Poznámky pro výuku Předmět: informatika Autor: Mgr. Jana Horáčková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Periferie PC VY_32_INOVACE_45_Periferie_PC.
Advertisements

Informatika a výpočetní technika
Identifikátor materiálu: EU
Vstupní zařízení Vstupní zařízení je hardware, kterým počítač nebo jiný přístroj pořizuje data. Obvykle slouží jako součást uživatelského rozhraní, může.
Periferní zařízení počítače
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Vstupní zařízení světelné pero klávesnice myš a trackball
PERIFERIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Světlana Filipová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
na interaktivní tabuli
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
je hardware, kterým počítač pořizuje data.
POČÍTAČOVÁ MYŠ Společně s klávesnicí slouží jako spojovací prostředek mezi PC a uživatelem. Toto polohovací zařízení převádí informace o svém pohybu po.
HARDWARE PC Uvnitř počítače.
Z ČEHO SE POČÍTAČ SKLÁDÁ
Základy informatiky a výpočetní techniky 1
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Informační a komunikační.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ POLOHOVACÍ ZAŘÍZENÍ herní, dotykové displeje
Počítač a jeho příslušenství. Počítač a jeho příslušenství.
Periferní zařízení.
Hardwarové vybavení počítače
BEZDRÁTOVÉ MYŠI VYPRACOVALA: Naděžda Pištěková AKADEMICKÝ ROK: 2008/2009.
Vstupní a výstupní zařízení
Co vše nám může tvořit počítačovou sestavu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
INFORMATIKA 8 Videosekvence, webkamera III2 – I8- 20.
PC Vstupní periferie.
Z ÁKLADNÍ ŠKOLA, O STRAVA – P ORUBA, P ORUBSKÁ 831 PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE R EGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Identifikátor materiálu: EU
HARDWARE II Periferie.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
VSTUPNÍ A VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ PC
1 Periferní zařízení osobních počítačů Část 2 Základy informatiky a výpočetní techniky 1.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ POLOHOVACÍ ZAŘÍZENÍ myš, tablet, touchpad
Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz Základy práce s počítačem.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
VSTUP A VÝSTUP Vstupní a výstupní zařízení počítače jsou označované také jako periferie. Vstupní a výstupní zařízení zajišťují: interakci s uživatelem.
SubjektSpeciální ZŠ a MŠ AdresaU Červeného kostela 110, TEPLICE Číslo op. programuCZ Název op. programuOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Informatika Počítačová sestava Obrázek:
Počítač a příslušenství
Informatika - Klávesnice, polohovací zařízení akademický rok 2013/2014
Klávesnice nejrozšířenější vstupní zařízení počítače
Tomáš Baťa Periferní zařízení počítače. Definice Periferní zařízení počítače jsou nástroje, které nejsou nutné k provozu počítače ale zpříjemňují a zefektivňují.
Univerzita třetího věku kurz ECDL
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 HARDWARE Autor: Mgr. Aleš Kozák.
Autor: Filip Jelínek Rok: 2006/2007 Hardware,software, vstupní a výstupní zařízení, atd …
Periferie je souhrnný název pro jednotky, které umožňují komunikaci počítače s okolím. K základní jed-notce se připojují kabely. Z hlediska způsobu přenosu.
3.2 polohovací zařízení.  tvůrce první počítačové myši - pan Duglas Engelbart a jeho "X-Y ukazatel".
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_16_POCITACOVA_MYS.
JOYSTICK gi f.
INFORMATIKA 6.ročník SESTAVA POČÍTAČE. PC – Personal Computer = Osobní počítač Počítač je zařízení, které slouží na uchování a zpracování informací. Pracuje.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT2 Vytvořeno:3. 7.
Z čeho se skládá počítač. Opakujeme: Informatika Informatika se zabývá zpracováváním informací.
Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Hardware Tematická oblast: Hardware osobního počítače Název vzdělávacího materiálu:Hardware.
 Počítačová sestava (tzv. jádro)  Skládá se:  pc skříň  obrazovka (monitor)  klávesnice  myš.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POČÍTAČOVÁ MYŠ.
Výstupní zařízení počítače - skener
PC Vstupní periferie.
Výstupní zařízení - skener
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení
INFORMATIKA 6.ročník SESTAVA POČÍTAČE
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název: VY_32_INOVACE_ICT_5B_12 Škola:
Autor: Mgr. Václav Chvál
SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Poznámky pro výuku Předmět: informatika Autor: Mgr. Jana Horáčková Škola: ZŠ a MŠ Adamov, příspěvková orcganizace Téma: Hardware Název: Vstupní zařízení počítače Třída: 5. Plánované cíle: seznámení s jednotlivými typy vstupních zařízení - ukázky typů - diskuze nad vývojem zařízení a novými možnostmi Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu Interaktivní tabule a alternativní zařízení. Kurz proběhl ve školícím středisku SIPVZ při OA a VOŠ obchodní, Brno, Pionýrská 23.

Vstupní zařízení PC Vstupní zařízení slouží k přenosu dat do počítače. Budou nás zajímat zařízení sloužící pouze ke vstupu dat do počítače. Později se seznámíme s výstupními zařízeními a také se zařízeními sloužícími vstupu i výstupu.

Dělíme je na: Textová vstupní zařízení počítačová klávesnice

Zařízení s ukazatelem počítačová myš je základním a nejjednodušším polohovacím zařízením

trackball Jde jednoduše o kuličku umístěnou v podložce, jíž se dá pohybem prstů pohybovat - kulička je navrchu, nikoliv zespodu jako v případě myši. Bývá buď samostatně nebo zabudován v notebooku.

touchpad Jeho účelem je pohybovat kurzorem po obrazovce podle pohybů uživatelova prstu.

doteková obrazovka - Dotyková obrazovka (anglicky Touchscreen) je monitor nebo LCD displej s takovou technologií, která umožňuje dotekem prstu ovládat počítač. V řadě případů umožňuje nahradit klávesnici

světelné pero Světelné pero je zařízení, které vypadá jako obyčejná tužka pro tablet. Ve skutečnosti funguje tak, že pokud se s ním pohybujeme po obrazovce, dokáže podle aktuální polohy světelného bodu na monitoru přesně rozpoznat naši pozici. Lze ho tedy využít jako náhradu tabletu (jen minimálně), nebo spíše jako náhradu dotykového displeje. Pozn. Dotykové displeje pracují na podobném principu jako tablety či touchpady, jen je pod nimi vidět obraz.

tablet Tablet je vlastně nejpřirozenějším polohovacím zařízením. Je určeno hlavně pro práci s grafikou a práce s ním nejvíce připomíná kreslení tužkou na papír. Tablet je tedy velká citlivá plocha podobná touchpadu, ale je odolnější a přesnější. Navíc je pro nás práce s perem mnohem přirozenější než třeba s myší a tím je šetřeno naše zápěstí.                         

Herní zařízení joystick zařízení sloužící k interakci hráče s PC. Základním dílem je tyčka upevněná kolmo do podložky. Vychýlení tyčky vyvolá odpovídající pohyb objektu na obrazovce. Některé moderní joysticky jsou vybaveny několika tlačítky a doplňkovými ovládacími prvky s programovatelnou unkcí.

gamepad zařízení používané především při hraní počítačových her a videoher

pedály a volant zařízení sloužící hlavně ke hrám

Zařízení snímající obraz a zvuk scanner umožní kopii dat z předlohy do počítače webová kamera pořizuje snímky, které většinou ukládá na internet. Díky tomu je aktuální záběr dostupný uživateli na počítači s internetem kdekoliv na světě. Provozovatel s rychlým internetovým připojením může umožnit i častější snímání (a odesílání) snímků a uživatel může tyto obrázky sledovat plynule (jako video)

videokamera elektronické zařízení, sloužící k zachycení pohyblivého obrazu a synchronního zvuku.

mikrofon zařízení pro přeměnu akustického signálu na signál elektrický.

čtečka čárových kódů Čárové kódy se využívají hlavně pro rozlišování a identifikaci určitých druhů výrobků. Např. ve výrobních provozech nebo velkých obchodních centrech, nicméně čárové kódy se již staly standardem a je jimi označován obal každého nového výrobku. Princip identifikace výrobku je v tom, že v kódu je uložena číselná hodnota, podle které je výrobek nalezen v databázi. Čtení kódů probíhá pomocí laserového paprsku.

čtečka magnetických karet Do kategorie vstup dat patří také čtení magnetických a čipových karet. Tento princip vstupu dat je využíván většinou pro akce, které vyžadují nějaké zabezpečení, člověk totiž nevidí, co je na kartě uloženo. Typickým příkladem využití mohou být např. bankomaty, kde je podle naší karty identifikován účet, nebo zabezpečené podnikové pracovní stanice, které nelze používat bez vložení správné karty do čtečky. V případě čipových karet jsou informace uloženy uvnitř čipu, ke kterému je přístup na povrchu karty, v případě magnetických jsou data na magnetickém proužku, taktéž na povrchu karty. Magnetické karty mají oproti čipovým několik výhod i nevýhod. Za hlavní lze považovat, že mag. karty mají větší možnou kapacitu pro uložení dat a informace jsou zde uloženy bezpečněji, nevýhodou může být větší náchylnost na poškození, protože při poškrábání mag. vrstvy, což se může stát velice snadno, se karta stane nečitelnou a je nutné ji vyměnit.

virtuální realita Zařízení pro virtuální realitu se skládá ze zobrazovacího zařízení, kterým mohou být virtuální brýle nebo helma a ovládacího zařízení, kterým může být 3D myš, joystick nebo rukavice. Princip funkce je docela jednoduchý a vychází z přirozeného zrakového vnímání světa. Na to, aby mozek dokázal složit prostorový obraz, potřebuje dva nepatrně rozdílné pohledy z nichž potom prostor skládá. Proto má člověk dvě oči. S jedním by jsme například nedokázali, s přesností úměrnou lidským schopnostem, ani odhadnout vzdálenost. Stejný princip využívají i VR brýle. Před každým okem je umístěn malý display o velikosti úhlopříčky obvykle kolem jednoho palce. Přitom jsou promítané obrazy vzájemně mírně posunuty takovým způsobem, jako by tomu bylo ve skutečnosti. Náš mozek je tímto způsobem ošálen a "donucen" k vytvoření virtuálního prostoru. Rukavicí jako vstupních zařízení může být několik druhů. Od nejjednodušších, které snímají jen pohyby zápěstí a prstů až po rukavice, které plně simulují dotyky ve virtuálním světě. Jiná polohovací zařízení jako jsou 3D myši jsou většinou upravené verze zařízení pro dvojrozměrný prostor. Pohybu ve třetím rozměru se dosahuje např. pohybem nahoru či dolů nebo speciálním kolečkem, atd...