Hoření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

Hašení & zacházení s hasícím přístrojem
BACKDRAFT FLASHOVER ROLLOVER
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Bezpečnost práce v chemii
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 8 Autor: Lenka Poláková
Uhlovodíky, rozdělení uhlovodíků, alkany
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Teorie hašení – Hasební látky
Kyslík – prvek nezbytný pro život
Příprava, vlastnosti, užití
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
Redoxní děje = oxidačně redukční
Označování chemických látek
Nebezpečné vlastnosti látek
Alkalické kovy.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Podstata hoření Zahřejeme-li úhel -> rozžhavení pevné látky -> stykem se vzduchem shoří PLAMEN= OHEŇ= lidmi řízené hoření, ohraničené určitým prostorem.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
Nejdůležitější produkty organické chemie
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
POŽÁRNÍ OCHRANA.
Digitální učební materiál
Síra.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Bezpečnost práce v chemii
Redoxní reakce.
Halové prvky /halogeny/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Kyslíkaté kyseliny.
Neutralizace.
POŽÁRY VY_32_INOVACE_ 14 Požáry.
Mimořádné události Živelní pohromy
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Model hasícího přístroje
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
PROSTŘEDKY PRO HASEBNÍ ZÁSAH Kateřina Scholasterová SDH Jančí.
Projekt CZ.1.07/1.1.10/ Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích.
Požáry a hasicí přístroje Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Hasicí přístroje Bc. Balonová Soňa MŠ, ZŠ a SŠ Karviná, příspěvková organizace.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Požární prevence. Obsah  Legislativa  Základní povinnosti občanů  Chování při zjištění požáru  Hoření a nebezpečí sním spojená  Hašení.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Požáry Fišer, Kadlec, Kraus.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Bezpečnost práce v chemii
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ V.
Skupenství látek NÁZEV ŠKOLY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
změny veličin v průběhu požáru ovlivnění průběhu požáru flashover
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
Transkript prezentace:

Hoření

Co je hoření? Úkol 1: Doplň větu: Hoření je redoxní exotermická reakce, při níž vzniká …… a ….. .

Kontrola úkolu 1 Doplň větu: Hoření je redoxní exotermická reakce, při níž vzniká světlo a teplo.

Hořlaviny Hořlaviny jsou látky, které se dají zapálit a pak prudce reagují se vzdušným kyslíkem za vzniku plamene. Podle Bodu vzplanutí rozeznáváme hořlaviny I. – IV. třídy. Uskladňují se vždy odděleně, jsou opatřeny výstražným symbolem a v jejich blízkosti se nesmí pracovat s otevřeným ohněm!

Hoření propanbutanové směsi Nebezpečné hořlaviny Hoření propanbutanové směsi Doma občas musíme používat prudce hořlavá organická ředidla (ethanol, toluen, aceton, nitroředidla, benzin, perchlorethylen, propan a butan) a pro zábavu vánoční pyrotechniku (petardy, prskavky atd.).

Plamen Hořlaviny hoří plamenem, což je sloupec hořících plynů. Výhřevnost plamene svíčky Hořlaviny hoří plamenem, což je sloupec hořících plynů.

Výbušniny Některé reakce, při nichž se uvolňuje teplo, proběhnou okamžitě. Pokud při těchto reakcích vznikají plynné produkty, jsou doprovázeny výbuchem. Mezi výbušniny patří třaskaviny (rozbušky), trhaviny (dynamit) a střeliviny (střelný prach).

Úkol 2: Označení hořlavin: 5 6 7 8 9 10 11 Které z výstražných symbolů vyjadřují vlastnost: a/ vysoce hořlavý b/ extrémně hořlavý c/ výbušný Ke každé vlastnosti doplň písmenné označení.

Kontrola úkolu 2: vysoce hořlavý 6, F extrémně hořlavý 10, F+ výbušný 8, E

Oheň a požár Úkol 3: Zařaď čísla obrázků k větám: 12 13 Úkol 3: Zařaď čísla obrázků k větám: a/ Požár je nežádoucí a nekontrolovatelné hoření. b/ Oheň je předem plánované a kontrolované hoření, ohraničené určitým prostorem.

Kontrola úkolu 3 a/ Požár je nežádoucí a nekontrolovatelné hoření. Obr. 12 b/ Oheň je předem plánované a kontrolované hoření, ohraničené určitým prostorem. Obr. 13

Sněhový hasicí přístroj a jeho použití Hašení požáru K hašení požáru slouží hasební prostředky (písek, hlína, voda,oxid uhličitý. Na menší požáry je vhodné použít hasicí přístroje (vodní, pěnový, práškový, sněhový, halonový). HCl + CaCO3 CO2 Hašení požáru spočívá: a/ V zamezení přístupu kyslíku (viz videoklip). b/ V ochlazení látky pod zápalnou teplotu. 14 15 Sněhový hasicí přístroj a jeho použití

Úkol 4: Podle přílohy 1 v pracovním listě doplň tabulku:* Druh přístroje Pevné hořlaviny papír, uhlí, textil Kapalné hořlaviny Elektrický proud Vodní Pěnový Práškový Sněhový Halonový *Použij výrazy: vhodný, nevhodný, nesmí

Pevné hořlaviny papír, uhlí, textil Kontrola úkolu 4 Druh přístroje Pevné hořlaviny papír, uhlí, textil Kapalné hořlaviny Elektrický proud Vodní vhodný nevhodný nesmí Pěnový Práškový Sněhový Halonový* * Nepoužívat v uzavřených prostorech bez větrání

Model hasicího přístroje Kyselina chlorovodíková Roztok sody + saponát Na2CO3 + 2 HCl saponát CO2 + H2O + 2NaCl Úkol 5: Odpověz na otázky: a/ Který typ hasicího přístroje model napodobuje? b/ Který plyn vytvářel pěnu v odsávací baňce? c/ Proč má pěna hasicí účinky?

Kontrola úkolu 5 a/ Pěnový hasicí přístroj b/ Oxid uhličitý c/ Zamezuje přístupu vzduchu a zároveň ochlazuje látku.

Co dělat v případě požáru Snažte se zachovat klid a jednejte s rozvahou. Pokuste se oheň uhasit - využijte hasící přístroje, hydrant na chodbách, kusy látek, apod. Do příjezdu jednotky se snažte, pokud je možno a nebude tím ohrožena Vaše bezpečnost, předejít dalšímu rozšíření ohně. Neodvětrávejte prostory, v nichž hoří. Přístup vzduchu intenzitu hoření zvyšuje (kouř má opačné účinky jak vzduch). Nepodaří-li se požár uhasit vlastními silami, varujte ostatní např. voláním („Hoří!"). Volejte tísňovou linku 150 nebo 112 - v obou případech se dovoláte k hasičům, anebo požár ohlaste na příslušnou ohlašovnu požárů. Při předávání tísňové informace se snažte být trpěliví, dbejte pokynů operátora. Ohlaste v klidu a srozumitelně Vaše jméno, adresu a číslo telefonu, z kterého voláte, a co nejpřesněji oznamte, co se stalo a udejte adresu požáru (ulice + č.p.). Operátor vám může podat základní informace "co dělat„. Zastavte přívod plynu a vypněte elektrický proud !!! Nevracejte se do hořícího nebo zakouřeného prostoru (můžete ztratit orientaci, ztratit vědomí v důsledku nadýchání plynů). Vyčkejte příjezdu hasičů na viditelném místě, velitel zásahu se vás bude ptát na doplňující informace.

Úkol 6: Shrnutí učiva, doplň text: Hoření je redoxní ……….. reakce, při níž vzniká světlo a ….. . Hořlaviny jsou látky, které se dají zapálit a pak prudce reagují se vzdušným …….. za vzniku ……. . Hořlaviny hoří …….., což je sloupec ……. plynů. ….. je nežádoucí a …………….. hoření. Oheň je předem ……… a kontrolované hoření, ohraničené určitým ……… . Hašení požáru spočívá v zamezení přístupu……. a v …….. látky pod zápalnou teplotu. Hasicí přístroje jsou vodní, ……, práškové, ……. a halonové. V případě požáru voláme tísňovou linku …nebo … . Při předávání tísňové informace ohlásíme ….., adresu, číslo …….., z kterého voláme, a co nejpřesněji oznámíme, co se stalo.

Kontrola úkolu 6 Hoření je redoxní exotermická reakce, při níž vzniká světlo a teplo. Hořlaviny jsou látky, které se dají zapálit a pak prudce reagují se vzdušným kyslíkem za vzniku plamene. Hořlaviny hoří plamenem, což je sloupec hořících plynů. Požár je nežádoucí a nekontrolovatelné hoření. Oheň je předem plánované a kontrolované hoření, ohraničené určitým prostorem. Hašení požáru spočívá v zamezení přístupu kyslíku a v ochlazení látky pod zápalnou teplotu. Hasicí přístroje jsou vodní, pěnové, práškové, sněhové a halonové. V případě požáru voláme tísňovou linku 150 nebo 112. Při předávání tísňové informace ohlásíme jméno, adresu, číslo telefonu, z kterého voláme, a co nejpřesněji oznámíme, co se stalo.

Zdroje použitých fotografií a citací Obrázek 1: FIRE 01.JPG [online]. 2007 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FIRE_01.JPG>. Obrázek 3: GEISLER , Martin. Candle-calendar.jpg [online]. 2004 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Candle-calendar.jpg>. Obrázek 2: TDFw 135a.jpg [online]. 2008 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:TDFw_135a.jpg>. Obrázek 4: Mine Clearing Land Charge Operation Bright Star 2001 DF-SD-03-04342.jpg [online]. 2001 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mine_Clearing_Land_Charge_Operation_Bright_Star_2001_DF-SD-03-04342.jpg>. Obrázek 5: Hazard T.svg [online]. 2006 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_T.svg>. Obrázek 6: Hazard F.svg [online]. 2006 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_F.svg>. Obrázek 7: Hazard O.svg [online]. 2006 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_O.svg>. Obrázek 8: Hazard E.svg [online]. 2006 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_E.svg>. Obrázek 9: Hazard N.svg [online]. 2006 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_N.svg>. Obrázek 10: Hazard FF.svg [online]. 2006 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_FF.svg>. Obrázek 11: Hazard X.svg [online]. 2006 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_X.svg>. PEDNEAULT. FirePhotography.jpg [online]. 2006 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FirePhotography.jpg>. Chimney Fire 0001.jpg [online]. 2005 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chimney_Fire_0001.jpg>. Obrázek 14: RAMA. Extincteur-P1010032.JPG [online]. 2005 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Extinctep1010032.jpg>. Obrázek 15: Televize-en-feu-p1010042.jpg [online]. 2005 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Television-en-fep1010042.jpg>. Internetové citace: Co dělat v případě požáru [online]. 2005 [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: <http://www.ochranaobyvatel.cz/?Show=Pozary>. Ostaní fotografie a videoklipy pocházejí z vlastních zdrojů. Mgr. Vlastimil Vaněk, autor