Zkušenostní křivka Petr Bouška IŘT 2007/2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Advertisements

Způsoby stanovení ceny
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
METODA QFD QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
D) Substituční a důchodový efekt
Rovnovážná cena je cena, při níž je trh v rovnováze Při rovnovážné ceně nedochází k tlakům na její zvýšení (převis poptávky) ani k tlakům na její snížení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
A) Determinanty nabídky
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Evaluace inovací Prof. Ing. Jiří Dvořák, DrSc. Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky.
Koncepce marketingového řízení
Elasticity poptávky a nabídky
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Analýza vlastního podniku
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
úvod pojetí a obsah marketingu
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
MARKETING.
Komplexní analýzy.
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
Trh Pavel Šuranský.
122 - Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví Teorie řízení.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Metoda QFD Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D. prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Marketing Základy a postupy..
8. Marketing.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Marketingový plán podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Analýza hodnot zákazníka
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Marketingový systém řízení
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Teorie her, suboptimální řešení
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Marketingové strategie
Marketing Základy a postupy..
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Zkušenostní křivka Petr Bouška IŘT 2007/2008

Zkušenost Tím, že lidé jednají, získávají zkušenosti. Zkušenost = změna chování na základě předchozího prožitku Získáváme ji prostřednictvím vzájemného působení pohnutek, stimulů ,podnětů, reakcí a posílení

Rozlišení zkušenosti např. koupím počítač IBM Má zkušenost je dobrá (obliba počítačů je posílena) Později si budu chtít koupit kopírku- bude-li na trhu i IBM zvolím IBM –toť princip ZOBECNĚNÍ Opakem je ROZLIŠOVÁNÍ – zkusím jinou kopírku a zjistím její přednosti oproti IBM

Teorie zkušenosti Učí obchodníky stavět poptávku na využívání silných pohnutek, podnětů a vytváření kladných posílení Společnosti vstupující na trh mají dvě možnosti-buď mohou použít tytéž pohnutky a podněty jako stávající firmy (zobecnění) nebo mohou používat odlišné pohnutky a podněty, zdůrazňující změnu (rozlišování)

Křivka zkušenosti (někdy křivka záběhová) Vyjádření vztahu nákladů na jednotku výroby a kumulovaného počtu vyrobených výrobků Kotler: KZ je pokles průměrných nákladů v důsledku akumulované výrobní zkušenosti Na základě získaných zkušeností po vyrobení určitého počtu výrobků, lze každou další jednotku vyrobit s nižšími náklady

Kotlerův příklad

Na trhu kalkulaček jsou 3 firmy- TI, A, B Ceny kalkulaček se na trhu pohybují kolem 10ti dolarů TI vyrobí 3000ks/den- roste zkušenost z výroby(mají lepši zručnost,tok materiálu je plynulejší,klesá zmetkovost,…) Výsledek = v důsledku zvyšujících se výrobních zkušeností klesají průměrné jednotkové náklady Viz graf: prvních 100 000ks-náklady 10 dolarů, při počtu 200 000ks jsou náklady již 9 dolarů a při počtu 400 000ks jsme na částce 8 dolarů(mimochodem tomuto říkejme ZKUŠENOSTNÍ EFEKT) Nyní se naše situace na trhu mění!Může bez problémů zrujnovat firmy A,B tím ,že zlevníme na 9 dolarů a přitom budeme ještě vydělávat …

Ale pozor-cenová tvorba pomocí křivky má i druhou stránku!!! Takto můžeme získat image levného zboží Budeme muset stavět více budov,najímat další lidi, abychom pokryli vysokou poptávku Konkurence se zatím může soustředit na zdokonalování technologie Atd.

Zkušenostní efekt ZE=snižování nákladů na jednotku výroby při kumulovaném nárůstu výroby Dalším způsobem snížení nákladů je míra hospodárnosti K tomu, aby se podnik dostal co nejníže na zkušenostní křivce je nutné vyrobit co nejdříve velké množství výrobků a současně zajistit odbyt aktivním marketingem

Zdroje zkušenostního efektu 1) efektivnost pracovní síly 2) pracovní specializace 3) nové výrobní postupy 4) lepší využití výrobního zařízení 5) změny ve struktuře zdrojů 6) výrobková standartizace 7) změna konstrukce výrobků

Cena a zkušenostní efekt 1)stabilní konkurenční trh

2) ostatní(většinové) případy

Poučení Současná strategie na trhu vyžaduje,aby podnik získal relativně větší podíl na trhu než jeho konkurenti – toho mimo jiné dosáhneme i díky zkušenostnímu efektu.Nejlepší je to pak hned na počátku vývoje-tam se zkušenost zvyšuje nejvíc…

Použitá literatura: Edice Prof. Dr. Ing. Jiřího Vysušila, CSc., Doc. Ing. Marcela Dedouchová, CSc. –Kvalitní strategie- předpoklad úspěchu firmy Philip Kotler- Marketing Management Analýza,plánování,realizace a kontrola internet 

Děkuji za pozornost!!! Petr Bouška