Emoce (city).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ STAVY.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Psychické stavy.
Komunikace citů „Každý se může rozzlobit – to je snadné. Avšak rozzlobit se na toho pravého člověka, tou pravou mírou, v ten pravý čas, z toho pravého.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Neverbální komunikace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_11.
City Pavel Šuranský.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rozdíly mezi osobnostmi
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Vůle.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Emoce a psychické stavy ve sportu
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1A_15_Emoce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
FOBIE 16. října 2013 VY_52_INOVACE_220127
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
City DUM_15.
MOTIVACE.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vývoj dítěte od narození do 6 let
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Emoce souvislost s ot.č.2 (emoční deprivace)
Transkript prezentace:

Emoce (city)

Emoce (city) Psychické jevy, které hodnotí objekty našeho poznávání a naši činnost, její průběh i produkty Součást prožívání osobnosti Vyjadřují prožívání subjektivního stavu a vztahu k působícím podnětům

City jako psychické procesy - příklady Příjemný prožitek z pohledu na pěknou věc Prudký výbuch hněvu Radost z dobré zprávy Nával smutku

City jako psychické stavy - příklad Nálada, která nás ovlivňuje třeba několik dnů

City jako psychické vlastnosti (mají trvalejší charakter) Citový vztah k rodičům Vztah k místu, kde žijeme Vztah ke vzdělání

Charakteristické rysy citů Polarita citů – mnohé city tvoří protikladné dvojice, např.: radost-smutek, láska-nenávist, libost-nelibost, … Ambivalence citů – smíšené (protichůdné) pocity. Současně prožíváme kladné i záporné emoce, např.: mám radost, ale obávám se následků, …

Charakteristické znaky citů Subjektivnost (prožívání citů je vždy individuální) Spontánnost (jsou nezávislé na vůli) Aktuálnost Předmětnost (jsou spojeny s nějakou věcí, osobou, myšlenkou apod.) Vliv na další psychické jevy

Dělení emocí Nižší – vývojově starší, souvisí s uspokojováním biologických potřeb, prostřednictvím nich reagujeme na změny v prostředí (např. údiv, strach, hněv, radost) Vyšší – city tzv. společenského vědomí, jsou výsledkem socializace

Dělení vyšších citů Morální (etické) city – souvisí s hodnotou dobra, vyjadřují hodnocení činů podle morálních hodnot společnosti (např. smysl pro čestné jednání) Estetické city – prožívání krásy (např. symetrie) člověka povznáší. Je zčásti vrozené, ale musí být také rozvíjeno.

Intelektuální city – hodnota pravdy a poznání (zvídavost a radost z objevování) Sociální – hodnota vztahů, např. sdílení radosti a smutku s blízkými, láska, úcta, …

Další dělení emocí Stenické – podněcující, posilující emoce, dodávají energii a chuť do činnosti, zvyšují sebevědomí a radost ze života Astenické – oslabující emoce, snižují aktivitu, zvyšují nesamostatnost, závislost, neprůbojnost

Citové projevy Pocity – jednoduché emocionální jevy (fenomény) – hlad, únava, … Výjimečně mají i širší význam, např. pocity viny. Nálady – setrvávající (dlouhodobější) emocionální stavy. Chorobné nálady, např. euforie (rozjařenost, stále spokojená nálada), deprese (skleslost), úzkost (napětí, obavy).

Afekty – silné, bouřlivé, krátce probíhající emoce (např. zuřivost) Afekty – silné, bouřlivé, krátce probíhající emoce (např. zuřivost). Obecně se vyznačují ztrátou nebo snížením sebekontroly a vysokou intenzitou. Vášně – silné, dlouhotrvající emocionální stavy (např. sběratelské vášně, milostná vášeň).

Citové poruchy Citová labilita (nevyrovnanost) Averze – silný pocit nelibosti Fobie – úzkostí provázený chorobný strach (např. klaustrofobie – strach z uzavřených prostor) Citová deprivace (strádání) – málo kladných citových vztahů v raném dětství, chladné chování matky

rušivě zasahuje do citového, ale i intelektového a charakterového vývoje jedince

Děkuji Vám za pozornost

Kontrolní otázky a úkoly Jak se označuje bouřlivá citová reakce? Jak se označují emoce, které snižují aktivitu, zvyšují nesamostatnost? Jak se označuje silný dlouhotrvající emocionální stav? Jak se označuje panický strach? Čím se liší vyšší city od nižších?

6. Uveďte příklad ambivalence citů. 7. Uveďte příklad polarity citů. 8. Uveďte příklad vyšších sociálních citů. 9. Jak lze rozvíjet estetické city? 10. Co může být příčinou citové deprivace?