Multidisciplinární přístup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Socioekonomická geografie
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Kultura mezilidské komunikace II 1
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Metody zkoumání ekonomických jevů
 Matematická logika je myšlení, uvažování třeba poskládání správných číslic v matematické řadě. Nebo různé myšlení to je logika.!  Uvažování správného.
Abraham Maslow Kristýna Chvalová, C4A.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
E DWARD L EE T HORNDIKE Douděrová Martina, C4B. C O NÁS ČEKÁ ? E. L. Thorndike E. L. Thorndike – praxe Teorie inteligence Konekcionismus Behaviorismus,
John Stuart Mill (1806 – 1873).
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná psychologie II
Obecná jazykověda a její příspěvek kognitivní vědě
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
O povaze právní interpretace
Kam se obrací „gramatická“ vlna?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Emoce: Jak víme, že zvířata mohou cítit?
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Filosofická antropologie Konrad Lorenz
Husserlova teorie přirozeného světa
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Metaetika Shrnutí.
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Hermeneutika Strejčková, C4A.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_247_Migrace obyvatelstva AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Kognitivní věda Multidisciplinární přístup Jakub Jura Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
KOGNITIVNÍ VĚDA (Cognitive Sciences, Kognitive Wissenschaften) Esej v rozsahu slov v kombinaci se závěrečním ústním pohovorem, který ověří posluchačovy.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Multidisciplinární přístup
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Obecné poučení o jazyce
Kognitivní psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Sociální psychologie.
Kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
MARKETING Přednáška P
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Multidisciplinární přístup Kognitivní věda Multidisciplinární přístup Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence Jakub Jura Jakub.jura@fs.cvut.cz

Co je to Kognitivní Od latinského cognoscere = poznávat Původně pro odlišení emocionálního od myšlenkového Descartovo „Cogito ergo sum“. Kognitivní = poznávací

Co je to Cognitive Science Soubor věd snažící se empiricky zodpovědět odvěké epistemologické otázky, zvláště takové, které jsou soustředěny na podstatu poznání, jeho zdrojů, vývoje, komponent a strukturace (Havel). Studium všech forem lidské inteligence, od vnímání a jednání (konání) až po řeč a myšlení.

Kognitivní věda Kognitivní věda je multidisciplinární obor jehož předmětem zkoumání je kognice – poznání, event. poznávací procesy. Kognitivní věda je relativně volné sdružení složené především z filosofie, lingvistiky, psychologie, umělé inteligence, antropologie a neurověd

Složky Cognitive Science Jaký je vztah mysli (duše) a mozku (těla)? Jaké jsou mechanismy lidské psychiky? Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence Jak to všechno zařídit uměle? Není poznání bez jazyka? Vychází kultura ze společnosti, nebo společnost z kultury? Biologický podklad poznávacích procesů.

Havel, I. , M. Kognitivní věda. Cogscience. info. Retrieved 5. 10 Havel, I., M. Kognitivní věda. Cogscience.info. Retrieved 5. 10. 2007 from http://artemis.ms.mff.cuni.cz/cogscience_info/tiki-index.php?page=Kognitivn%C3%AD%20v%C4%9Bda

Představitelé jednotlivých kognitivních věd Marvin Minski (1927) Americký matematik. Je považován za jednoho z otců umělé inteligence. Lidské myšlení si představoval jako děj, v jehož průběhu se zpracovávají symboly zevního a vnitřního světa podle nějakých pravidel. http://web.media.mit.edu/~minsky/

John Rogers Searle (1932) Teorie řečového aktu – Austin, Searle (Speech Act Theory) Při jazykovém vyjádření jsou uskutečňovány různé druhy aktů (Communicative Act – CA). Sémantické a syntaktické analýzy abstrahují od mluvčího, a naproti tomu teorie řečového aktu mluvčího zahrnuje, dokonce tvrdí, že jazykové vyjádření nemůže být posuzováno nezávisle na mluvčím. Toto se označuje jako „Linguistic Turn“ – lingvistický obrat. Anglický filosof, orientovaný na filosofii přirozeného jazyka (žák J. L. Austina), především na teorii mluvních aktů, které analyzuje z hlediska jeho významu (sémanticky). http://en.wikipedia.org/wiki/John_Searle

John Langshav Austin (1911 - 1960) Akt ilokuční (Teorie řečového aktu) Vyjádření vztahu ke sdělovanému obsahu (důvěra, pochybnost, jistota, ...), nebo svého záměru směrem k adresátovi (slibuji, oznamuji, ...). Stoupenci přirozeného jazyka jej považují za minimální jednotku jazykové komunikace. Uskutečňovat ilokuční akt znamená dodržovat stanovená pravidla. Akt ilokuční Austin označuje výrazem performativ. Anglický filosof. Představitel lingvistického fenomenalismu. Snažil se vysvětlit fungování přirozeného jazyka (nikoliv umělého – logického jako B. Russel). Jeho hlavní dílo je teorie „mluvních aktů“. Nechápe jazyk jako statický systém, ale naopak jako činnost, jako mluvní akty (lokuční, ilokuční, perlokuční). http://www.philosophypages.com/ph/aust.htm

Noam Chomsky (1928) Americký jazykovědec. Formuloval hypotézu o hloubkových a povrchových strukturách jazyka. Hloubková struktura jazyka je společná všem národům – je vrozená, filosoficky se jedná o lingvistickou universalii – vrozenou ideu. Převod mezi hloubkovou a povrchovou strukturou jazyka je zajištěn transformační gramatikou. http://www.chomsky.info/

K. H. Pribram Původem český neurovědec,který přišel s teorií, podle níž jsou informace v mozku ukládány ve více vrstvách, přičemž se jedna informace vyskytuje v několika nebo ve všech těchto vrstvách. Tím se vytváří její komplexní (prostorový) obraz a současně je z možné z jednoho fragmentu rekonstruovat celou informaci. http://www.cts.cuni.cz/events/pribram.html K., H., Pribram. Mozek a mysl. Gallery, Praha 1999. Fourierova transformace – převod dat z časoprostorové (globální) domény do spektrální (lokální).

George Kelly (1905 - 1967) .A person.s processes are psychologically channelized by the way in which he anticipates events. Teorie osobních konstruktů (Personal construct theory) způsob popisu, hodnocení, interpretace a vysvětlení světa test repertoáru rolových konstruktů (role construct repertory test)

Čím mohou jednotlivé CS přispět? Filosofie AI Psychologie Lingvistika Antropologie Neurovědy Logika Evoluce Genetika Kognitivní informatika

Havel, Ivan M.. Přirozené a umělé myšlení jako filosofický problém [online]. Glosy.info, 3.prosince 2004. [cit. 29.března 2006]. Dostupné na WWW: <http://glosy.info/texty/prirozene-a-umele-mysleni-jako-filosoficky-problem/>. ISSN 1214-8857.