Pedagogika 13 Kázeň, výchovné styly a jejich filozofické pozadí, konfliktní situace a jejich řešení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Konflikty a způsoby jejich řešení
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Sociální konstruktivismus
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Právo jako filozofický pojem
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Konflikt sociálních rolí
KONFLIKT Božena Genrtová.
Sociálně patologické jevy
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Mravní výchova.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Psychologické aspekty zdraví
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická komunikace
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Pedagogika pro katechety V
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Pedagogická Psychologie
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Pedagogika 13 Kázeň, výchovné styly a jejich filozofické pozadí, konfliktní situace a jejich řešení

Nekázeň a kázeň Projevy nekázně Šikana, drogy, toulky, závislosti, … - viz minule Užší pojetí – nepozornost, vyrušování, šaškování, pošťuchování, čmárání, pozdní příchody, opisování, drzost, „třídní vzpoura“, „šikana učitele“… „Škola bez kázně jako mlýn bez vody.“ (Komenský) Definice je obtížná, zpravidla vychází z: Norma – existence normy – nezáleží na typu Zadaná norma – odlišení od mravnosti Dodržování normy resp. podřizování se normě Uvědomělé „Vědomé dodržování zadaných norem.“ (Bendl) Kázeň vnitřní a vnější

Faktory nekázně Faktory fyzikální – denní doba, počasí,… Biologické – temperament, ADHD, hormonální hladina, … Zdravotní – přísun tekutin, zátěž x odpočinek, … Biologicko-sociální – IQ, EQ, sociální inteligence, citová a sociální zralost, … Sociální – rodina, komunita, vrstevnická skupina, škola, normy společnosti Duchovní – postmoderní étos, důraz na svobodu, hodnotová orientace společnosti, celospolečenský postoj k normám

Svobodná vůle člověka Svobodný jedinec si sám vybírá faktory, kterými se nechá ovlivňovat. (Pařízek) Do jisté míry – jen ty, nad kterými „má člověk moc“. Podněty tradiční katolické morálky: Actus humanus x actus hominis Objektivní a subjektivní nemožnost

Různé teoretické pohledy na nekázeň Nekázeň se šíří tou měrou, jak moc se „vyplácí“. Za jednání mimo normy jsou „lepší“ výsledky a odměny, než za jednání podle normy Každé chování – i nekázeň je komunikace a něco sděluje Dle Dreikurse (in BENDL) sleduje (nevědomě) nějaký cíl Pozornost – „Všímej si mě, služ mi“ Moc – „Rozkazovat budu já a nikdo nebude rozkazovat mě.“ Msta – „Nakolik ubližují mě, tak já budu ubližovat jim.“ Bezmoc – „Jsem neschopný a bezmocný.“

Kázeň jako prostředek Hlavní funkce kázně je ochrana Ochrana vyučujícího Ochrana žáka Bezpečnostní, hygienický Ekonomický – šetrné zacházení s prostředky výuky Výkonová – kázeň je předpoklad dosažení cíle výuky Orientační – „do života“ – už směřuje ke kázni jako k cíli

„Historické“ pojetí kázně Prostředek k omezení svobody dítěte za účelem vštípení návyku jako výchovného cíle. Předpoklad přirozené špatnosti vychovávaného Tento předpoklad je mylný – i teologicky není v souladu s naukou o dědičném hříchu

Martin Luther a Jean Calvin Radikální interpretace Řím (1; 17 a 3; 21 – 24) „Není totiž rozdílu: všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy; jsou ospravedlňováni zadarmo jeho milostí vykoupením v Kristu Ježíši.“ Chápáno jako jen a jedině milostí (SOLA GRATIA), … protože prvotním hříchem je člověk totálně zkažený. A zkaženost člověka jej předchází v každém jeho skutku – dodává J. Kalvín … proto dobrý svět zajistíme jen vynucením železné kázně. Pozn: Světový luterský svaz a Svatý stolec dospěli ke společné teologické interpretaci a rozpor je odstraněn, mj. poukazem na odlišné důrazy.

„Novodobé“ pojetí kázně Kázeň jako prostředek k ovládání sebe sama Vychází z předpokladu přirozené dobroty jedince. Nebezpečí extrémní podoby vycházející z předpokladu absolutní dobroty jedince Tento předpoklad je mylný – i teologicky není v souladu s naukou o dědičném hříchu

Jean Jaques Rousseau Předpokládá, že lidé se rodí dobří a kazí je teprve společnost. Je deista, čili nepředpokládá prvotní hřích Emil, čili o výchově – spis o výchově „svobodného“ člověka Jediným akceptovatelným prostředkem „výchovy“ jsou přirozené následky

„Svoboda, jíž dávám svému žáku, mu bohatě vynahradí drobná nepohodlí, jímž ho vystavuji. Pozoruji, jak si na sněhu hrají malí rošťáci zfialovělí mrazem … Stačilo by jim jít se ohřát, avšak oni nejdou. Kdybychom je nutili, pociťovali by stokrát víc než mráz přísnost nátlaku … (Rousseau) Je lepší nechat dítě nastydnout a nechat lehce onemocnět, než z něj vychovat frustrovanou bytost. Z újmy na duši způsobené výchovnými zásahy se vychovávaný nikdy nezotaví. Absolutně svobodnou výchovu ovšem nemusí vůbec přežít. (Reboul)

Dle katolického pedagoga Brezinky (podle BENDLA) Člověk je od přírody (také) žádostivý, egoistický, nezadržitelný Je odkázán na kontrolu Kontrola okolí Vlastní kontrola Člověk rozlišuje dobré a zlé (Gn1) Ve vlastním okolí Ve svém nitru – myšlení, slovech a skutcích Člověk zlu vzdoruje a dobru prospívá Prostředek vzdoru zlu v sobě – sebekázeň – výchovný cíl

Svoboda a kázeň se nevylučují Je třeba chápat svobodu s pandánem odpovědnosti – individuální i za druhé! Kázeň je protiklad anarchistické svobody, otrocká kázeň je protiklad svobody vzájemné služby (Masaryk) Rousseau ozřejmuje „poslušnost“ vůči řádu přírody Otázka řádu sociálního, zda je: Odvozen z řádu přírody – „přirozený“ – je nutné jej objevit Tvořen lidmi - „pozitivní“ (od „posse“ – „dáti“) – tvoří se v demokratické diskusi – je proměnný, …, otázka menšiny, … Dán Božím zákonem – je zjevený – je možné mu být poslušen Bůh sám nedeterminuje člověka, ale dává mu svobodu (ne)uposlechnout a objevit svou svobodu v poslušnosti jeho řádu, řád daný jako akt lásky k člověku Kázeň je uvádění do řádu vyšších věcí, než je kázeň sama o sobě.

Lewinovy styly výchovy ve dvou dimenzích Emoční vztah Iautokratický Řízení Iintegrační (demokratický) liberální

Způsoby výchovy podle Čápa   Řízení Silné Střední Slabé Rozporné Emoční vztah Záporný - není Kladný +

Typy autority STROUHAL (2013) „Autorita je moc, jíž je vybaven někdo k tomu, aby působil druhým to, co chce, bez toho, že by se musel utíkat k násilí; moc, za kterou vděčí buďto své sociální pozici, své kompetenci, nebo svému původu.“ Autorita experta - nerozvážnost Autorita soudce - neposlušnost Autorita vzoru - nekulturnost Autorita smlouvy - švindlování Autorita vůdce - ztroskotání Autorita „patriarchy“ - svatokrádež Racionální autority Iracionální autority

Co je to konflikt? KŘIVOHLAVÝ (2008) conflictus, us, m – srážka fligo, ere – uhodit, udeřit  zasáhnout (něco něčím) confligo, ere – vzájemně se zasahovat Dělení dle počtu zúčastněných Intrapersonální (vnitřní) Interpersonální (mezi dvěma lidmi) Skupinové konflikty Konflikty skupin

Klasifikace konfliktů dle psychologické charakteristiky Konflikt představ „Nedorozumění“, odlišné představy o stejné věci Vyjasnit si pojmy, významy slov, nebát se zeptat Konflikt názorů Přistupuje hodnotící soud Konflikt je často důsledkem jiného „souboru kritérií“, norem, … Odkaz na experta, normu, většinové mínění (?) Konflikt postojů Přistupuje emocionální hodnocení (např. mám x nemám rád) Lze sladit při společně sdílených hodnotách Potlačit projevy neg. emocí (vč. nonverbálních), převést do věcné roviny, potlačit projevy dominance

Asertivita (?) VALIŠOVÁ (2008) Základní  empatická  stupňovaná  konfrontační Elementární dovednost vyjádřit se Prosazení, či odmítnutí požadavku Vyrovnávání se s kritikou Zvládání hněvu

Měkký Tvrdý Alternativní Přátelé Protivníci Řešitelé problému Cílem je shoda Cílem je vítězství Cílem je efektivní výsledek V zájmu vztahu ustupovat Požadovat ústupky Oddělit vztahy od problému Měkký k lidem i problému Tvrdý k lidem i problému Měkký k lidem, tvrdý k problému Důvěra Nedůvěra Nezávislost na (ne)důvěře Rychlá změna stanoviska Trvání „na svém“ Zaměření na zájmy, ne stanoviska Nabízet ústupky Vyhrožovat Vyjadřovat zájmy Odkrývat svoje hranice Skrývat svoje hranice Vyhýbat se hranicím Přijímat vlastní ztráty Požadovat zisky Vymýšlet možnosti oboustranného profitu Hledat řešení přijatelné pro druhého Trvat na řešením přijatelném pro mě Hledat alternativy na výběr Trvat na dosažení shody Usilovat o vítězství Výsledky nezávislé na subjektech Ustupovat tlaku Vytvářet tlak Uvádět rozumné důvody VALIŠOVÁ (2008)

Konflikt zájmů „Buď ty nebo já“ – dva chtějí totéž a jen jeden to může dostat, vzájemně se vylučující alternativy Konflikty „s nenulovými součty“

Zdroje moci (Vališová, 2008) Moc donucovací Moc expertní Moc informační Moc legitimní Moc odměňovací a sankční Moc přenesená Moc vztahová

Literatura Bendl, Stanislav. Školní kázeň: metody a strategie. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 267 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-80-3. Bendl, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2. Čáp, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3. Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3. Křivohlavý, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 189 s. ISBN 978-80-7367-407-6. Strouhal, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 192 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4212-0. Vališová, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 141 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2282-5.