SVĚTOVÉ MÝTY úvod. Výstup:  ústní zkouška  četba za zimní semestr – přečíst minimálně 1 titul:  převyprávění Mahábháraty (příp. 3dílnou dramatizaci:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Opakování Mezopotámie
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.3.1.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Nejstarší formy náboženství
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
Světová náboženství.
Zvířata a náboženství.
Science fiction & fantasy
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SVĚTOVÉ MYTOLOGIE Mgr. Michal Oblouk
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
RISK Náboženství.
Oprava testu.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ II. přednáška Doc. Ing. Růžena KRNINSKÁ, CSc. Zemědělská fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Starověká Indie 6. ročník
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Vikingové Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Doporučená literatura I. Mircea Eliade: Mýty, sny a mystéria, Praha 1998 (Oikúmené) Mircea Eliade: Dějiny náboženského myšlení I - III, Praha 1995 (Oikúmené)
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Nejstarší kulturní oblast světa Marie Polanská, HKS - Duchovní kultura Evropy.
Šintoismus. „Cesta bohů“ Původ v Japonsku Příroda „šin“ + „tó“ Kami.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
náboženství staré Číny a Japonska
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Digitální učební materiál
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7_baje_a_myty Název: Báje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

SVĚTOVÉ MÝTY úvod

Výstup:  ústní zkouška  četba za zimní semestr – přečíst minimálně 1 titul:  převyprávění Mahábháraty (příp. 3dílnou dramatizaci: Jean-Paul Carriere: Mahábhárata, přel. Nina Vangeli)  Bhagavadgíta  převyprávění Rámajány  Epos o Gilgamešovi (překlad hliněných tabulek, nikoli pouhé převyprávění příběhu!)

Přednáškové okruhy – oba semestry:  mezopotámské mýty  mýty starověkého Egypta  perské mýty  mýty Indického subkontinentu  džinismus a buddhismus – jejich vztah k mýtům a hinduismu  čínské mýty  korejské mýty  mýty japonského souostroví  šamanismus a mytické představy sibiřských lovců  inuitské mýty  mýty původních etnik Severní Ameriky  mezoamerické mýty  mýty kmenů Amazonie

 Mytologie (bájesloví):  z pohledu západu:  pohádky (pro děti)  „filosofie“ archaických kultur („primitivního člověka“)  „Mýtus představuje potvrzení náboženské i společenské tradice.“ (Bronislaw Malinowski)  podle jejích dávných nositelů:  posvátné příběhy  narativní „kronika“ jednotlivých kmenů či etnik  podle indiánských etnik: „posvátná historie“  prostředky sloužící k posílení obřadů i k léčebným rituálům  účelem mytologie bývalo uvést člověka do souladu s přírodou a vesmírem

 aitiologie:  mytické zdůvodnění, mytický precedens  např. masové lidské oběti  sjednocení Horního a Dolního Egypta (přelom 4. a 3. tisíciletí př. n. l.) založen Memfis – přepracování mytologie pro potřeby sjednocené říše  u nás např. Přemyslovci  etnogeneze:  nárok panovnické dynastie na trůn – božský původ (např. Gilgameš, faraon, inka, dračí císař)

Informace o myšlení, kultuře a víře našich předků čerpáme převážně ze 2 zdrojů:  archeologické nálezy  pozůstatky kulturní činnosti  keramika, šperky, malby, sochy  literární památky – mezi ně spadají také mýty a písemnosti náboženského charakteru (mýty nás seznamují s myšlením a náboženským uvažováním našich předků)  účel těchto přednášek: seznámit se s nejstaršími dochovanými záznamy uvažování a kulturní činnosti člověka

 Čas mýtu:  doba mytická (součást doby prehistorické vs. posvátná minulost)  doba historická  skutečné události se často stávaly součástí mytologie (vstupovaly do doby mytické)  Baruch de Spinoza (1632–1677)  důkaz, že v Mojžíšových knihách není jediná zmínka o nesmrtelnosti duše ani o onom světě (in Tractatus Theologico-Politicus, 1670)  židé i křesťané do té doby myšlenky o nesmrtelnosti duše i o onom světě do Starého zákona vkládali  ve Starém zákoně v toto věřili Egypťané, proti nimž Mojžíš bojoval  Izraelité zavrhli cyklickou povahu času (mytologickou) a nahradili ji lineárním vnímáním dějin (materailismus)

 Vznik mýtů:  např. pohádka O Červené Karkulce (kosmologická interpretace – narace slunečního koloběhu)  etnografický výzkum z Rádžastánu (1982): sběr veškerých příběhů od negramotných obyvatel  cca 350 obyv – přes příběhů  historky (obyčejné i pozoruhodné), smyšlená dobrodružství, sny, zjevení démonů  později přibývaly historky z celého Rádžastánu a dějin Indie  mýty a legendy (nejen staroindické eposy, ale i islámská tradice)  příběhy a bajky (Ezop, La Fontaine aj.)

 Hrdinové mýtů:  bohové  personifikace přírodních sil a mocností i nebeských těles  dávní vládci, kteří byli zbožštěni (vládci, světci)  viz Ódin v úryvku ze severské ságy o Ynglinzích  polobohové  démoni, běsové, přízraky, nemrtví  lidé  zvířata  oživlé předměty, oživlé umělé bytosti

Posvátné vs. profánní:  u starých kultur těžce oddělitelné, obě složky vzájemně prolínaly  viz např. tanec (obřad vs. technoparty) Smrtelnost člověka z pohledu mytologie:  smrtelný člověk toužící po dosažení nesmrtelnosti  je vybaven věděním, tak jako bohové (na rozdíl od zvířat), je si tudíž vědom vlastní nesmrtelnosti  oproti bohům však není nesmrtelný (stejně jako zvířata)  smrtelný a vědoucí člověk – stupeň mezi zvířetem a bohem (téma mnoha mýtů)  trvalý („nesmrtelný“) svět člověka – kultura

Posvátná planeta (Kanada / Malajsie / USA, 2004, 45 min.)