Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_18
Jméno autora: Ing. Dalibor Bielka Třída/ročník:1. (5.) Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast: Přírodní látky Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Obecné chemické pojmy, úvod do učiva chemie Klíčová slova: Historie názoru na stavbu hmoty Druh učebního materiálu:prezentace
Vývoj názorů na stavbu atomu Naši předci se snažili poznat povahu látek Jeden z prvních byl Démokritos Pro nejmenší částice hmoty použil pojem Atom Démokritos pocházel z Abdéry a žil asi v letech před n.l., měl se údajně dožít 109 let.
Vývoj názorů na stavbu atomu Jsou to nespočetná malá tělíska vyplňující celý prostor, avšak pro jejich malé rozměry je vůbec nevnímáme. Tato tělíska nemají v sobě žádné prázdno, svůj prostor zcela vyplňují. Nejsou také dělitelná, proto se atomy nazývají (řecky atomos = nedělitelný). Nezanikají, jsou neměnné, všechny jsou z téže látky, mají ale jinou velikost a jí odpovídající váhu. Všechno složené vzniká spojením oddělených atomů a všechen zánik spočívá v oddělení dosud spojených atomů. Samy atomy jsou nestvořené a nezničitelné. Jejich počet je neomezený. Všechny vlastnosti věcí jsou výsledkem rozdílu ve tvaru, velikosti a uspořádání atomů, z nichž jsou složeny.
Vývoj názorů na stavbu atomu John Dalton ( ) 1801 dokázal existenci atomů Zjistil, že molekuly vzniklé z prvků mají hmotnost rovnou součtu hmotnosti atomů v nich obsažené
Vývoj názorů na stavbu atomu Thomsonův pudingový model J.J. Thomson v roce 1898 objevil elektron Představoval si, že atom je kladně nabitá koule (samozřejmě velmi malá!), uvnitř které jsou rovnoměrně rozptýleny záporně nabité elektrony. Počet elektronů je takový, že kladné a záporné náboje se navzájem ruší a atom se chová jako elektricky neutrální. Thomson přirovnával atom k pudingu, do kterého jsou vmíchány rozinky (elektrony) - proto bývá jeho model nazýván pudingový.
Vývoj názorů na stavbu atomu E. Rutherford V roce 1911 zveřejnil svou představu o atomu, který má těžké kladné jádro, kolem něhož obíhají záporné elektrony Zjistil, že tenkou zlatou folii některá kladná jádra helia procházejí bez změny směru, některá jsou vychýlena. Předpokládal, že atomy jsou z větší části nehmotné
Vývoj názorů na stavbu atomu Niels Bohr Dánský fyzik, v roce 1913 Elektron se může bez vyzařování energie pohybovat kolem jádra jen po určitých kvantových dráhách Elektron přijímá nebo vyzařuje energii pouze při přechodu z jednoho orbitalu na druhý. Při přechodu na vzdálenější orbital energii přijímá, při návratu na bližší orbital energii vyzařuje
Vývoj názorů na stavbu atomu Francouzský fyzik L. de Broglie vyslovil představu, že elektrony mají nejenom částicové, ale i vlnové vlastnosti E. Schrödinger tuto teorii v roce 1926 zpracoval matematicky ve formě soustavy složitých rovnic a vznikl zcela nový model atomu. Podle Schrödingera nemůžeme určit nějakou konkrétní dráhu elektronu, ale jenom pravděpodobnost, s jakou se elektrony vyskytují v různých prostorech - orbitalech.
Vývoj názorů na stavbu atomu k12.htm#modelKOTLÍK, Bohumír a Květoslava RŮŽIČKOVÁ. Chemie v kostce II.: Pro střední školy. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, k12.htm#model HONZA, Jaroslav a Aleš MAREČEK. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005 Flemr, Vratislav a Bohuslav Dušek, Chemie I (obecná a anorganická) pro gymnázia. 1. vyd. Praha, SPN – pedagogické nakladatelství, a.s.