Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_444 Jméno autora:Mgr. Blanka Fajkisová Datum vytvoření: Třída:VIII. Vzdělávací oblast:Člověk a společnost Předmět:Dějepis Tematická oblast:Modernizace společnosti Velká francouzská revoluce Republika a jakobínská hrůzovláda Druh učebního materiálu:prezentace
Popis a použití výukového materiálu výklad nového učiva a následné procvičování žák uvede hlavní příčiny vzniku revoluce, popíše její průběh a charakterizuje hlavní osobnosti uvědomuje si rozpor mezi projevy absolutní moci a snahami nastupující buržoazie vysvětlí principy Deklarace práv člověka a občana popíše Napoleonova tažení Evropou žáci samostatně vyhledávají informace
Republika a jakobínská hrůzovláda září Francie republikou v Národním konventu jakobíni získali převahu, byla přijata republikánská ústava král byl obviněn z velezrady 1793 – leden – poprava krále konec roku – poprava královny Obr. 1
Obr. 2 Obr. 3
Poprava Marie Antoinetty Obr. 5 Obr. 4
v Konventu spor mezi girondisty (podporovali buržoazii) a jakobíny (chtěli pevné ceny potravin, zdanění bohatých) 29 girondistů zatčeno a popraveno jakobínská diktatura poprava girondistů vyvolala povstání proti pařížské vládě diktatura se změnila v hrůzovládu
Vražda Marata Obr. 6
Jakobínská hrůzovláda fyzická likvidace všech nepřátel vládnoucí Výbor veřejného blaha v čele s Robespierrem legalizoval revoluční teror likvidace svobod zavedení všeobecné branné povinnosti křesťanské náboženství mělo být nahrazeno Kultem nejvyšší bytosti vytvoření revolučního kalendáře
Konec revolučního teroru lidé vyčerpaní terorem odhlasovali Robespierrovo zatčení v červenci 1794 byl popraven, pak i další jakobíni Robespierrovo zatčení v Konventu Obr. 7
Poprava Robespierra Obr. 8
1.Co znamená slovo diktatura? 2.Kdo byli jakobíni? 3.Co to je gilotina? 4.Proč byla popravena královská rodina? 5.Co víš o Maximilienu de Robespierrovi? (učebnice str.37) 6.Proč mluvíme o jakobínském teroru? 7.Zamysli se nad větou: „ Revoluce požírá své děti.“
Úkol pro dobrovolníky: Zjisti, jak vypadal kalendář, který zavedli jakobíni. %C4%8Dn%C3%AD_kalend%C3%A1%C5%99 Řešení
Obrazový materiál Obr. 1 IHLE, T. Badische Guillotine.JPG. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 2 HELMAN, I. S. Hinrichtung Ludwig des XVI.png. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 3 Hinrichtung Ludwig des XVI.png. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 4 HELMAN,I. S. Marie Antoinette Execution1.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 5 Marie Antoinette Execution.jpg. [online]. cca 1850 [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 6 DAVID,J. L. Death of Marat by David.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 7 Shot.jpg. [online]. [ ]. Dostupný na WWW:
Obr. 8 Execution robespierre, saint just....jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Literatura a zdroje HLAVAČKA, M. Dějepis pro 8. ročník základní školy a 3. ročník osmiletého gymnázia. 1. vydání. Praha : SNP – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, s. ISBN < %AD_kalend%C3%A1%C5%99>