Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Stavba srdce.
Advertisements

Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Průjem Kód VM:VY_52_INOVACE_27 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Zdraví a nemoc Kód VM:VY_52_INOVACE_01 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Pohybová aktivita a sport Kód VM:VY_52_INOVACE_14 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nemoci Kód VM:VY_52_INOVACE_20 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
sociální psychologie Škola:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Bronchitida Kód VM:VY_52_INOVACE_25 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Relaxace Kód VM:VY_52_INOVACE_17 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hygiena
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_32_PLICNI_VACEK Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na popis plicního.
Aplikovaná psychologie
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie a komunikace Dělení psychologických věd
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Základy psychologie – úvod
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Pedagogická komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Systém psychologických věd
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
ZÁKLADY PSYCHOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Práva a svobody a veřejná moc
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Psychologie koučování
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologické vědní disciplíny Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.801 Datum vytvoření: 10. 9. 2013 Vzdělávací oblast: Psychologie Ročník: první ročník - Sociální činnost Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Prezentace provede žáky úvodním rozdělením psychologických vědních disciplín, jejich obsahem, seznámí je s jejich zaměřením a oborem působení. K výkladu lze použít přiložený textový dokument.

Metodické pokyny Materiál je určený k prezentaci nového učiva doplněného výkladem. Pro použití je nutný počítač s MS powerpoint a projektor a k závěrečnému úkolu slovník cizích slov v knižní nebo elektronické podobě.

Zdroje GILLERNOVÁ, Ilona a Jiří BURIÁNEK. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd pro střední školy. Vyd. 3., upr. Praha: Fortuna, 2001, 157 s. Základy společenských věd, I. ISBN 80-716-8749-9. ŘÍČAN, Pavel a Jiří BURIÁNEK. Psychologie: základy společenských věd pro střední školy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 300 s. Základy společenských věd, I. ISBN 978-807-3675-608. ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory: základy společenských věd pro střední školy. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 278 s. Sestra (Grada), I. ISBN 978-802-4740-621.

Obr. 1: Wilhelm_Wundt. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online] Obr. 1: Wilhelm_Wundt. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-07]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Wundt Obr. 2: Aristotle_Altemps_Inv8575.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-07]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aristotle_Altemps_Inv8575.jpg Oblasti_psychologie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-07]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychologie#Oblasti_psychologie

Psychologie jako věda

Počátky psychologie Od starověku se psychologie vyvíjela jako součást filozofie (Aristoteles). Spis O duši pojednává právě o psychologické tematice. O psychologii jako vědě začínáme hovořit v roce 1879, kdy Wihelm Wundt založil v Lipsku psychologickou laboratoř. K oddělení přispěl rozvoj věd, biologie, fyziky, medicíny (např. psychiatrie, neurologie anatomie) atd. Důkazy o objektivitě a opakovatelnosti při psychologických testech. Témat, jimiž se psychologie zabývá jsou tisíce. Psychologické disciplíny můžeme rozdělit na obory základní (teoretické), aplikované (praktické) a speciální (věnující se konkrétní, specifické oblasti).

Obr. 2 - Wilhelm Wundt Obr. 1 - Aristotelés

Základní psychologické disciplíny teoretické Obecná psychologie - vývoj a zvláštnosti psychických jevů, psychické znaky, které jsou pro všechny lidi společné i ty, kterými se lidé odlišují. Psychologie osobnosti - člověk jako jedinec se svými biologickými, fyziologickými a sociálními zvláštnostmi. Vývojová psychologie - psychika jedince od početí po úmrtí (ontogeneze), vývoj člověka jako živočišného druhu od nejstarších dob po současnost (antropogeneze) a vývoj člověka od nižších živočichů po člověka (fylogeneze).

Sociální psychologie - ovlivňování a utváření lidské psychiky v lidské společnosti, mezilidské vztahy, vliv sociálních skupin na člověka a obráceně. Komunikace mezi lidmi, řešení konfliktů, druhy komunikací, vyjednávání. Patopsychologie - psychické poruchy a jejich příčiny, (např. společenské, neurologické, endokrinní) a metody vedoucí k jejich odstranění. Odstraněním nebo zmírněním se zabývá psychologie nebo psychiatrie. Při podrobnějším studiu patopsychologie se setkáme s tříděním a různými druhy psychických poruch.

Aplikované obory psychologie – někdy užité v praxi psychologie dopravy - psychika řidičů (zejména profesionálních) s prožíváním situací vznikajících při řízení, inženýrská psychologie - konstrukce strojů a strojních zařízení ve vztahu člověku, který má nástroj obsluhovat, kosmická psychologie - psychika kosmonautů, psychologická podporou při dlouhodobých vesmírných projektech, odloučením člověka od lidí, vypořádání se s nebezpečím, jednání v zátěžových situacích, manažerská psychologie - manažerské dovednosti, osobnost vedoucích a jejich schopnosti,

psychologie náboženství - náboženství a lidskou víru z hlediska jejího vlivu na psychiku člověka a na společnost, pedagogická psychologie - psychologické základy, složky a zákonitosti výchovných a vzdělávacích procesů, poradenská psychologie - orientace při složitějších životních situacích, jejich pojmenování a rozbor, optimalizace dalšího života, školní psychologie - diagnostika a náprava specifických poruch učení, profesní orientace žáků nebo diagnostika a prevence šikany,

psychologie práce - otázky bezpečnosti práce, pracovní kolektiv, vliv pracovního prostředí na pracovní výkon, psychologie reklamy - účinek jednotlivých druhů reklamy a jejich vliv na koncového zákazníka, psychologie sportu - vliv psychiky na výkonnost sportovce, relaxace a regenerace sportovce, aktivační činitelé před výkonem, osobnost trenéra vojenská psychologie - podmínky výcviku vojáků, vnitřní vztahy v armádě, odolnost vůči zátěži v podmínkách válečných konfliktů, dopady války na civilní obyvatelstvo.

Speciální psychologiclé disciplíny – konkrétní, specifická oblast psycholingvistika - vztahy mezi myšlením a řečí u lidí, psychometrika - konstrukce psychologických testů, které slouží k lepšímu poznání osobnosti, zoopsychologie - zabývá se psychikou zvířat různého stupně vývoje, biopsychologie - psychické procesy z biologického pohedu, např. reflexy, instinkty a spánek.

Úkol na závěr Pokus se s pomocí slovníku cizích slov určit oblast působení těchto psychologických odvětví: forenzní psychologie, klinická psychologie, environmentální psychologie, farmakopsychologie.

Řešení Forenzní psychologie – pojednává o chování a prožívání lidí v situacích řízených právem (např. přístup k výslechu svědků) a zajišťuje odborné posudky v soudních záležitostech (zda obžalovaný jednal či nejednal v afektu), klinická psychologie - stará se o diagnózu, terapii i prevenci nemocí po psychické stránce, vztahem lékaře a pacienta, vztahem pacienta k nemocnici i psychickými problémy pozůstalých či umírajících, environmentální psychologie - psychologie životního prostředí – zabývá se na vzájemnými vztahy mezi životním prostředím a chováním a prožíváním lidí v něm, farmakopsychologie – zkoumá vliv léků, drog a chemických látek na psychiku člověka.