Norwegian friluftsliv Based on the works of Hans Gelter and Kirsti Petersen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jazykový projekt pro děti z dětských domovů na území ČR
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Místo člověka a kultury v krajinné ekologii posledních 10 let Miloslav Lapka Ekonomická fakulta JČU v Českých Budějovicích Jan Vávra Filozofická fakulta.
Globální výchovou za spravedlivější svět! Global Literacy for a Fairer World !
Vymezení a funkce volného času
Občanské sdružení M‘am‘aloca Nezisková organizace pro podporu komunitního způsobu života, regionálního udržitelného rozvoje, životního prostředí a mezigenerační.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Education Developments in the United Kingdom Rozvoj vzdělávání ve Spojeném království Diversification and Specialism Diverzifikace a specializace Why and.
ERASMUS.  Obor předškolní pedagogika je vyučován pod Fakultou sociálních studií (Department of Social Education) v malebném městě Odense  V závislosti.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Humanistické a existenciální teorie v SP
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Filosofie a metodologie. „ Science. It works, bitches!“ „We finally figured out that you could separate fact from superstition by a completely radical.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Pravěkým umělcem - výtvarná výchova Martina Dostálová - ZŠ K
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Seth Godin. Život -Narodil se v New Yorku roku Vystudoval informatiku a filozofii -Jeden z nejznámějších amerických podnikatelů -Jeho kniha Unleashing.
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Systemický přístup v SP
Travelling Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Kameníková.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-21-Jídlo a nápoje Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-1.PT-06-Rodina a přátelé Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
AROMATERAPIE.
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Petra Skotnicová NATURE - WEATHER - SEASONS WEATHERFORECAST WEATHERSEASONS It´s sunny.
Pojetí přírody u nefilosofických myslitelů Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Angličtina: George Washington
náboženství staré Číny a Japonska
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Získávání zaměstnanců se zaměřením na online marketing
Present simple and present continuous
Education B 1 Tematická oblast
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Boží pečeť.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Angličtina: Christopher Columbus
Téma hodiny: The Czech Republic - Geography Předmět: English language
Angličtina: Charles I Tematická oblast
Konflikt, koření života
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vymezení a funkce volného času
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Blowin’ in the Wind (Odpověď létá ve větru)
Dále si procvičí nejčastější situace, při kterých se časy používají
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Základní filozofické otázky
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Norwegian friluftsliv Based on the works of Hans Gelter and Kirsti Petersen

FRILUFTSLIV spolu s umělci a filozofy romantismu hovoří skandinávští teoretici dneška o hlubokém propojení okolní přírody a člověka, jeho ducha i těla i zde slyšíme, že se jedná o životní styl či životní filozofii důvod se výše zmíněným zabývat existuje v případě, že vážně a trvale usilujeme o hlubší hodnotu prožitku a kvality učení (ať už pro nás samé nebo pro druhé)

v mnohém má prsty limbický systém… ???? mnoho lidí dnes ztrácí schopnost otevřít svými smysly okolnímu prostředí cestu k limbickému systému Tento systém tvoří funkční centrum lidských emocí a paměti senzorická informace zde vstupuje do mozku a vyšší integrační centrum mozku konzultuje limb. systém při vyhledávání a zpracování dat

??? elektrickou stimulací limb. systému lze uměle vytvářet prožitky jako halucinace, náboženské vytržení apod., což ukazuje na jeho význam při prožívání a interpretaci okolní reality podle toho, jak lidé popisují zážitek harmonie s přírodním prostředím s druhými a také sebou samým se dá usuzovat, že v přírodě lze hledat přirozený způsob stimulace tohoto systému

… o těchto prožitcích propojení a souznění s přírodou píše Arne Naas ve své filozofii hluboké ekologie – deep ecology když (sám zkušený horolezec) tvrdí, že hluboký prožitek přírody dává vzniknout hlubokým emocím, jež vedou k hlubokým otázkám a hlubokému zaujetí pro přírodu to může vést k posunu v nazírání světa

... Skandinávie přičítá tuto hloubku zkušenosti životnímu stylu nazývanému friluftsliv v Norsku jde o důležitou součást každodenního života v prostředí tamní úchvatné krajiny ve Švédsku a Dánsku získalo toto slovo techničtější obsah v rámci outdoorových aktivit a ztratilo svůj filozofický obsah

Historie sebepojetí přírodu milujícího národa (Sandell a Sörlin 2000) promítá se v nepsaném zákoně ALLEMANSRÄTTEN lyžovalo se zde před 5200 lety romantismus 18 stol. – reakce na urbanizaci a industrializaci skrze hudbu, poezii a výtvarné umění vedla cesta k horní spol. třídě

… objevitelé jako Fritjof Nansen, Sven Hedin, Roald Amundsen, Adolf Nordenskiöld – další posílení vlivu Friluftsliv se stává cestou k uskutečnění myšlenek romantismu snaha pomoci lidem najít cestu k přírodě první turistické organizace v Norsku a Švédsku ( 1868 a 1885) 1892 FRILUFTSFRÄMJANDET

Smyslem bylo pomáhat lidem upevnit si zdraví lyžováním a dalšími aktivitami v přírodě, aby byli schopni se vyrovnávat s postupem urbanizace a průmyslu za války – podobně jako anglo-americký OB pomáhal Friluftsliv připravovat silné lidi pro obranu země 30tá léta – socialistický folhemmet řeší rostoucí objem volného času pracujících

a dnes… silná komercializace vytváří nekonečný proud nových konzumních stylů rekreace v přírodě důraz na aktivity a vybavení zastiňuje původní snahu o přiblížení se přírodě pro mnoho lidí se příroda stává arénou či tělocvičnou pro testování sebe sama nebo drahého vybavení

… tato komercionalizace m.j. vylučuje řadu lidí, protože pro mnohé je vybavení pro outdoorové aktivity cenově nedostupné a mnoho nabízených destinací taktéž k tomu, aby člověk provozoval některé aktivity, jsou potřebné četné dovednosti a obsáhlé znalosti

… To je ovšem v ostrém kontrastu s významem slova, které se poprvé objevilo v básní Henrika Ibsena r „…this is the friluftsliv for my thoughts“ toto slovo tedy popisuje primárně myšlenku, interpretaci života Rousseau a další pak hovoří o frilufts -painting v rámci směru nazvaného poesofie Nansen v r mluví o F. jako o alternativě pro mladé lidi oproti povrchnosti turismu

činnost přírodní národy? lidé pracující v přírodě? sběrači a lovci? sběratelé věcí a míst? turisté? badatelé? estéti? dobrodruzi?

filozofie původní biologicky zdůvodnitelný žs bazální dovednosti socializace v rámci malé skupiny ekologické cítění sebepotvrzení a snaha o harmonii osobnostní rozvoj odstranění konfliktu s prostředím

biologie stejná vývojová pravidla jako pro ostatní minimum změn biologických ve srovnání se změnami společenskými rytmus a různorodost

Norwegian University of Sport and Physical Education

Structure – studies in friluftsliv: Doctoral studies, e.g. in Friluftsliv 5th year: MASTER THESIS 4thyear: MASTERmodule in friluftsliv (20 sp) 3th year: BA in friluftsliv (60 sp) 2th year: BA in friluftsliv (60 sp) 1th year: sport studies, friluftsliv a small part

2.Year BA Friluftsliv The studies and journeys are organised according to 4 natural environments: –Coastal areas –Woods –Mountains –(Running) water …and 4 theoretical perspectives: –Research methods –Didactics –Pedagogy –Social and cultural analysis

Structure 2.BA Friluftsliv ”Friluftslivsjourneys” in different environments: 30 ects Pedagogy/didactics: 10 ects Social/cultural analyses: 5 ects Research methods: 5 ects Individual selections: 10 ects

Structure and content 3.BA Friluftsliv Friluftslivs’ related subjects 30 ects Individual choice 30 ects

To go from place to place (Webster’s Dictionary) Undervegspedagogikk podstupovat cestu

Woods and (running) water: Planning for learning processes Leadership/appreticeship (vegledning) Experiential learning

(Running) water and coastal culture: To learn from nature and about nature To develop understandings of what nature is, and nature-culture relations Different kinds of boats, the wind, the sea etc. Navigation

Journeying mountains ”off-snow”season: Group processes: conflicts, cooperations, negotiations

Reading landscapes: geologically, culturally, historically K. Čapek, Cestopisy II, str. 121, 2

Winter journeys: In the woods Knowing ”how” Knowing ”that” How to teach? How do we learn? In the woods Knowing ”how” Knowing ”that” How to teach? How do we learn? In the mountains Travelling safe Snow and avalanges History Cultural dimensions In the mountains Travelling safe Snow and avalanges History Cultural dimensions KP03

Evaluation: Along the way… Different kinds of reflective work New questions to study