Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
zpracovaný v rámci projektu
Románská kultura.
Kultura raného středověku
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Roman Cigáň 2. ročník. Co to je? Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
GALILEO GALILEI 15.února 1564 Pisa - 8.ledna 1642 Arcetri
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Románský sloh.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
RENESANCE A HUMANISMUS
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Jagellonci a nástup Habsburků
RENESANCE A HUMANISMUS
zpracovaný v rámci projektu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Gotická kultura.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
zpracovaný v rámci projektu
Baroko Život v barokní době.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Ve znamení gotického slohu
Kultura.
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Anotace: Na číselné ose čtou čísla, která se postupně objevují.
Typické rysy antropocentrismus - klade se důraz na člověka, na lidský rozum a poznání a pozemský život. Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu.
RENESANCE - pokračování
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Italská renesance a humanismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Dějepis Název Raný středověk shrnutí Klíčová slova Relikviář, žaltář, ornament, sultán, renesance Pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad, samostatná práce Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 1, 28 MB Zdroje Viz Literatura

Raný středověk shrnutí Dějepis 7. ročník PaedDr. Mgr. Jana Pelikánová, 2011/12

Zatracení, prokletí vyslovené papežem Člověk, který se uchyloval od oficiální, povolené církevní nauky Jaká říše vznikla na území bývalé západořímské říše Němci x Maďaři – kde Maďaři poraženi Ilustrace ve středověkém rukopise Kdo dobyl v roce 1066 Anglii Titul panovníka, který byl současně hlavou věřících Sochařské dílo mírně vystupující z plochy Schránka, v níž se uchovávají ostatky světce Tkaný nástěnný koberec Rozšiřování území většinou pomocí vojenské síly Za koho dosáhla byzantská říše největšího územního rozsahu Sbírka žalmů,nástroj s plochou ozvučenou deskou Pokřesťanšťování Léno se latinsky řekne Jaká říše vznikla na území bývalé východořímské říše Nejmocnější úředník ve francké říši Dědičnost po mužské linii Cílené vyhledávání s trestání kacířů Titul panovníka užívaný od 10.stol. v islámských zemích Nejvyšší církevní hodnostář Ozdoba složená z geometrických přírodních prvků Urozená vrstva společnosti-postavení dědičné První král Franků Část Starého zákona-5 knih Mojžíšových Rytířský zápas Obnova, obrození, povznesení kultury na antickou úroveň Nejdůležitější zbraň středověku

Relikviář Ot. 9 Relikviář sv. maura Stříbrný relikviář sv. Jiří v podobě ruky (polovina 14. století) schránka na relikvie (jsou v ní uloženy a často i vystaveny části těl světců nebo předměty nějakým způsobem související s Ježíšem Kristem) první relikviáře (kolem 4. století) měly podobu malých schránek velké zdobené truhly a rakve se začaly objevovat na přelomu 12. a 13. století příkladem velkého bohatě zdobeného relikviáře je například Relikviář svatého Maura v Bečově nad Teplou zvláštním typem relikviářů jsou schránky ve tvaru uchovávané části těla (ruka, hlava apod.), které jsou někdy nazývány „mluvící relikviáře“ díky tomu, že uchovával ostatky lidé věřili, že má v sobě jakousi posvátnou sílu v katolických kostelech jsou relikviáře běžné, nejvíce je drobných ostatkových relikviářů ve tvaru drobné monstrance (ozdobná schránka z ušlechtilého kovu ). Jsou v nich uchovávány drobné ostatky světců (kůstky, části oděvu) nebo částky dřeva, dotýkané se svatým křížem vzácnější jsou celá těla mučedníků a světců, uchovávané v prosklených tumbách a rovněž vystavená úctě v prostoru kostela nebo kaple Sluneční monstrance

Žaltář Ot.13 Žaltář Václava IV. kniha, která obsahuje žalmy (jedná se o modlitby psané poetickou formou ) v užším slova smyslu se tímto termínem rozumí biblická Kniha žalmů, která je ve skutečnosti sbírkou samostatných žalmů nebo jejich již existujících menších sbírek v širším slova smyslu se jako žaltář označuje jakákoli sbírka žalmů, především středověké rukopisy s žalmy Žaltář Alžběty Rejčky II.-manželky Václava II. Část knihy žalmů

Sultán Ot. 20 panovnický titul používaný v muslimských zemích Sulejman I. panovnický titul používaný v muslimských zemích v arabštině to bylo původně abstraktní podstatné jméno s významem vládnutí, panovnická moc postupně se stalo obecným označením pro vládní hodnostáře, ministry či panovníky, až od 12. století se stalo panovnickým titulem, ekvivalentem evropského krále Seldžukové v 11. století význam tohoto titulu opět posunuli. Nyní měl označovat svrchovaného panovníka celého islámského světa - tedy pozici, o kterou Seldžukové a později Osmanští Turci trvale usilovali sultán se někdy zaměňuje s titulem chalífa, což však není přesné. Chalífa byl pouze titul nejvyšší náboženské autority v islámu, tedy ne světský panovník, muslimové původně nesnesli slučování náboženství s politikou, i když se mnozí chalífové pokoušeli zasahovat do politiky státu v době oslabeného sultána) v Osmanské říši si však od 16. století sultán nárokoval i titul chlífa, čímž oba pojmy fakticky splynuly

Brunejský sultán Haji Muda Hassanal Bolkiah Muizzaddin Waddaulah pokračovatel nejstarší královské dynastie současnosti, historie trvá přes 600 let,jako 29. brunejský sultán je zároveň i premiér, ministr obrany i financí majetek se odhaduje na 15 miliard eur, což je asi 450 miliard korun. majetku dosáhl díky obrovským zásobám ropy, hlavně na severním pobřeží země,tyto zásoby ropy jsou zásadním zdrojem příjmů státního rozpočtu palác- stál neuvěřitelných 350 milionů dolarů a je větší než Vatikán, dvacet let stará stavba čítá 1788 pokojů a 200 toalet s kohoutky ve zlatě vlastní pravděpodobně nejrozsáhlejší vozový park, jaký si vůbec dokážete představit, v jeho garážích parkuje kolem 3.000 superluxusních automobilů!- zhruba 190x AMG, 80x Aston Martin, 360x Bentley, 4x Bugatti, 200x Ferrari, 180x Jaguar, 20x Lamborghini, 10x McLaren, 160x Porsche, 130x Rolls Royce a další stovky aut od desítek výrobců Letní vila

Ornament OT 22 Čínský znak draka Čínský znak tygra ozdobný detail, který slouží ke zkrášlení nebo členění stavby či předmětů může být vytesán z kamene, vyroben ze dřeva, kovu nebo hlíny nebo vtlačen do povrchu materiálu vzory mohou být inspirovány různými předměty, květinami nebo zvířaty, může se jednat i o různé abstraktní a geometrické vzory znakem ornamentu je opakování zdobného prvku podle určitých pravidel existují vzorníky kreseb, které slouží jako předlohy pro vytváření ornamentů při výzdobě nábytku, architektury apod.

Renesance Ot. 27 označován umělecký sloh a historická epocha trvající od 14. do 17. století, vyznačoval se mj. zesvětštěním, individualismem a návratem k antice kolébkou- město Florencie od 12. století vzrůstala v mnoha městech ve střední a severní Itálii prosperita obyvatelstva, způsobená především rozvojem námořního obchodu (Pisa, Janov), později též bankovnictví (půjčování peněz – Florencie) a řemeslné výroby (Florencie, Lucca) hlavními příčinami - hospodářský rozvoj a bohatství italských měst, které získávala díky námořnímu obchodu,dále měly vliv nové objevy (země, vědy,…)

Rysy Novoměstská radnice v Praze Matyášova brána na Pražském hradě antropocentrismus - klade se důraz na člověka, na lidský rozum a poznání a pozemský život, člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu myšlení- zájem se od Boha obrací směrem k člověku samému individualismus- člověk se stává všestranně rozvinutou osobností, vznikají životopisy, vlastní podobizny malířů, umělci na rozdíl od středověku podepisují svá díla humanismus- renesance se obrací zpět k antice a antické kultuře a přebírá z ní velké množství prvků, které dále tvůrčím způsobem užívá a přetváří vědecký základ umění - spousta umělců se zabývala se i anatomií, optikou, technologiemi, které pak užívali ve své tvorbě. Typickým příkladem je užití perspektivy v malbě a kresbě či odlévání soch z bronzu realismus- přestože si renesanční umělci nárokovali u svých děl návrat k přírodě (inspirováni antikou), určitý soubor konvencí užívali. Objevují se scény ze „všedního života“ – vzniká např. novela (povídka ze života obyčejných lidí) nebo komedie inspirovaná životem rolníků sekularizace- dá se považovat za společný rys, i když nebylo tak velké, jak se obvykle myslí. Náboženské motivy jsou velmi časté nacionalizace umění- jestliže byl pro středověké umění typický univerzalismus, tak od renesance začínáme rozlišovat národní umění s jejich typickými prvky a rysy sběratelství- úzce souvisí se snahou co nejlépe poznat antický svět prostřednictvím hmotných památek, které se na italském území zachovaly v hojném počtu. Se snahou sbírat antické památky jsou spojeny i počátky archeologie Hodinový stroj

projekty renesančního charakteru: Leonardo da Vinci – Mona Lisa Raffael Santi – Madona Sixtinská Michelangelo Buonarroti – sochy Davida a Mojžíše; Stvoření světa – v lůně renesance se rodí nové umění – barokní. Soustředí se na duševní svět člověka. Tím předznamenává příští barokní tvorbu. Filippo Brunelleschi – autor kupole dómu ve Florencii – předloha barokní tvorby. Fresky v kopuli Mona Lisa Sixtinská Madona Socha Davida Socha Mojžíše

Metodické poznámky Prezentace je určena žákům 7. ročníku základní školy. Je pojata jako opakování probraného učiva z látky na téma Raný středověk. Cílem je zábavnou formou (pyramida, obrázky) procvičit znalosti žáků z tohoto tématu, nebo získání znalostí nových. Žáci se seznámí nejen s probíraným učivem, ale sami budou moci obsluhovat interaktivní tabuli ve formě vyplňování pyramidy.

Literatura http://cs.wikipedia.org/wiki/Ornament http://images.google.com/search?hl=cs&biw=1440&bih=699&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=%C4%8D%C3%ADnsk%C3%BD+ornament&oq=%C4%8D% C3%ADnsk%C3%BD+ornament&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=58047l59094l0l59406l6l6l0l0l0l0l156l734l1.5l6l0 http://old.hrad.cz/castle/poklad6.html http://images.google.com/search?hl=cs&biw=1440&bih=699&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=relikvi%C3%A1%C5%99e&oq=relikvi%C3%A1%C5%99e&a q=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=81531l81687l0l81890l2l2l1l0l0l0l140l140l0.1l1l0 http://cs.wikipedia.org/wiki/Relikvi%C3%A1%C5%99 http://cs.wikipedia.org/wiki/Monstrance http://zpravy.idnes.cz/biblicke-svitky-z-kumranu-prezily-staleti-ted-je-rozezira-lepici-paska-13a-/zahranicni.aspx?c=A100211_183221_vedatech_jw http://cs.wikipedia.org/wiki/Sult%C3%A1n http://images.google.com/search?hl=cs&biw=1440&bih=699&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=sult%C3%A1n&oq=sult%C3%A1n&aq=f&aqi=g4&aql=&gs_ sm=e&gs_upl=250625l251578l0l251844l6l5l0l1l1l0l172l468l2.2l4l0 http://www.dreamlife.cz/jak-si-zije-brunejsky-sultan-top-class/article.html?id=177 http://cs.wikipedia.org/wiki/Renesance http://dejepis.info/?t=117 http://images.google.com/search?hl=cs&biw=1440&bih=699&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=Mona+Lisa&oq=Mona+Lisa&aq=f&aqi=g7&aql=&gs_sm=e &gs_upl=165391l166578l0l166688l9l7l0l3l3l0l172l468l2.2l4l0 http://images.google.com/search?hl=cs&biw=1440&bih=699&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=sixtinsk%C3%A1+madona&oq=sixtinsk%C3%A1+madona& aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=18438l22578l0l22734l18l18l1l12l13l0l203l671l2.2.1l5l0 http://images.google.com/search?hl=cs&biw=1440&bih=699&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=socha+moj%C5%BE%C3%AD%C5%A1e&oq=socha+moj%C 5%BE%C3%AD%C5%A1e&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=35594l37531l0l37781l7l7l0l6l6l0l156l156l0.1l1l0 http://images.google.com/search?hl=cs&biw=1440&bih=699&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=kopule+d%C3%B3mu+ve+florencii&oq=kopule+d%C3%B3 mu+ve+florencii&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1516l3563l0l3766l13l13l0l12l0l0l78l78l1l1l0 http://images.google.com/search?hl=cs&biw=1440&bih=699&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=renesance&oq=renesance&aq=f&aqi=g8&aql=&gs_sm=e&g s_upl=41547l42735l0l42922l7l7l0l2l2l0l156l452l4.1l5l0