FOSILNÍ PALIVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
ZEMNÍ PLYN.
Zdroje a zpracování uhlovodíků
Organická chemie.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Uhlí Vzniklo rozkladem odumřelých rostlin bez přístupu vzduchu v průběhu mnoha milionů let.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
ENERGIE A PALIVA Obr. 1 Obr. 2.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Těžební průmysl Martin VRZALA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_426.
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Hořlavý kámen.
UHLÍ.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Fosilní paliva – Uhlí.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ropa Vypracoval: Lukáš Rigo Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_15_19_Exxon Valdez
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Energetické suroviny - palivo
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Uhlí.
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

FOSILNÍ PALIVA

Jsou to neobnovitelné zdroje, patří sem uhlí, ropa, zemní plyn.

Uhlí Vznikalo procesem tzv. uhelnatění – přeměna odumřelých stromů v tropických bažinách bez přístupu kyslíku působením tlaku nadložních vrstev nebo i tektonického tlaku. Docházelo ke snižování obsahu vodíku a kyslíku, rozpadu struktury rostlin, tmavnutí.

Uhlí Podle stupně zuhelnatění dělíme uhlí na: rašelinu (nejméně zuhelnatělá, má nejmenší obsah C), hnědé uhlí a černé uhlí (nejkvalitnější, obsahuje nejvíce C). Kromě uhlíku obsahuje uhlí také vodík, kyslík, síru, dusík, vodu. Pro průmysl jsou důležité černé a hnědé uhlí.

Černé uhlí Také kamenné, vzniklo v prvohorách (karbon, perm), obsahuje až 95 % uhlíku. Nejkvalitnější uhlí se nazývá antracit. Značná část se využívá v energetice (palivo do elektráren), důležité je ale také v chemickém průmyslu. Procesem zvaným karbonizace (zahřívání na 900°C bez přístupu vzduchu) se získávají: plyn (obsahuje hlavně CO a vodík) černouhelný dehet (zdroj různých látek např. benzen a naftalen) koks (palivo a redukovadlo ve vysokých pecích)

Těží se hlubinným způsobem, doly jsou často až 1 km hluboké Těží se hlubinným způsobem, doly jsou často až 1 km hluboké. V ČR je několik lokalit, kde se těžilo uhlí (Kladensko, Rosicko-Oslavanský revír), dnes se těží pouze V Ostravsko-Karvinském revíru.

Ložiska černého uhlí

Vzorky černého uhlí

Zajímavosti Těžní věž dolu Simson Důl Simson byl otevřen v roce 1848. Do dnešních dnů se zachovala těžní věž ocelové příhradové konstrukce z počátku 20. století, která se tyčí nad jámovou budovou. V roce 1987 byla důlní věž prohlášena za technickou památku, bohužel není přístupná veřejnosti.

Těžní věž dolu Jindřich II Důl Jindřich II se stal svou hloubkou 1550 metrů nejhlubším dolem na černé uhlí v ČR a patřil i k nejhlubším v Evropě. Hloubení dolu probíhalo v letech 1964 − 1969.

Hnědé uhlí Vzniklo v druhohorách (jura, křída) Je méně kvalitní, obsahuje více příměsí (hlavně síru-spalováním vznikají oxidy síry a tím i kyselé deště). S + O2 → SO2 SO2 + H2O → H2SO3 Používá se výhradně jako palivo do elektráren. Těží se povrchovým způsobem, což má za následek značnou devastaci krajiny. V ČR se těží v oblasti Krušných hor (Sokolovská a Mostecká pánev).

Ložiska hnědého uhlí

Těžba hnědého uhlí

Vzorky hnědého uhlí

Ropa a zemní plyn Vznikly ze zbytků mořských živočichů a rostlin přeměnou bez přístupu kyslíku a působením tlaku nadložních vrstev. Proto se vyskytují obvykle na společných ložiscích. V naší republice jsou malá ložiska ropy (ale zato velmi kvalitní!) a zemního plynu v okolí Hodonína.

Ložiska ropy

Ložiska zemního plynu

ropa Je to kapalná směs uhlovodíků (sloučenin uhlíku a vodíku). Obsahuje také příměsi jiných prvků, např. dusíku, síry. Těží se pomocí vrtů(dnes i podmořských), ze kterých pod tlakem tryská sama nebo se z nich čerpá.

Dopravuje se pomocí ropovodů či tankerů, oba způsoby v sobě skrývají riziko velkých ekologických katastrof při havárii a úniku ropy do životního prostředí. (1989 Exxon Valdez).

Ropná havárie Exxon Valdez ztroskotal 24. března 1989 na pobřeží Aljašky v zálivu prince Williama s plným nákladem ropy. Při katastrofě uniklo do moře přes 40 tisíc tun ropy. Tato událost byla jednou z největších ekologických katastrof zaviněných člověkem na světě. Podle odhadů měla nehoda za následek smrt 250 000 mořských ptáků, 2800 mořských vyder, 300 tuleňů, 250 orlů, asi 22 kosatek a miliardy jiker lososů a slanečků. Ropa také znečistila celé pobřeží a zapříčinila zničení většiny planktonu v oblasti.

Následky havárie tankeru exxon valdez Ve filmu Vodní svět byl ztroskotaný tanker Exxon Valdez základnou „čmoudů“, v kanceláři jejich velitele Deacona visí fotografie kapitána Josepha Hazelwooda, vzývaného jako „Svatý Joe“. Tento člověk, který pravděpodobně havárii způsobil svou nedbalostí, byl odsouzen k pokutě 50 000 dolarů a 1000hodinám prospěšných prací. V červnu 2009 soud v San Francisku odsoudil společnost Exxon Mobil k zaplacení 507,5 milionu dolarů (cca 9,8 miliardy Kč) jako odškodné za následky havárie tankeru Exxon Valdez v roce 1989. Odškodnění je určeno pro obyvatele znečištěné oblasti, kteří byli havárií postiženi. Firma Exxon ale sérií odvolání dosáhla postupného snížení odškodného.

Zpracování ropy Zpracovává se frakční destilací, při které se na základě rozdílné teploty varu oddělují jednotlivé složky: plyny (propan, butan) benzin (palivo do zážehových motorů, rozpouštědlo) petrolej plynový olej (palivo pro vznětové motory, topení) mazut (topení nebo další zpracování vakuovou destilací(za sníženého tlaku): minerální oleje (mazadla, parafín, vazelína) asfalt (povrch vozovek, izolace proti vlhkosti)

Zemní plyn Vyskytuje se spolu s ropou v horních vrstvách jejích ložisek. Obsahuje hlavně methan a další plynné uhlovodíky, oxid uhličitý a sulfan. Využívá se jako palivo (při hoření nevzniká popel a nevytváří tolik škodlivých produktů ve srovnání s ropou), dále k výrobě např. vodíku a acetylenu.

Ekologické okénko na závěr Všechna fosilní paliva mají společné dvě vlastnosti a to neobnovitelnost a produkci skleníkového plynu. Jejich spalování produkuje CO2 a přispívá tak skleníkovým efektem ke globálnímu oteplování. Následky (tání ledovců, zvedání hladiny moří, změny klimatu…)známé notoricky z médií máme sklon podceňovat, ale každý z nás by se měl zamyslet nad tím, jak svou „uhlíkovou stopu“ může zmenšit. Peak oil se blíží nebo už možná nastal!?