BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Příklady vztahů mezi populacemi
Biotické podmínky života
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Biotické a abiotické faktory
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Heterotrofní výživa rostlin
Klinická propedeutika
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fytopatologie = věda o chorobách rostlin
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
BAKTERIE Jsou to jednobuněčné organismy (tělo je tvořeno jednou buňkou), jsou všudypřítomní: vyskytují se na poušti, ve vzduchu, v moři, za polárním.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky
Rostliny.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Biotické podmínky života
Biologie 1.ročník.
Stavba těla hub, rozmnožování
Ochrana lesů a přírodního prostředí
Protibakteriální imunita
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Metabolismus bakterií
Zvláštnosti metabolismu rostlin
Interakce mezi organismy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Protiinfekční imunita 2
Vztahy mezi organismy.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Obecná endokrinologie
Otázky k přednášce 1. 1.Jaké jsou charakteristické vlastnosti rostlin na rozdíl od živočišných organismů na úrovni buňky, pletiva a celého organismu? Jaký.
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
Genetika vzájemného vztahu hostitele a patogena. Genetika Nauka o dědičnosti a proměnlivosti Ve fytopatologii – dědičnost a proměnlivost znaků a vlastností.
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Co jsme již poznali.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu):
Heterotrofie u rostlin
Vojta pouchlý Houby(fungi).
Ekologie – vztahy mezi populacemi
MIKROBY A MAKROORGANISMUS
Vztahy mezi populacemi - negativní
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
Infekční nemoci Bc. Veronika Halamová.
Bakterie.
Lékařská mikrobiologie I Průběh infekce
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CHEMIE - Pesticidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
4. Buňky.
BAKTERIE.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Transkript prezentace:

BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby - může být dočasný 2. KOMENZALISMUS - komenzál žije z odpadních produktů druhého - neškodí, neprospívá

3. MUTUALISMUS - volnější forma symbiózy - oboustranný prospěch 4. KOMPETICE A INTERFERENCE - KOMPETICE: soutěž o výživu, prostor - INTERFERENCE: např. mykorhiza

5. ANTAGONISMUS - částečná či úplná inhibice jednoho organismu druhým 6. ANTIBIÓZA - inhibice růstu - působí proti vývoji, růstu, ...

7. ALLELOPATIE - vzájemné ovlivňování produkty látkové výměny - pouze u rostlin, velký praktický význam 8. SAPROFYTISMUS - forma heterotrofie - využití organických látek z odumřelých těl a orgánů - HOLOSAPROFYT x HEMISAPROFYT obligátní fakultativní

PARAZITISMUS - částečná či úplná nutriční závislost jednoho organismu na pletivech jiného živého individua (hostitele) - parazit není hostiteli prospěšný, avšak nemusí být nutně škodlivý - HYPERPARAZITISMUS - MULTIPARAZITISMUS

Charakteristické znaky parazitismu u jednotlivých typů organismů 1. VIRY: endoparazitismus obligátní 2. BAKTERIE: endoparazitismus obligátní či fakultativní, jen 5 % parazituje 3. HOUBY: endoparazité, ektoparazité obligátní, fakultativní

Formy parazitismu – dle nutričních požadavků 1. Nekrotrofie – z usmrcených buněk hostitele * fakultativní: žijí jako saprofyté, mohou se adaptovat, Aspergillus, Rhizoctonia, Sclerotinia * obligátní: špatně přežívají jako saprofyté

2. Hemibiotrofie – Venturia inaequalis, Phytophtora infestans 3. Biotrofie - minimální poškození pletiv, výrazná specializace, omezený okruh hostitelů - jádro napadené buňky PŘEŽÍVÁ - určitá rovnováha s hostitelem 4. Genetický parazitismus – Agrobacterium tumefaciens

Buněčné jádro přežívá odumírá BIO + - NEKRO - +

PATOGENISMUS - schopnost organismu vyvolat chorobu na jiném organismu PARAZITISMUS PATOGENISMUS Patogen - organismus schopný vyvolat chorobu buněčný x nebuněčný parazitický x neparazitický Patogenní potenciál – okruh hostitelských rostlin

Patogenita - schopnost překonávat obranné reakce rostliny a vyvolat patologický proces - VERTIKÁLNÍ – odrůdově specifická - HORIZONTÁLNÍ – odrůdově nespecifická

1 2 3 4 5 rasy patogena odrůdy A B C D E

Virulence - kvalita - stupeň patogenity - geneticky fixovaná Avirulence - neschopnost vyvolat chorobu Agresivita - kvantita - schopnost překonat obranné reakce hostitele Patogenita = agresivita + virulence

Determinanty patogeneze Průnik do rostliny Katabolismus látek hostitele Neutralizace obranných mechanismů hostitele

Prostředky Mechanické - penetrační hroty, růst hyf Chemické - toxiny - enzymy (hydrolázy, kutinolytrické, pektinolytické) - růstové hormony (auxiny, gibereliny, kys.abscisová)

Specifičnost – souvisí s patogenitou Hladina specifičnosti – široké x úzké hostitelské spektrum monofág x oligofág x polyfág - specifičnost orgánová, pletivová

Kompatibilita x inkompatibilita Rostlinné patosystémy – vývoj od původních po zemědělské agroekosystémy - diverzita - unifikace

ŽIVOTNÍ CYKLUS INFEKČNÍ CYKLUS CHOROBA HOSTITEL PATOGEN

+ určité podmínky prostředí Infekční cyklus - interakce hostitele a patogena + určité podmínky prostředí CHOROBA - opakuje se - životní cyklus x infekční cyklus

* ZDROJE INFEKCE : sporulace – inokulum biotický x abiotický materiál * DISEMINACE = šíření + depozice - pasivní - autonomní - anemochorie - hydrochorie - mykochorie - zoochorie - antropochorie - aktivní

INFEKCE monocyklické, polycyklické, polyetické - klíčení - penetrace - kolonizace invaze Preinfekce – kontakt patogena s hostitelem HOSTITEL PATOGEN PROSTŘEDÍ CHOROBA