Méně známé kovy CH_101_ Prvky_Méně známé kovy Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Alkalické kovy.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda – Slunce
Ch_098_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Zlato
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Kovy.
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Neživá příroda - vzduch
Savci – řád hlodavci (úvod)
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Ch_097_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Stříbro
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
SKUPENSTVÍ LÁTEK SKUPENSTVÍ LÁTEK FY_022_Změny skupenství látek_Skupenství látek Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště,
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ch_090_NÁZVOSLOVÍ OXIDŮ Ch_090_Oxidy_Názvosloví oxidů Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Měření a měřidla v technické praxi
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ Ch_089_Chemické sloučeniny_Chemické názvosloví
Opakování – vesmír, sluneční soustava
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_090_Oxidy_Názvosloví oxidů
Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
CH_105_ Halogenidy_Halogenidy
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ch_095_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Měď, zinek
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
SEVERNÍ AMERIKA -VODSTVO A PODNEBÍ
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
SEVERNÍ AMERIKA - SÍDLA
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Ch_094_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Železo, hliník
Ch_097_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Stříbro
Ch_095_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Měď, zinek
SULFIDY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Ch_098_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Zlato
Brom a jod Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ Ch_089_Chemické sloučeniny_Chemické názvosloví
ALKALICKÉ KOVY LITHIUM, SODÍK, DRASLÍK. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA měkké, stříbrolesklé kovy s nízkou hustotou a nízkým bodem tání velmi nestálé, reagují.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Alkalické kovy francium sodík rubidium draslík Fr Na Li lithium Cs Rb Přiřaď.
Ch_041_Deriváty uhlovodíků_Aldehydy Autor: Ing. Mariana Mrázková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Alkalické kovy.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
Transkript prezentace:

Méně známé kovy CH_101_ Prvky_Méně známé kovy Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování, seznámení, procvičování a srovnávání učiva 8. ročníku.  Materiál rozvíjí, podporuje, prověřuje a vysvětluje učivo - sulfidy.  Je určen pro předmět chemie a ročník osmý.  Tento materiál vznikl ze zápisu autora jako doplňující materiál k učebnici: Autoři: Karger, I., Pečová, D., Peč, P., Chemie I. pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Kollárovo nám. 7, Olomouc: PRODOS, ISBN X.

Alkalické kovy  v periodické tabulce prvků nacházíme v I. A podskupině alkalické kovy  s prvním prvkem této skupiny, s vodíkem, mají společnou jednu vlastnost, a to jeden elektron v jeho valenční sféře  tento elektron mohou velmi snadno předávat a vznikají kationty alkalických kovů

 největší význam mezi alkalickými kovy mají především lithium, sodík a draslík  jsou to měkké, stříbrolesklé kovy, které jsou tak relativní, že se již na vzduchu pokrývají sloučeninami s kyslíkem  proto se musí uchovávat v lahvích pod petrolejem nebo silikonovým olejem

 s vodou velmi prudce reagují  v přírodě se alkalické kovy pro svou reaktivitu vyskytují pouze vázané v četných sloučeninách  jsou také nezbytné pro život

 velmi lehký a měkký kov, který lze krájet nožem  dobře vede elektrický proud a teplo  má nejmenší hustotu ze všech pevných prvků, je lehčí než voda a petrolej a plave na nich.  ve srovnání s ostatními kovy má lithium poměrně nízké teploty tání a varu  páry lithia mají hnědou barvu Lithium, Li

 elementární lithium se uplatňuje v jaderné energetice, kde v jistých typech reaktorů slouží roztavené lithium k odvodu tepla z reaktoru  v současné době patří lithiové baterie a akumulátory k velmi perspektivním prostředkům pro dlouhodobější uchování elektrické energie  používá se ve farmaceutickém průmyslu jako součást uklidňujících léků, které tlumí afekt  je přísadou pro výrobu speciálních skel a keramik

 sodík je měkký, lehký a stříbrolesklý kov, který lze krájet nožem  v Mohsově stupnici tvrdosti má sodík hodnotu menší než 1 (je měkčí než mastek i lithium)  dobře vede elektrický proud i teplo, je lehčí než voda a plave na ní  páry sodíku mají purpurovou barvu  v kapalném amoniaku se rozpouští za vzniku temně modrého roztoku Sodík, Na

 elementární kovový sodík lze dlouhodobě uchovávat např. překrytý vrstvou alifatických uhlovodíků jako petrolej nebo nafta, s nimiž nereaguje  roztavený kovový sodík se často uplatňuje v jaderné energetice a v leteckých motorech jako látka odvádějící teplo  elementární sodík je mimořádně silné redukční činidlo a bývá proto využíván pro řadu organických syntetických reakcí a i při výrobě některých kovů  neónové lampy s přídavkem Na jsou zdrojem jasného světla

 draslík je měkký, lehký a stříbrolesklý kov, který lze krájet nožem  je měkčí než mastek, lithium i sodík a jeho tvrdost se Mohsově stupnici pohybuje okolo stupně 0,5  draslík je lehčí než voda a plave na ní. Draslík vede velmi dobře elektrický proud a teplo  má nízký bod tání a varu ve srovnání s ostatními kovy  páry mají modrou až modrozelenou barvu  v kapalném amoniaku se rozpouští za vzniku tmavěmodrého roztoku Draslík, K

 elementární kovový draslík lze dlouhodobě uchovávat pouze tak, že zabráníme jeho styku se vzduchem nebo vodními parami  obvykle se proto překrývá vrstvou alifatických uhlovodíků jako petrolej nebo nafta, s kterými nereaguje  vzhledem ke své mimořádné nestálosti a reaktivitě se čistý kovový draslík prakticky využívá pouze minimálně  ve výjimečných případech je používán k redukčním reakcím v organické syntéze nebo analytické chemii  draslík se v malém používá pro výrobu fotoelektrických článků

Otázky 1: 1) V periodické tabulce najdeme alkalické kovy v které skupině? 2) Kolik elektronů ve valenční sféře mají alkalické kovy? 3) Mezi nejvýznamnější alkalické jsou patří jaké prvky?

Odpovědi 1: 1) Alkalické kovy patří do I.A skupiny. 2) Ve valenční sféře mají 1 elektron, neboť náleží do I.A skupiny. 3) Lithium (Li), sodík (Na) a draslík (K) jsou nejvýznamnější prvky této skupiny.

Otázky 2: 1) Jakou hustota má lithium ve srovnání s ostatními pevnými prvky? 2) Lithium má zajímavé využití v jaderných reaktorech. Jaké? 3) Může být lithium přísadou v uklidňujících lécích?

Odpovědi 2: 1) Lithium má nejmenší hustotu ze všech pevných prvků. 2) Roztavené lithium odvádí z jaderného reaktoru teplo. 3) Ano. Lithium se pro své uklidňující účinky přidává do léčiv.

Otázky 3: 1) Sodík je oxidační, či redukční činidlo? 2) Je draslík biogenním prvkem?

Odpovědi 3: 1) Sodík je velmi silné redukční činidlo. 2) Ano. Draslík má v lidském těle nezastupitelné místo. Důležitou roli hraje v nervové soustavě.

Zdroje  LithiumPelletsUSGOV. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, , 14:48 [cit ]. Dostupné z:  Lithium paraffin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, , 19:28 [cit ]. Dostupné z:  Na (Sodium). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, , 11:10 [cit ]. Dostupné z:  Potassium. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, , 18:42 [cit ]. Dostupné z: