Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Homeopatie a TAO Co spojuje homeopatii se staročínskou naukou MUDr. Zuzana Čajková 14. dubna 2012.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sociální konstruktivismus
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Síla a její měření.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Nová věda  Matematika  Kvantifikace  Hledání zákonitostí   správný způsob myšlení  Prototypem – klasická mechanika.
Od Newtonova vědra k GPS Aleš Trojánek Gymnázium Velké Meziříčí
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Francouzský materialismus I
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
Vesmír v koncích.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemicky čisté látky.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
4. Šestistopým daktylem Cokoli zkoušel jsem napsat, pokaždé napsal jsem verš... Ovidius.
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Filosofie úvod do problému....
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Základní principy geografického výzkumu
Filozofie empirismu, racionalismu
Husserl.
Definice hmoty Vzorem (pravzory, pralátka…) Identifikací (redukce na známou vlastnost) Gnoseologicky.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 3 Empirismus, solipsismus a skepticismus.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Elejská škola.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Francouzský materialismus I
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
MACH, GÖDEL a ROTUJÍCÍ VESMÍR
Člověk a příroda Fyzika.
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení

Smysly rozumu poskytují primární a sekundární kvality – sensations John Locke

David Hume Kombinace na základě – Podobnosti – Časové, prostorové blízkosti – Příčiny a účinku Základem jsou imprese (vjemy) a ideje (představy)

George Berkley Všechno jsou jen sekundární kvality, hmotné těleso je zbytečný předpoklad. Esse est percipi.

Těleso je komplexem počitků zvyk

Filosofie vědy 2. pol. 19. století Nedostatečnost tradiční metafyziky Konec názornosti Negativní výsledky klíčových pokusů dokázat absolutní prostor  kritika tradičního fyzikálního konceptu  kritika absolutního času a prostoru

ERNS T MA C H M A H CH E T M A H T NS

E, B – b – d, p – q  d – q, b – p

Prostor jako figury a tvary Geometrické tvary a jejich transformace Melodie a jejich transponování  Figury a tvary

Leninova kritika machismu V moderní fysice, praví, se udržuje ještě Newtonův názor o absolutním čase a prostoru (s ), o čase a prostoru jako takových. tento názor se „nám“ zdá nesmyslný, pokračuje Mach a zřejmě netuší, že jsou na světě materialisté a materialistická theorie poznání. V praxi byl však tento názor neškodný (unschädlich, S. 442), a proto nebyl dlouhou dobu podroben kritice. Tato naivní poznámka o neškodnosti materialistického názoru nám odhaluje Macha úplně! Předně: není správné, že idealisté „velmi dlouho“ tento názor nekritisovali; Mach jednoduše ignoruje boj idealistické a materialistické theorie poznání v této otázce; vyhýbá se přímému a jasnému výkladu obou názorů. Za druhé: uznávaje „neškodnost“ jím popíraných materialistických názorů, uznává tím Mach v podstatě jejich správnost. Neboť jak by se mohla nesprávnost během věků ukázat neškodnou? Kam se podělo kriterium praxe, s nímž si Mach pokusil zahrát? „Neškodným“ může být materialistický názor na objektivní reálnost času a prostoru jen proto, že přírodní vědy nevycházejí za hranice času a prostoru, za hranice materiálního světa, ponechávajíce toto zaměstnání profesorům reakční filosofie. Taková „neškodnost“ má stejný význam jako správnost.

Leninova kritika machismu „Ve fysiologickém smyslu,“ píše Mach, „jsou čas a prostor systémy orientačních počitků, které spolu se smyslovými počitky určují uvolňování (Auslösung) biologicky účelných přizpůsobovacích reakcí. Ve smyslu fysikálním jsou čas a prostor vzájemné závislosti fysikálních elementů“ (tamtéž, s. 434). Relativista Mach se omezuje na zkoumání pojmu času v různých vztazích! A nemůže se hnout s místa právě tak, jako Dühring. Jsou-li „elementy“ počitky, pak vzájemná závislost fysikálních elementů nemůže existovat mimo člověka, před člověkem, před organickou hmotou. Mohou-li počitky času a prostoru dávat člověku biologicky účelnou orientaci, pak výhradně pod tou podmínkou, že tyto počitky odrážejí objektivní realitu mimo člověka: člověk by se nemohl biologicky přizpůsobit prostředí, kdyby mu jeho počitky nepodávaly objektivně správnou představu o něm. Učení o prostoru a čase je nerozlučné spjato s řešením základní gnoseologické otázky: jsou-li naše počitky obrazy těles a věcí, či jsou tělesa komplexy našich počitků. Mach jen kolísá mezi tím a oním řešením.