5RE904 Regionální věda Teorie regionálního rozvoje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Regionální ekonomická analýza Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Teorie regionálního rozvoje
Ekonomie vědy a výzkumu
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
MIGRACE A ROZVOJ Jiří NOVOSÁK. MIGRACE A ROZVOJ Rozvoj jako jedno z vůdčích paradigmat současného světa. Jak rozvoje dosáhnout? Rozvoj jako jedno z vůdčích.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Teorie hospodářského růstu
Hospodářská politika.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
Podniková ekonomika Personální činnost.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Základní ekonomické pojmy
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Techniky projektového řízení
Matematické metody v ekonomii (MME)
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Regionální věda 5 Role klastrů v regionálním rozvoji Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Filozofická hlediska inovací Inovace, evoluce a civilizace Oldřich Syrovátka Katedra společenských věd FM VŠE.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
NEDOKONALÁ KONKURENCE
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Regionální politika EU v období
Ing. Veronika Dostálková MBA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Přehled teorií regionálního rozvoje
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Úvod, základní principy a cíle
Transkript prezentace:

5RE904 Regionální věda Teorie regionálního rozvoje Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Regionální věda 1 5RE904 Regionální věda Teorie regionálního rozvoje Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Proč se zabývat teoriemi regionálního rozvoje? Teorie regionálního rozvoje představují více či méně ucelený systém vysvětlujících působení základních faktorů, subjektů, mechanizmů a dalších souvislostí regionálního rozvoje. Teorie tedy mají významný poznávací význam. Současně je však znalost teorií regionálního rozvoje základem pro koncipování adekvátní regionální politiky či regionální rozvojové strategie. Teorie regionálního rozvoje mají tedy i významný praktický význam. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Teorií regionálního vývoje byl vytvořen větší počet a existuje proto i více množností jejich klasifikace, resp. rozdělení do skupin. Tradičně nicméně bývají děleny do 2 základních skupin. První skupinou jsou konvergenční teorie (teorie regionální rovnováhy), které předpokládají, že přirozenou základní tendencí regionálního rozvoje je tendence ke snižování rozdílů mezi regiony. Druhou základní skupinou jsou pak divergenční teorie (teorie regionální nerovnováhy), které naopak za základní tendenci regionálního rozvoje považují zvyšování regionálních rozdílů. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Klíčovým rozdílem mezi oběma skupinami teorií je rozdílná váha, kterou kladou na diferenciační (např. brain drain výzkumných pracovníků do nejatraktivnějších institucí v nejvyspělejších zemích) a nivelizační mechanizmy (stabilizační role fiskální politiky, kdy se např. vybere větší objem daňových výnosů ve vyspělých regionech daného státu, zatímco sociální dávky směřují v nadprůměrném rozsahu do méně vyspělých regionů). Existují také epizodické teorie regionálního rozvoje, které předpokládající více či méně pravidelné střídání prosperity a úpadku jednotlivých regionů. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Divergence versus konvergence: věčná otázka? Přestože dělení teorií regionálního rozvoje na konvergenční a divergenční představuje tradiční dělení teorií regionálního rozvoje, význam této otázky je spíše přeceňován a navíc je různými autory chápán i velmi odlišným způsobem. Studií zaměřených na zodpovězení této otázky byl zpracován velký počet, ale jejich výsledky nejsou nijak jednotné, neboť některé studie prokazují tendence ke konvergenci, jiné k divergenci. Výsledek zkoumání základní tendence regionálního rozvoje totiž záleží na celé řadě faktorů. Především existují různá pojetí respektive definice konvergence a divergence. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Neoklasické teorie regionálního rozvoje Neoklasická teorie je mikroekonomickou teorií, která je založena především na analýze chování aktérů (jednotlivců, domácností, firem apod.) na trhu. Je založena na celé řadě zjednodušujících předpokladů, jako jsou racionalita chování a dokonalá informovanost aktérů, dokonalá mobilita výrobních faktorů, dokonalá dělitelnost výrobních faktorů, dokonalá soutěž apod. Tyto více či méně nerealistické předpoklady se proto promítají i u neoklasických teorií regionálního rozvoje, které předpokládají samovolnou tendenci socioekonomického sytému ke stavu rovnováhy. Existenci regionálních problémů neoklasická teorie nepředpokládala, chronická nezaměstnanost byla vysvětlována nízkou mobilitou pracovních sil. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Regionální věda podle W. Isarda Walter Isard se pokusil propojit ekonomii, geografii a prostorové plánování (viz např. Isard, 1960). Cílem bylo transformovat tehdy deskriptivní regionální ekonomii v exaktní a teoreticky vyspělou vědu. Snažil se proto o zvědečtění důrazem na modelování (např. gravitační model, analýzy vstup-výstup, lokalizační modely dle teorie centrálních míst). Po zhruba dvacetileté odmlce došlo v 90. letech 20. století k oživení zájmu o regionální vědu v Isardově pojetí ve formě tzv. nové ekonomické geografie. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Teorie ziskových cyklů Teorie ziskových cyklů přímo navazuje, resp. vychází z teorie výrobních cyklů. Podle Ann Markusen prosperita regionu závisí na strategiích velkých firem, které se snaží dosáhnout superzisků (tento pojem zavedl E. Mandel). Strategie velkých korporací se liší v jednotlivých fázích ziskových cyklů, klíčová pro rozhodování firem je pak míra oligopolizace daného tržního segmentu. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Teorie skupiny jádro – periferie Teorie exportní základny (D. North, 1955) Teorie růstových pólů (F. Perroux, 1950, J. Boudeville, 1966) Teorie kumulovaných příčin (G. Myrdal, 1957) Teorie nerovnoměrného rozvoje (A. Hirschman, 1958) Obecná teorie polarizovaného rozvoje (J. Friedmann, 1966) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Kriticko-realistické teorie Teorie územních děleb práce (D. Massey, 1984) Teorie územních děleb práce je zřejmě nejvýznamnější nemarxistickou teorií regionálního rozvoje s výraznými prvky kritického realizmu. Snahou autorky je vytvořit obecnou teorii, tj. vysvětlení regionálního vývoje. Massey svou teorií chtěla kriticky reagovat na zjednodušené explanační rámce vyplývající z nedostatečně promyšlené aplikace kvantitativních metod v geografii. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Kritika regulační teorie a teorie flexibilní specializace Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Neoliberální teorie regionálního rozvoje Nová ekonomická geografie a nová teorie růstu (P. Krugman, W. Arthur, P. Romer) Z metodologického a politického hlediska vycházejí z neoliberální pozice, zejména vycházejí z metodologických předpokladů neoklasické ekonomické školy a pokračují v neoklasické tradici modelování. Oproti neoklasickým teoriím je hlavním rozdílem skutečnost, že stoupenci školy nové ekonomické geografie opustili neoklasický postulát o klesajících výnosech a dokonalé konkurenci a nahradili jej konceptem vnějších úspor, rostoucími výnosy z rozsahu a nedokonalou konkurencí. Chápání socioekonomických procesů je často inspirováno fyzikálními modely rovnováhy. V rámci svého výzkumu často vytvářejí matematické modely externích úspor, aglomeračních výhod a rostoucích výnosů v duchu lokalizačních teorií Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Teorie regionálního rozvoje inspirované institucionálními přístupy 1 Institucionální přístupy jsou přínosné zejména při objasňování vzniku a vývoje rozdílů a mechanizmů evolučních změn v ekonomice mezi státy i mezi regiony. Velmi cenné jsou analýzy evolučního procesu, během kterého se institucionalizují podmínky, jež v některých případech vedou k prosperitě a růstu a v jiných ne. Dále zaznamenávají úspěchy při analýze motivů chování významných aktérů, při studiu procesu učení na úrovni jednotlivců i firem, vzniku inovací, vztahu práva a ekonomiky nebo role politické moci a zájmových skupin ve fungování ekonomiky. Institucionální teorie regionálního rozvoje Teorie výrobních okrsků Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Teorie regionálního rozvoje inspirované institucionálními přístupy 2 Teorie výrobních okrsků Hlavními předpoklady teorie výrobních okrsků jsou vertikální dezintegrace výroby, tj. odštěpení specializovaných činností původně vykovaných v rámci jedné mamutí firmy do samostatných podniků. Výhodou těchto malých specializovaných firem je schopnost pružně reagovat na měnící se poptávku (např. výroba malosériového a módní zboží), ale současně dosahovat úspor z rozsahu až extrémně vysokou specializací (např. některé oděvní firmy jsou specializované jen na výrobu rukávů, jiné na výrobu límců, další na barvení, střihy apod.). Dosahování úspor je tedy umožněno úzkou mezifiremní spoluprací, dále využíváním flexibilních technologií a existencí specializovaných firem, které sdruženým firmám poskytují tzv. reálné služby (exportní agentury, které vysoce kvalifikovaných poradenstvím umožňují značnou část produkce exportovat, dále firmy plnící roli jakéhosi velkoobchodníka s úvěry, tj. firmy, které jsou schopny pro celou síť malých navzájem kooperujících firem zprostředkovat výhodné úvěry). Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Sítě kontaktů a regionální „zakořenění“ Teorie učících se regionů Teorie učících se regionů je dosud nejmladší teorií regionálního vývoje. Vznikla propojením poznatků evoluční a institucionální ekonomie (Lundvall, Nelson) s poznatky teoretiků regionálního rozvoje (Amin, Thrift, Storper). Od 90. let 20. století došlo mezi odborníky mnoha profesí k široké shodě, že zdrojem konkurenceschopnosti v současném světě jsou vědomosti, schopnost učit se a vytváření kulturního klimatu, které napomáhá tvorbě inovací. Právě tyto prvky jsou základními stavebními kameny teorie učících se regionů. Znalosti jsou touto teorií považovány za nejstrategičtější „surovinu“ a učení za rozhodující proces pro zvýšení konkurenceschopnosti typu „high-road“. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Děkuji za pozornost Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102