Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

Kleine – Levinův syndrom
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Myšlení a jeho poruchy prof. MUDr. Eva Češková, CSc.
o.s. Péče o duševní zdraví
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
VYŠETŘOVÁNÍ V PSYCHIATRII
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Poruchy nálady – klasifikace, klinický obraz, průběh
Emoce (city).
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Symptomy duševních poruch sociální šetření
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Sociální deviace v SPSP
Pedopsychiatrická propedeutika
Klasifikace duševních poruch
Hlavní poruchy myšlení
Deprese Diagnostika a léčba
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Schizofrenie Jan Decker – 3A.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Seminář Trauma.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Obecná psychologie Vědomí, vnímaní, pozornost a jejich poruchy Zimní semestr 2015.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná psychopatologie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Duševní poruchy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Sociální psychologie – CŽV 2012
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování, neobsahuje korektní citace z literatury!

Poruchy vědomí Vědomí-bdělý stav, kdy si uvědomujeme sami sebe ,své okolí a své psychické pochody. Kvantitativní poruchy vědomí (zastřené vědomí) Somnolence Sopor Kóma Mdloba

Poruchy vědomí Kvalitativní Delirium-vzniká náhle (nejčatěji v noci), probíhá bouřlivě, trvá hodiny až týdny. Důležitý je zmatený obsah duševní činnosti (dříve se používal termín zmatenost-amence). Vzniká nejčastěji v důsledku organické příčiny či po odnětí alkoholu a drog jako součást abstinenčního syndromu

Poruchy vnímání Vnímání-odraz reality zprostředkovaný smyslovými orgány Nepatické poruchy vnímání (jsou normální): Smyslové klamy Eidetismus (zejména u dětí) Pareidolie (dotváření obrázků) Synestezie (barevné slyšení)

Poruchy vnímání Patické (chorobné) poruchy vnímání Iluze-deformované vjemy způsobené reálným podnětem. Nemocný je přesvědčen o jejich reálnosti, nemá náhled. Mohou se vyskytnout i při únavě. Sluchové, iluze řeči (šum listí je rozhovor), zrakové iluze…. Halucinace-chorobné vjemy bez jakéhokoliv reálného podkladu. Jsou nevývratné. Vždy svědčí o poruše duševního zdraví! Pravé x nepravé (pseudohalucinace). Sluchové halucinace-hlasy Zrakové-postavy, zvířata flashbacky- Chu´tové, pachové Intrapsychické –odnímání myšlenek

Poruchy pozornosti Pozornost-aktivní zaměření našeho vědomí. Předpokladem je bdělost a jasnost vědomí. Vlastnosti pozornosti (vybrané): Vytrvalost-schopnost udržet pozornost delší dobu Koncentrace )schopnost soustředit se na určitý objekt Přepojování-pohotové přemisťovnání pozornosti žádoucími směry

Poruchy pozornosti Poruchy pozornosti: Hypoprosexie - snížení buď všech složek pozornosti, nebo jen některých. Roztržitost Rozptýlenost Aprosexie – úplná neschopnost se soustředit (např. těžké psychózy) Hyperprosexie

Poruchy paměti Paměť-schopnost přijímat, podržet a oživit minulé vjemy. Moderní přístup k paměti – schopnost organismu uchovat strukturované informace v čase. Paměť-ultrakrátká (1 sekunda), krátkodobá (desítky sekund), střednědobá, dlouhodobá (léta). Jiné členění- pracovní –zásobní (dlouhodobá) Paměť vizuální, auditivní, motorická, paměť pro chutě a vůně.

Poruchy paměti Kvantitativní (tj. porucha v množství) Detoriace paměti - oslabení paměti, nejčastěji organická příčina. Jedná se o postupný, nevratný proces. Nejvíce bývají zachovány starší vzpomínky, nejoslabenější jsou nové události. Amnézie – tzv. mezera ve vzpomínkách. Retrográdní amnézie - chybí vzpomínky na dobu před traumatem, anterográdní amnézie – chybí vzpomínky na časový úsek po nabití vědomí.

Poruchy paměti Kvalitativní poruchy paměti (v kvalitě obsahu) – Konfabulace- jedinec doplňuje vzpomínky vymyšlenými údaji. Nejedná se o vědomé lži, ale o doplňování mezer v paměti. Časté u Alzheimerovy choroby, Korsakovovy psychózy. Vzpomínkový klam-neskutečná událost se jeví být ve vzpomínce skutečnou (např. událost z filmu, literatury…)

Poruchy myšlení Myšlení je poznávací proces probíhající mezi člověkem a okolím, proces analýzy a syntézy a odvozených myšlenkových operací, který je sociálně podmíněn a nerozlučně svázán s řečí!

Poruchy myšlení Kvantitativní (v množství) Bradypsychismus – pomalé tempo myšlení, útlum myšlení (deprese, mentální retardace, vyčerpání). Tachypsychismus – myšlenkový trysk. Vysoké tempo řeči, doprovod manických stavů, opilosti, zážitku velkého štěstí. Záraz v myšlení - porušení plynulosti myšlenkových procesů.

Poruchy myšlení Ulpívavé myšlení (perseverace) – člověk ulpívá na jediné myšlence či slově (organická poškození mozku, počínající demence, únava…). Kvalitativní poruchy myšlení Bludy Blud je vždy příznakem vážné psychické poruchy!!!!!!

Poruchy myšlení Blud je nevývratné a mylné přesvědčení vycházející z nesprávné premisy. Blud výrazně ovlivňuje myšlení a často i chování pacienta. Typy bludů –bludů je celá řada, odrážejí vnější skutečnost. Nejčastěji se dělí podle obsahu (tj. o čem jsou):

Poruchy myšlení a/bludy makromanické (tj. přeceňující, spojené s vyjímečnými vlastnostmi či charakteristikami osobnosti) příklady: Blud inventorní-veliký vynálezce, autor objevu Blud originární-má vznešený původ

Poruchy myšlení b/ bludy mikromanické (přesvědčení o vlastní nevýznamnosti, chorobě, vině, spojeno s depresí, nízkou sebeúctou..). Příklady: Blud autoakuzační-sebeobviňování, může za válku, dopravní nehodu, ktero unazaviňil atd. Blud negační-negace vlastní existence

Poruchy myšlení Další bludy přiklady- Blud indukovaný Blud izolovaný

Poruchy pudů a instinktů Pudy a instinkty jsou staré, ve fylogenezi zakódované biologické mechanismy. Jsou vrozené, převážně stereotypní a druhově stálé. Jednotlivé skupiny pudů lze vymezit: 1. Pudy k zachování rodu Sexuální

Poruchy pudů a instinktů 2. Pudy zachování jedince Obživný Sebezáchovy Orientační Zvídavosti, zvědavosti

Poruchy pudů a instinktů Ad 1sexuální pud a pud rozmnožovací Pohlavní identita Sexuální raktivita Pud rodičovský

Poruchy pudů a instinktů Ad 2 pudy k zachování jedince Pud obživný-bulimie, anorexie, pica (pojídaní nejedlých předmětů), sitofobie-odmítání jídla Pud sebezáchovy-automutilace (sebemrzačení), pokus o sebevraždu či sebevražda (bilanční sebevražda)

Poruchy emocí Třídění podle polarity: Libé ( +) x nelibé (-) Podle intenzity 1. emoční zabarvení vjemů a počitků 2. afekty 2. nálady 4. city a trvalé citové vztahy Temperament je základní emoční dispozice!!!!

Poruchy emocí Afekt-rychlá reakce (hněv, děs, úžas, nadšení). Hypersenzitiva-přecitlivělost, dojímavost Patický afekt-intenzivní vztek, doprovázený mrákotným stavem Emoční labilita-měnlivé emoce Patická afektivní dráždivost-sklon k intenzivním, zejména zlostným afektům (intoxikace, organické poruchy, alkoholismus, epilepsie)

Poruchy emocí Nálada-déletrvající nastavení emočního systému. Ovlivňuje ostatní funkce jako pozornost, paměť, myšlení, chování…… Patické (chorobné) nálady-jsou velmi intenzivní, nezávisí kvalitou na psychogenních faktorech, mají obrovský vliv na osobnost.

Poruchy emocí Příklady patických nálad: Euforická-blažená, spokojená Apatická-lhostejnost, slabá vůle, ztráta iniciativy. U deprese, demence, pokročilé toxikomanie. Úzkostná-napětí, neklid, očekávání špatného. Deprese, schizofrenie, epilepsie. Depresivní-smutek, bezútěšnost, strach, zpomalení psychomotoriky. Deprese, demence, schizofrenie, epilepsie.

Poruchy vůle Vůle je uvědomění si a zaměření jednání k cíli. Pojem označuje chtění, rozhodování, úsilí a jednání. Abulie-úplná neschopnost zahájit určitou činnost Hypobulie-nerozhodnost k zaájení činnosti Hyperbulie-nadměrná rozhodnost (u manií, u paranoidní poruchy osobnosti).

Behaviorální syndromy spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory F 50-59 Poruchy příjmu potravy Neorganické poruchy spánku Sexuální dysfunkce

PPP Anorexie 1% Bulimie 1-3%

Neorganické poruchy spánku Dyssomnie Insomnie Hypersomnie Neorganická porucha schématu spánek-bdění Parasomnie Somnambulismus Spánkové noční děsy Noční můry

Sexuální dysfunkce Nedostatek nebo ztráta touhy Odpor k sexualitě Předčasná ejakulace Hypersexualita