Starověká Fénicie, Kanaán a Izrael

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBYVATELSTVO ASIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Advertisements

Atény Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Babylonie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
STAROVĚK Malá Asie a Blízký východ
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
Homérské a archaické období
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Starověká Palestina.
IZRAEL Možno uvést úryvkem „Na orlích křídlech“ z knihy „Lidé smlouvy“ od E. Giles Hlavní otázky: Jaké jsou hlavní události starověkých dějin Židů? Jak.
Název školy: Základní škola Planá nad Lužnicí, okres Tábor Autor: Mgr
Judaismus Petr Machala.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Exkurze ČJL –
Světová náboženství.
VY_32_INOVACE_3D.6.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Afrika – oblastní členění 1 Severní Afrika
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Mojžíš Pavla Jiráková C4A.
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Egejská kultura Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi egejské kultuře.
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_32_INOVACE_3D.6.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Syropalestina.
EVROPA Itálie III2-Z7-III-01.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Starověká Palestina 6. ročník.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Starověká Palestina Petr Machala.
Dějepis Starověk – Chetité, Fénicie, Palestina, Mykény a Kréta Pavel Šupka
Vpád Mongolů do Evropy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vpádu Mongolských kočovníků.
Etruskové a založení Říma
Stoletá válka Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o situaci v Evropě v době stoleté války.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Další státní útvary na Předním východě Persie, Fénicie, Palestina.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.6 Starověká Palestina Název sady: Staroorientální státy.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.7 Féničané Název sady: Staroorientální státy a starověké.
ASIE – STÁTY BLÍZKÉHO VÝCHODU VY_32_INOVACE_07-27 Ročník:VII. r. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Asie Téma:
Mgr. Jindřiška Řehořková
Judaismus (židovství)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_DĚJEPIS
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Oblast východního pobřeží Středozemního moře
Starověká Palestina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STÁTY PŘEDNÍHO VÝCHODU
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Transkript prezentace:

Starověká Fénicie, Kanaán a Izrael Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Fénicii, Kanaánu a starém Izraeli.

Základní pojmy polyteismus monoteismus hláskové písmo Tóra Talmud Bible Mojžíš kmen Juda

Starověká Fénicie Fénicie – území na JV pobřeží Středozemního moře (dnešní Libanon) nikdy nebyla celistvým státem → existence městských států – Byblos, Arad, Bérytos, Sidón, Týros, přičemž vůdčí úlohu hrál Týros (dnešní Súr) semitská skupina obyvatel obr. 1

Starověká Fénicie byli zdatní mořeplavci a obchodníci, jejich obchodní trasy vedly kolem celého Středozemního moře – na Sicílii, Sardinii a do severní Afriky nejvýnosnějším obchodním artiklem byl purpur (foinix = řecky purpurová barva získávaná z usmrceného plže – ostranky) a cedrové dřevo, rozvinuta výroba skla zakládali města na severním pobřeží Afriky (Ugarit, Akko) nejznámější město – Kartágo, bylo zničeno Římany (146 př. n. l.) mísení národů – různé jazyky → objev a zavedení hláskového písma – každé hlásce přidělen jeden znak → fénická abeceda (předchůdce řecké abecedy i latinky) polyteismus, časté uctívání bohů spjatých s přírodou, bůh Baal (déšť, plodnost), jeho žena Aštoret (láska), Mot (smrt, sucho) doba rozmachu Fénicie trvala asi od roku 1200 do roku 900 př. n. l.; stále se však museli bránit útokům Egypťanů, Asyřanů a Babyloňanů

Zápis do sešitu Starověká Fénicie JV pobřeží Středozemního moře zdatní mořeplavci a obchodníci obchodovali hlavně s cedrovým dřevem a purpurem (barvivo z mořských měkkýšů) zakládali města na severním pobřeží Afriky nejznámější město – Kartágo, zničeno Římany vytvoření hláskového písma (předchůdce řecké abecedy, latinky i azbuky) polyteismus, bohové spjatí s přírodou, (npř. Baal – déšť, plodnost, Aštoret – láska)

Kanaán a Starý Izrael Kanaán = území Předního Východu (dnešní Izrael, Palestina, Libanon a část Sýrie) od roku 2000 př. n. l. osídlena Kananejci existence městských států bez jednotné vlády od roku 1250 př. n. l. sem přichází dvanáct izraelských kmenů jejich jazykem byla hebrejština obr. 2

Kanaán a Starý Izrael izraelské kmeny s sebou přinesly nové náboženství – monoteismus je to náboženství vyznávající jednoho Boha prorokem tohoto náboženství byl Mojžíš, kterému Bůh na hoře Sinaj předal soubor posvátných textů Tóru v Tóře bylo obsaženo i Desatero Božích přikázání obr. 3

Kanaán a Starý Izrael většina izraelských kmenů byla zničena Asyřany, přetrval silný kmen Juda (Židé), který byl vzat do zajetí – tzv. babylónské zajetí v zajetí vznikla Bible = soubor posvátných textů Židů (Starý Zákon) a křesťanů (Starý + Nový Zákon) Starý zákon obsahuje pět knih Mojžíšových (Tóru) výroky proroků, příběhy z historie Židů a např. i rady do života Židé také dodržují pravidla – Talmud, vytvářená po staletí židovskými učenci Talmud – pravidla, která Židé dodržují

Zápis do sešitu Kanaán a Starý Izrael Kanaán = území Předního Východu osídlené Kananejci dvanáct izraelských kmenů – jazyk hebrejština nové náboženství – monoteismus (náboženství vyznávající jednoho Boha) prorok Mojžíš, soubor posvátných textů Tóra Desatero Božích přikázání Asyřané zničili nebo vzali do zajetí většinu Židů – tzv. babylónské zajetí přetrval kmen Juda (Židé) v zajetí vznikla Bible = soubor posvátných textů Židů (Starý Zákon) a křesťanů (Starý + Nový Zákon)

OPAKOVÁNÍ Starověká Fénicie Kanaán a Starý Izrael JV pobřeží Středozemního moře zdatní mořeplavci a obchodníci obchodovali hlavně s cedrovým dřevem a purpurem (barvivo z mořských měkkýšů) zakládali města na severním pobřeží Afriky nejznámější město – Kartágo, zničeno Římany vytvoření hláskového písma (předchůdce řecké abecedy, latinky i azbuky) polyteismus, bohové spjatí s přírodou, (npř. Baal – déšť, plodnost, Aštoret – láska) Kanaán a Starý Izrael Kanaán = území Předního Východu osídlené Kananejci dvanáct izraelských kmenů – jazyk hebrejština nové náboženství – monoteismus (náboženství vyznávající jednoho Boha) prorok Mojžíš, soubor posvátných textů Tóra Desatero Božích přikázání Asyřané zničili nebo vzali do zajetí většinu Židů – tzv. babylónské zajetí přetrval kmen Juda (Židé) v zajetí vznikla Bible = soubor posvátných textů Židů (Starý Zákon) a křesťanů (Starý + Nový Zákon)

Otázky a úkoly Jaká písma se vyvinula z písma Fénického? Jak se jmenovalo nejznámější fénické město na severním pobřeží Afriky? Vysvětli rozdíl mezi monoteismem a polyteismem. Zkus vyjmenovat co nejvíce bodů Desatera. Vzpomeneš si, které dvě části má Bible? Kde v Ostravě stávaly synagogy (židovské modlitebny – „kostely“)? (Stačí uvést dvě, ale s podrobným popisem polohy.) Proč dnes již nestojí?

Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, 26. 7. 2014 [cit. 2014-07-30]. Dostupné z: http://www.davidmikolas.cz Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7238-208-4. [2014-07-30] obr. 1 – mapa Fénicie a jejich obchodní cesty http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/PhoenicianTrade.png obr. 2 – mapa Kanaánu http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Kenaan_mapa_s_popisky.jpg obr. 3 – Rembrandt: Mojžíš s Desaterem http://sumateologica.files.wordpress.com/2010/05/rembrandt_moses.jpg?w=630 http://www.davidmikolas.cz