Co když nemůžeme filosofovat? Jakub Moravčík Havířov, kvodlibetní seminář 22.11.2014 Přátelé filosofie / Filosofický klub 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poznej, kdo to řekl.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PRAVDY O MUŽÍCH Varování pro muže:
1 Projektová dynamika II RNDr. Jiří Weinberger, TIMING Praha 28. Března 2008.
Jak na to, aniž bychom se zničili
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Integrita bezúhonnost
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PSYCHICKÉ STAVY.
Proč je důležité studovat Principy
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Aristotelés – část druhá
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Člověk se nědy zeptá proč...???
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
6. Je dobro dáno povinností?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Právo jako filozofický pojem
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
E UTANÁZIE. D ĚJINY EUTANÁZIE. A RGUMENTY PRO A PROTI. Jaromír Matějek.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Učíme se zkušeností, vše ostatní jsou jen informace. Experiential Learning v praxi.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
DOBRO –ZLO. DOBRO Bůh sám je dobro. Dobro neexistuje mimo Boha.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Clovek se nekdy pta proc...???
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Sociologie ?.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_06.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Environmentální etika
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Lineární rovnice Druhy řešení.
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Základní filozofické otázky
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Co když nemůžeme filosofovat? Jakub Moravčík Havířov, kvodlibetní seminář Přátelé filosofie / Filosofický klub 2008

Podstata problému Výchozí zkušenost: Člověk se jeví být svobodnou bytostí, která se neustále nějak rozhoduje Zdá se, že svobodné jednání má morální rozměr. Existují kritéria kvality jednání jako takového – může být dobré nebo zlé I tzv. teoretické akty (úsudek, přemýšlení, pochybnost, tázání atp.), které konáme při filosofování, jsou nenutnými volbami, akty jednání – i filosofování je život, i poznání je jednání Při filosofování se permanentně rozhoduji a tudíž nejsem vyňat z morálního rozměru života. Vykonáním jakékoliv volby nutně předpokládám dobro zvoleného – ale pouze předpokládám! Výsledné otázky (tzv. Problém etické legitimace filosofie): - nejsme zcela dogmatičtí, když neproblematicky filosofujeme? - nejsme nemorální, když filosofujeme? Nejednáme zle?

Inspirace a motivace Jiří Fuchs: filosofie MUSÍ začít noetikou (J.M.: opravdu?) Søren Kierkegaard: myslí se zpětně, ale žije dopředně Etika obecně: konkrétní morální imperativy (které se týkají i teoretických aktů!), morální tabu

Námitka deterministy Determinista: problém předpokládá svobodu. Ale co když jsme zcela determinováni? To musíme zjistit jako první! Odpověď: - žádný člověk se nerodí jako přirozený determinista - i determinista se jednou „rozhodoval“, zda se bude zabývat problémem svobody a determinismu, resp. zakoušel to jako rozhodování - determinista neví, zda smí filosofovat o determinismu

Pokus o řešení problému - inspirace noetikou Jiřího Fuchse - ideální (smyšlený) oponent „etický skeptik“ - metodický pokyn etického skeptika: Žádný čin nesmí být vykonán dříve, než je eticky legitimován V našem případě aplikujeme tento pokyn především na tzv. teoretické činy – přemýšlení, diskuze, tematizace, pochybování, usuzování, tázání atp. - etický skeptik chce být filosofem, ne „násilným moralistou“

Polemika s etickým skeptikem - ať vykonáme jakýkoliv (teoretický) čin, etický skeptik se nás vždy zeptá, jak víme, že jsme jej mohli vykonat a jestli jsme si jej eticky legitimovali - i když se mu pokusíme tuto legitimaci předložit, tak se zeptá, jak víme, že jsme mu ji mohli předložit, neboť i její předložení je svobodným činem, podléhajícím nutnosti legitimace. Otázku po etické legitimaci mohl myslet jako chyták, aby nás vyzkoušel. Jak z toho ven? - řešení: zdalipak si etický skeptik legitimoval své namítání? Pokud ne, není sám dogmatický? Chce po nás něco, čemu sám z principu nemůže dostát. Etický skeptik – protože chce být filosofem – to uzná.

Co jsme (ne)zjistili? Pokud má filosofie nelibovolný metodický počátek, musí začít otázkou pravdy o dobru, nikoliv otázkou pravdy o pravdě I když etický skeptik nevyhrál, stále nevíme, o čem můžeme filosofovat a o čem ne. Co s tím? Optimistický přístup: filosofujme o čemkoliv. Proti tomu: morální tabuizéři (E. Anscombe, E. Feser,...) Problém morálních tabuizérů: co bude tabu a co ne? Kdo a jak to rozhodne? Jak víme, že jim tabuizování „neujede“? Tabuizéři: morální intuice západní civilizace. Proti tomu postmodernisté: dějinná a sociokulturní podmíněnost.

Co když je to celé špatně? Námitka: celou dobu jsem dogmaticky filosofoval o tom, zda můžeme filosofovat, aniž bych skutečně věděl, zda o tom skutečně filosofovat můžu! Odpověď (částečná): filosofování není a nemůže být zcela bez předpokladů. A někdy nemůže začít bez „prolomení tabu“. Důsledek:

Addendum: problém principu úsudku Otázka: vykonává úsudek rozum, nebo vůle? Pokud rozum, padá důkaz svobody z rozpornosti deterministy, pravdu má Duns Scotus: svoboda nezávisí na rozumu Pokud vůle, má pravdu Descartes a platí: omyl = hřích Obojí jsou nemilé důsledky pro zastánce svobody (kromě scotistů) Pojem „čistě teoretická volba“ je to samé, jako „kulatý čtverec“

Literatura Bohužel pouze blogy