Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Advertisements

OPAKOVÁNÍ Př. Měděný drát má při teplotě 30°C délku 150 m. Určete jeho délku při teplotě 80°C. Tabulky - Součinitel teplotní roztažnosti mědi - 1,7.10-5K-1.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Změna objemu kapalin a plynů při zahřívání nebo při ochlazování
STRUKTURA A VLASTNOSTI KAPALIN II.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Teplotní roztažnost pevných látek
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Digitální učební materiál
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_HYDROSTATICKY.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Teplotní roztažnost, dilatace materiálů Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2013 VY_32_INOVACE_6B20.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
TEPLOTNÍ OBJEMOVÁ ROZTAŽNOST
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_03 Název materiáluTeplotní.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_11 Název materiáluSytá pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Objemové změny těles s teplotou
Změny skupenství látek
Termika VY_32_INOVACE_05-42 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Teplotní délková roztažnost
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast: Termika Téma: Teplotní objemová roztažnost Ročník: 2. Datum vytvoření: září 2013 Název: VY_32_INOVACE_08.2.04.FYZ Anotace: Změna objemu těles v závislosti na teplotě. Anomálie vody. Metodický pokyn: Prezentace je primárně určena ke zkvalitnění výuky v hodinách fyziky, ale může být využita i k samostudiu nebo pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověří u žáků pochopení probíraného učiva. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků (PC a dataprojektoru).

Teplotní objemová roztažnost (Teplotní dilatace)

Teplotní objemová roztažnost Při změně teploty se mění objem tělesa; Setkáme se s ní u všech třech skupenství (pevné, kapalné, plynné); Kapaliny při zahřívání zvětšují svůj objem přibližně desetkrát více než pevné látky; Plyny při zahřívání zvětšují svůj objem přibližně desetkrát více než kapaliny.

Teplotní objemová roztažnost Změna objemu v závislosti na teplotě je dána vztahem: V1 je počáteční objem;  je teplotní součinitel objemové roztažnosti (  3);  t je teplotní rozdíl ( t = t2 – t1);;

Změna objemu v závislosti na teplotě Změna objemu při zahřátí tělesa: Konečný objem po zahřátí tělesa:

Změna hustoty v závislosti na teplotě Hustota tělesa: S teplotní objemovou roztažností je spojena i změna hustoty látek při zahřívání nebo ochlazování;

Anomálie vody V teplotním intervalu od 0 °C do 4 °C se při zahřívání objem vody zmenšuje a její hustota roste; Při teplotě 4 °C má voda Nejmenší objem; Největší hustotu; Toto výjimečné chování se nazývá anomálie vody. Obrázek 4.1 Anomálie vody

Obrázek 4.2 Důsledky anomálie vody V důsledku anomálie vody je v zimě v nižších vrstvách voda o teplotě 4 °C a u povrchu je voda chladnější; Zamrzání rybníku od vodní hladiny a ne ode dna umožňuje život vodních živočichů přes zimu. Obrázek 4.2 Důsledky anomálie vody

Obrázek 4.3 Hustota vody v pevném a kapalném skupenství Anomálie vody Voda při zmrznutí svůj objem zvětší, a proto má led menší hustotu než voda. Je lehčí a plave na hladině. Obrázek 4.3 Hustota vody v pevném a kapalném skupenství Zmrzlá voda v potrubí nebo ve zdivu  způsobuje  zvětšením svého objemu jeho popraskání.

Obrázek 4.4 Lékařský rtuťový teploměr Teplotní objemová roztažnost v praxi Obrázek 4.4 Lékařský rtuťový teploměr

Obrázek 4.5 Expanzní nádoba jako součást otopné soustavy Teplotní objemová roztažnost v praxi Obrázek 4.5 Expanzní nádoba jako součást otopné soustavy

Obrázek 4.6 Přiznaná dilatační spára betonové konstrukce Teplotní objemová roztažnost v praxi Obrázek 4.6 Přiznaná dilatační spára betonové konstrukce

Shrnutí nejdůležitějších poznatků S rostoucí teplotou se objem látek zvětšuje, při ochlazování zmenšuje; Změna objemu je přímo úměrná počátečnímu objemu V1 , koeficientu teplotní objemové roztažnosti  a změně teploty  t: Anomálie vody: V teplotním intervalu od 0 °C do 4 °C se při zahřívání objem vody zmenšuje a její hustota roste.

Otázky a úkoly Jak závisí objem tělesa na teplotě? S rostoucí teplotou se objem látek zvětšuje, při ochlazování zmenšuje. Popište princip lékařského kapalinového teploměru. Kapalina při zahřátí zvětší svůj objem, vystoupá kapilárou a výška sloupce ukáže na stupnici hodnotu teploty. Jak se mění hustota látek s teplotou?   V     V   Co je to anomálie vody? V čem spočívá její význam? V intervalu od 0 °C do 4 °C se při zahřívání objem vody zmenšuje a její hustota roste. Uveďte další příklady teplotní objemové roztažnosti. Například teplotní roztažnost krbové vložky, která se nikdy pevně nezazdívá.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy I. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 266 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-184-1. BEDNAŘÍK, Milan, KUNZOVÁ, Vlasta, SVOBODA, Emanuel. Fyzika II pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 216 s. Učebnice pro střední školy. Autorem obrázků, pokud není uvedeno jinak, je autor výukového materiálu.