Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
01 Tepelnémotory.
Advertisements

Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_720.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Tepelné stroje a motory Sadi Carnot (1796 – 1832)
VY_32_INOVACE_FYZ_RO_11 Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_32.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Grantový projekt multimediální výuky
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Proudový motor Izakovičová Pavla Mančíková Lucie Pálková Tereza
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tato prezentace byla vytvořena
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální učební materiál
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
TEPELNÉ MOTORY 3 Reaktivní motory.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Spalovací Turbína.
Raketový motor Simona Coubalová C2B.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast: TERMIKA Téma: Reaktivní motory Ročník: 2. Datum vytvoření: leden 2014 Název: VY_32_INOVACE_08.2.17.FYZ Anotace: Učební materiál vysvětluje princip reaktivních motorů. Uvádí základní typy proudových a raketových motorů a jejich využití v praxi. Metodický pokyn: Prezentace je primárně určena ke zkvalitnění výuky v hodinách fyziky, ale může být využita i k samostudiu nebo pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověří u žáků pochopení probíraného učiva. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků (PC a dataprojektoru).

Reaktivní motory proudové a raketové

Reaktivní motory Reaktivní motor je tepelný stroj, který přeměňuje část vnitřní energie paliva uvolněnou hořením na pohybovou energii; Využívá při tom třetí Newtonův pohybový zákon – zákon akce a reakce: Každá akce vyvolá stejně velkou reakci opačného směru; Akce: Síla, kterou jsou z trysky vypuzeny hořením vzniklé plyny; Reakce: Síla působící na motor, která uvádí do pohybu letadlo nebo raketu; Tah motoru: Síla tlačící motor vpřed, daná násobkem průtoku vzduchu a rychlosti vystupujících plynů.

Reaktivní motory Reaktivní motory dělíme na proudové a raketové; Proudové motory: Turbokompresorové (jednoproudové); Turbovrtulové; Turbodmychadlové (dvouproudové); Raketové motory: Na pevná paliva; Na kapalná paliva.

Obrázek 17.1. Jednoproudový motor Turbokompresorový motor (jednoproudový) Může fungovat pouze v zemské atmosféře, protože ke své činnosti potřebuje kyslík; Skládá se z generátoru plynu (kompresor, spalovací komora, turbína) a výstupní trysky; Obrázek 17.1. Jednoproudový motor

Turbokompresorový motor (jednoproudový) Princip činnosti: Vstupní otvor zajišťuje přívod vzduchu do motoru; V kompresoru dojde ke stlačení vzduchu a tím k jeho zahřátí; Ve spalovací komoře se do stlačeného vzduchu přidá palivo; Zapálením paliva vzroste teplota a zvýší se objem plynů; Protože spalovací prostor není uzavřen, tlak plynů nevzrůstá; Unikající plyny roztáčí turbínu, která slouží k pohonu kompresoru; Opuštěním výstupní trysky vyvozují spaliny tah motoru.

Turbokompresorový motor (jednoproudový) Turbokompresorové motory s přídavným spalováním mají tah až 200 kN; Nemají velký průtok vzduchu, ale mají rychle vystupující plyny; Vhodné pro nadzvukové rychlosti, kdy mají dostatek tahu a efektivní provoz; Využití: Nadzvukové bojové a dopravní letouny.

Obrázek 17.2. Jednoproudový motor GE J85-GE-17A (1970) používaný v letounech Cessna A-37 ACHARYA, Sanjay. cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AJ85_ge_17a_turbojet_engine.jpg

Obrázek 17.3. Cessna A-37 Dragonfly – bojový letoun používaný během Vietnamské války DU-POINT, André. cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACessna_A-37_Dragonfly%2C_El_Salvador_-_Air_Force_JP6008311.jpg

Turbovrtulový motor Generátor plynu shodný s turbokompresorovým motorem; Turbína roztáčí společně s kompresorem i vrtuli; Tah motoru je vyvolán vrtulí, ne vystupujícími spalinami; Nejefektivnější při rychlosti 550 km/h; Využití: Lehké civilní letouny nebo dopravní letadla s rychlostmi letu do 900 km/h.

Obrázek 17.4. CASA C-295M – turbovrtulový dopravní letoun LOFTING, Chris. cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3APolish_Air_Force_CASA_C-295M_Lofting.jpg

Turbodmychadlový motor (dvouproudový) Kombinuje výhody turbovrtulového a turbokompresorového motoru; Generátor plynu zůstává stejný; Navíc je přidán nízkotlaký kompresor (dmychadlo) a turbína k jeho pohonu; Část vzduchu z dmychadla proudí do jádra motoru, část vzduchu obtéká jádro motoru (dvouproudový motor); Výstupní plyny jsou pomalejší, ale motorem protéká více vzduchu, což umožňuje dosáhnout tah až 450 kN; Využití: Velké dopravní letouny dosahující rychlostí 900 – 2500 km/h.

Obrázek 17.5. Boeing 747 - dvouproudový motor MONNIAUX, David. cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AB747_turbofan_dsc04626.jpg

Obrázek 17.6. Boeing 747 - dvouproudový motor (detail) CLEYNEN, Olivier. cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGeneral_Electric_GEnx_on_747-8I_prototype.jpg

Obrázek 17.7. Raketový motor Raketový motor na pevná paliva Používá k pohonu palivo v pevném skupenství; Tvořen spalovací komorou a hnací tryskou; Po zažehnutí postupně odhořívá uvnitř spalovací komory pevné palivo; Konstrukčně jednoduchý a provozně spolehlivý; Nedá se regulovat jeho výkon; Neumožňuje vícenásobný start; Využití: Pomocné startovací rakety (pro raketoplán); Řízené i neřízené střely. Obrázek 17.7. Raketový motor na pevná paliva

NASA. cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obrázek 17.8. Pomocné startovací rakety na pevné palivo (Solid Rocket Booster) NASA. cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASTS-45_Launch_-_GPN-2000-000736.jpg

Obrázek 17.9. Raketový motor Raketový motor na kapalná paliva Používá k pohonu palivo v kapalném skupenství; Obsahuje jednu nádrž na palivo (vodík, kerosin, hydrazin), druhou na okysličovadlo (kyslík); Do spalovací komory jsou palivo a okysličovadlo vháněny pomocí čerpadla ; Spalovací komora je ochlazována proudícím palivem; Umožňuje plynulou regulaci výkonu a opětovný start; Využití: Velké rakety, hlavní motory raketoplánu; Manévrovací a stabilizační motory. Obrázek 17.9. Raketový motor na kapalná paliva

Obrázek 17.10. Raketa Sojuz TMA-06M - kosmodrom Baikonur (Kazachstán) INGALLS, Bill. cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASoyuz_TMA-06M_rocket_launches_from_Baikonur_5.jpg

Obrázek 17.11. Raketa Sojuz – raketové motory INGALLS, Bill. cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASoyuz_rocket_engines.jpg

Shrnutí nejdůležitějších poznatků Reaktivní motory jsou tepelné stroje, které přeměňují část vnitřní energie paliva uvolněnou hořením na pohybovou energii; Využívají při tom třetí Newtonův pohybový zákon – zákon akce a reakce; Reaktivní motory dělíme na proudové (η = 35 %) a raketové (η = 50 %); Reaktivní motory se využívají v letectví a kosmonautice, k civilním nebo vojenským účelům.

Otázky a úkoly Vysvětlete, proč se proudové a raketové motory nazývají reaktivní. Využívají poznatku zákona akce a reakce: Každá akce (síla, kterou jsou vypuzeny spaliny z trysky) vyvolá stejně velkou a opačně orientovanou reakci (síla, která tlačí motor vpřed). Vyjmenujte základní části proudového motoru. Skládá se z generátoru plynu (kompresor, spalovací komora, turbína) a výstupní trysky. Kde se proudový motor využívá? Má nějaká omezení? V civilním nebo vojenském letectví. Funguje pouze v atmosféře. Proč za sebou proudová letadla letící ve velkých výškách zanechávají stopu? Ve velkých výškách je nízká teplota (-56 °C v 11 km) vodní páry vzniklé hořením paliva kondenzují a tvoří ledové krystalky.

Otázky a úkoly Jak to, že mohou rakety létat i mimo zemskou atmosféru? Protože si s sebou vezou nádrže s okysličovadlem. Porovnejte konstrukci raketových motorů na tuhá a kapalná paliva. Raketový motor na tuhá paliva: Po zažehnutí postupně odhořívá uvnitř spalovací komory pevné palivo. Nedá se regulovat jeho výkon. Neumožňuje vícenásobný start. Raketový motor na kapalná paliva: Obsahuje nádrže s palivem a okysličovadlem v kapalném skupenství. Umožňuje plynulou regulaci výkonu a opětovný start.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy I. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 266 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-184-1. BEDNAŘÍK, Milan, KUNZOVÁ, Vlasta, SVOBODA, Emanuel. Fyzika II pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 216 s. Učebnice pro střední školy. KUSSIOR, Zdeněk. Proudové motory - teorie a další články. [online]. [cit. 2013-01-14]. Dostupný z WWW: http://www.leteckemotory.cz/teorie/teorie-00.php Autorem obrázků a tabulek, pokud není uvedeno jinak, je autor výukového materiálu.

Použité zdroje Obrázek 17.2.: ACHARYA, Sanjay. Commons.wikimedia.org: J85 ge 17a turbojet engine.jpg online. 2008-05-28 cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AJ85_ge_17a_turbojet_engine.jpg Obrázek 17.3.: DU-POINT, André. Commons.wikimedia.org: Cessna A-37 Dragonfly, El Salvador - Air Force JP6008311.jpg online. 2005-06-20 cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACessna_A-37_Dragonfly%2C_El_Salvador_-_Air_Force_JP6008311.jpg Obrázek 17.4.: LOFTING, Chris. Commons.wikimedia.org: Polish Air Force CASA C-295M Lofting.jpg online. 2008-02-06 cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3APolish_Air_Force_CASA_C-295M_Lofting.jpg Obrázek 17.5.: MONNIAUX, David. Commons.wikimedia.org: B747 turbofan dsc04626.jpg online. 2005-06-21 cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AB747_turbofan_dsc04626.jpg

Použité zdroje Obrázek 17.6.: CLEYEN, Olivier. Commons.wikimedia.org: General Electric GEnx on 747-8I prototype.jpg online. 2011-06-21 cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGeneral_Electric_GEnx_on_747-8I_prototype.jpg Obrázek 17.8.: NASA. Commons.wikimedia.org: STS-45 Launch - GPN-2000-000736.jpg online. 1992-03-24 cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASTS-45_Launch_-_GPN-2000-000736.jpg Obrázek 17.10.: INGALLS, Bill. Commons.wikimedia.org: Soyuz TMA-06M rocket launches from Baikonur 5.jpg online. 2012-10-23 cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASoyuz_TMA-06M_rocket_launches_from_Baikonur_5.jpg Obrázek 17.11.: INGALLS, Bill. Commons.wikimedia.org: Soyuz rocket engines.jpg online. 2004-10-11 cit. 2014-01-15. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASoyuz_rocket_engines.jpg