Výběrový kurz Zážitková pedagogika 1 JABOK - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8/1538 Praha 2 120 00 Vyučující: Pavel Kaplan.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Jaroslav Šlehofer „Cobra“
ADAPTAČNÍ KURZ aneb první společný krok s novou třídou „Jsme na jedné lodi“ září v Janově nad Nisou.
Poslání, principy a metoda skautingu
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
INVY – International Voluntary Year PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE - PROJEKT Z OBLASTI MLÁDEŽE – SLEZSKÁ DIAKONIE.
Vzdělávání pro budoucnost Délka trvání – 20 měsíců Místo realizace – Olomoucký kraj projekt realizovaný v Olomouckém kraji – vpb.cepac.cz.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Didaktické prostředky
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
30. – 31. října 2014 © Life Skill Coaching New Zealand.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Nové přístupy v pedagogice volného času
Zdravá škola.
Výběrový kurz Zážitková pedagogika 1
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
IMK088b - Seminář kritiky a on-line publicistiky II. (dálkaři, JS 2010) Vyučující: Jan Miessler (pátky 26.2., 26.3., 23.4., 21.5.,
LEADERSHIP DEVELOPMENT PROGRAM
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Ředitel - manažer učící se organizace KA3. Účastníci 6 ředitelů ZŠ a SŠ v Kraji Vysočina.
Školy, státní organizace, organizace mládeže, občanská sdružení, cestovní kanceláře, tzv. „outdoorové“ firmy rozvíjející a využívající aktivity v přírodě.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
Stránka 1, © Vema, a. s. Personální portál a hodnocení zaměstnanců Jaroslav Šmarda.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Výzva a aktivity v přírodě
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Didaktické prostředky
Společenská odpovědnost a školy
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
PRAKTICKÁ DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ
Osobnosti zážitkové pedagogiky
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Vzorový projekt pro ZŠ.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Kariérové poradenství a podnikavost
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

Výběrový kurz Zážitková pedagogika 1 JABOK - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8/1538 Praha Vyučující: Pavel Kaplan a Michal Pařízek

Zážitková pedagogika 1 Osnova: 1. Uvedení do hodiny a předmětu. 2. Co je to zážitek? Proč o něm hovoříme? 3. Zážitková pedagogika jako součást pedagogických disciplín 4. Základní metody a principy ZP. 5. Kurzy ZP 6. Hra jako základní nástroj ZP. 7. Trocha historie nikoho nezabije! 8. …další

Není zážitek jako zážitek!!!

Zážitková pedagogika 1 Zážitek Prožitek Zážitek čas Prožitek jako osobní, nepřenosný, časově ohraničený, jedinečný a neopakovatelný!

Zážitková pedagogika 1 Zážitková pedagogika jako součást pedagogických disciplín. Hovoříme o pedagogice?:  pedagogický proces – výchovný proces  má jasný a konkrétní cíl  výstup  individuální přístup – každý jsme jiný  autenticita pedagoga  hodnocení – konkrétní a spravedlivé ohodnocení  učíme lidi přemýšlet, hodnotit, kriticky nahlížet a poučit se  „paidagogos“ – doprovod A co na to ZP? Všechny atributy splňuje! (pouze „doprovod“ v jiném smyslu)

Zážitková pedagogika 1 3. Základní metody a principy ZP. Kolbův cyklus učení:

Zážitková pedagogika 1 Graf učení:

Zážitková pedagogika 1 Principy a metody práce: Dobrovolnost. Přimeřenost – komfort x diskomrot. Flow! Zpracovaná zkušenost – reflexe. Instruktorské vedení – facilitátor Př. Boxerský ring Kurzy ZP. Motivace Práce v týmu – instruktorský tým

Zážitková pedagogika 1 Kurzy ZP. Celky, které mají jasný cíl, jsou pro konkrétní skupinu účastníků, připravuje je tým instruktorů. Jsou časově omezeny. Mají jasné fáze (příprava, začátek, konec, zhodnocení…. Dramaturgie: co to je? Proč o ní mluvíme? Bezpečnost: Rizika objektivní a subjektivní

Zážitková pedagogika 1 Bezpečnost psychická x fyzická. HRA Cvičení: ve skupinách vytvořit definici hry. Co je to hra. Co nejpřesněji. Cca: 15 minut.

Zážitková pedagogika 1 Hra je když…. Formální znaky hry: (dle Huizingy) Svobodné jednání Není skutečný život Jasné místo a trvání (začátek a konec) Pravidla „Nemusí“ platit zákony, zvyky obyčejného života, morálka…

Zážitková pedagogika 1 Dělení her Podle různých hledisek: Příklady: Pohybové Komunikativní Strategické Kreativní Psychologické Soutěžní

Zážitková pedagogika 1 Dělení her – příklady: Icebreakers Dynamics Problem solving activities Další: Agon Ilings Alea Vertigo

Zážitková pedagogika 1 Výlet do historie: Odcizení čl. od přírody a návrat – hromadění majetku, města, zneužívání vědy a moci, neschopnost zvládnout svobodu… Návrat – již v humanisnu a renesanci. Kalokagathia (kalos – krásný, agathos – dobrý)

Zážitková pedagogika 1 Světové dějiny výchovy v přírodě: Vittorino da Feltre ( ) Jan Ámos Komenský ( ) Jean Jacques Rousseau ( ) Johan Heinrich Pestalozzi ( ) Robert Baden-Powell ( ) Ernest Thompson Seton ( ) KURT HAHN ( ) – Outward bound

Zážitková pedagogika 1 Organizace: Křesťanské sdružení mladých mužů – YMCA Anglický skauting Woodcraft indians Outward bound – „Člověk je schopen dokázat mnohem více, než se domnívá. Jen málokdo si uvědomuje, čeho je možné dosáhnout prostřednictvím vzájemné pomoci a týmové spolupráce.“

Zážitková pedagogika 1 Hnutí nových her Projekt Adventure Tradice pobytu a výchovy v přírodě v českých zemích. Josef Rossler Ořovský Dr. Miroslav Tyrš – Česká obec sokolská (1889) A.B.Svojsík – Junák – český skaut (1914) Klub českých turistů (1888)

Zážitková pedagogika 1 Jaroslav Foglar ( ) – Foglarovy čtenářské kluby M. Zapletal Zlom v roce 1948 – nástup KSČ – Pionýr Prázdninová škola Lipnice (1978) Dnešní doba: FTVS UK, FTK UP Olomouc, FŘIT VŠ Hradec Králové… Firmy a organizace – Česká cesta, Outdoor activity, Instruktoři Brno…

Zážitková pedagogika 1 Instruktorský tým: Vedoucí: člověk, který přichází s tématem kurzu (akce), který má většinou základní vizi a přemýšlí kým se obklopí aby byl tým plně funkční a kvalitní. Instruktor: - spolehlivost, samostatnost, iniciativnost, tvůrčí schopnosti, rozhodnost kooperativnost, sociální citlivost, dostatečné rétorické schopnosti, organizační schopnosti, fyzická zdatnost….

Zážitková pedagogika 1 Týmové role: např. Belbin - Realizátor - Koordinátor - Formovač - Tvůrce - Odhalovač zdrojů - Pozorovatel – hodnotitel - Týmový pracovník - Dokončovač - finišér

Zážitková pedagogika 1 Výkonné funkce: - Ekonom - Zdravotník - Designer - Hudebník - Řidič - Technik - Publicista - Komunikátor s kuchyní a s vedoucím objektu Práce v týmu

Zážitková pedagogika 1 Kurzy ZP: Cíle zážitkového kurzu - osobnostní rozvoj - sociální dynamika - vzdělávání Přípravná fáze: - 8 měsíců před: oslovení instruktorů, vyjasnění cílů a ideí… - 6 měsíců před: první schůzka týmu, seznámení všech členů, nastínění hlavních programových celků (vrcholů), oslovení potencionálních účastníků, oslovení ubytovatelů, výběr lokality…

Zážitková pedagogika měsíce před: další schůzka týmu, vyjasnění a upřesnění programu, rozdělení zodpovědností a funkcí, rozeslání či kompletování přihlášek … - 2 měsíce před: prohlídka terénu, dopis přihlášeným účastníkům, dolaďování programu, kompetencí, vyjasnění podrobností s poskytovatelem ubytování, vybírání záloh od přihlášených - 1 měsíc před: další schůze, definitivní program (už se nemění), kontrola úkolů, všichni znají svoje povinnosti… - 14 dní před: druhý dopis účastníkům, navnazení, poslední revize materiálu a připravenosti programu - den D: tým přijíždí dříve než účastníci a připravuje se

Zážitková pedagogika 1 samotná akce – hodnocení v průběhu akce (zpětné vazby, hitace….) zhodnocení – zpětné vyhodnocení kurzu celým týmem, revize naplnění stanovených cílů, zpětná vazba od účastníků… Bezpečnost – objektivní a subjektivní nebezpečí

Zážitková pedagogika 1 Víkend ZP3 Rozdělte se do skupin – příprava programu Pátek večer – cíl: seznámení účastníků, prolomení ledů (cca 2 hodiny) Sobota dopoledne – cíl: rozvíjení týmové spolupráce, řešení problému, procvičování komunikace – (cca 3 hodiny)

Bezpečnost – Erika, Renata Hra – Aleš, Ivona, Ester Zpětná vazba, reflexe – Richard, Pavlína Dramaturgie – Klára, Katka Instruktor, instruktorský tým – Kamila Kurzy ZP - Zuzka

Zážitková pedagogika 1 Sobota odpoledne 1 – cíl: rozvíjení fyzických schopností člověka, osahání si svých limitů a hranic, rozvoj spolupráce – (cca 2,5 hodiny) Sobota odpoledne 2 – cíl: rozvoj komunikačních schopností, dovednosti obhájit svůj názor, etická dilemata, diskuze (cca 1,5 hodiny)

Zážitková pedagogika 1 Sobota večer – cíl: pobavení, zábava, hra rolí (cca 2 hodiny) Neděle dopoledne – cíl: prohloubení důvěry mezi účastníky, uzavření, zakončení (cca 2 hodiny) Zhodnocení, ende, šlus!

Zážitková pedagogika 1 Děkuji za pozornost! Dotazy směřujte na: