – SPN Vlastivěda – I. Stříbrná – Nová škola Vlastivěda – M. Hronek – Prodos Obrazy ze starších českých dějin – J.Harna a kol. – Alter Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)