LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika Bratislava,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
Revize Nového přístupu
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Nová směrnice o energetické účinnosti
VEŘEJNÁ PODPORA CO LZE A CO NELZE hledání optimálních možností financování zdravotnictví Praha, 24. dubna 2008.
1  Ministry of Industry and Trade 2006 Energetika ČR ve vazbě na energetickou politiku EU Ing. Zbyšek Sochor Ředitel sekce energetiky Ministerstvo průmyslu.
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
EU a Česká republika Instituce EU
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Nástroj změny v místním prostředí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
Evropská ústavní smlouva po 29.květnu 2005 Ivo Strejček Poslanec Evropského parlamentu Hospodářský a měnový výbor EP Výbor pro mezinárodní obchod EP ODS.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Institucionální aspekty Lisabonské smlouvy Petr Kolář.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Rozpočet EU - změny vyplývající z Lisabonské smlouvy
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Seminář v Evropském domě
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Evropské instituce Pavla Hormandlová. Evropské instituce Pavla Hormandlová VIII.B, 2008.
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Vnější dimenze energetické politiky EU
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
DUM 6 VY_32_INOVACE_ a)Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo b)Velká Británie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo.
Tato prezentace byla vytvořena
Monika Matysová.  Co to je suverenita?  Čl. 10 Ústavy  Čl. 10a Ústavy.
Ekonomika a hospodářská politika Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu za ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní.
KONVENT prosinci 2001 Evropská rada v Laekenu schválila tzv. „Laekenskou deklaraci“. Tento dokument otevřel diskusi o budoucnosti Evropské unie s ohledem.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
Struktura a principy Evropského práva
Postavení Evropy ve světě
Evropská unie - instituce
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Institut ochránce práv dětí
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů …
Transkript prezentace:

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika Bratislava,

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz  Nové pravomoci EU na úkor členských států (a 68x zrušeno právo veta)  Možnost EU získávat nové pravomoce bez další ratifikace  Zmenšení váhy hlasu českého zástupce v Radě ministrů  Dvouletá výpovědní lhůta pro vystoupení

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz EU POSTUPNĚ PŘEVEZME ZAHRANIČNÍ A OBRANNOU POLITIKU „Unie má v souladu s ustanoveními Smlouvy o Evropské unii pravomoc vymezovat a provádět společnou zahraniční a bezpečnostní politiku včetně postupného vymezení společné obranné politiky.“ (str. c306/46 LS)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz EU BUDE URČOVAT KOMU UDĚLÍME AZYL „Unie vyvíjí společnou politiku týkající se azylu, doplňkové ochrany a dočasné ochrany s cílem poskytnout každému státnímu příslušníkovi třetí země, který potřebuje mezinárodní ochranu, přiměřený status a zajistit dodržování zásady nenavracení.“ (str. C306/60 LS)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz KONEC SAMOST. ZAHR. POLITIKY  „Dříve než členský stát…přijme jakýkoli závazek, který by mohl mít dopad na zájmy Unie, vede v Evropské radě nebo v Radě konzultace s ostatními členskými státy.“ (c306/29)  „Unie může uzavřít dohody s jedním nebo více státy nebo mezinárodními organizacemi“ (c306/31)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz NEOMEZENÁ PRAVOMOC EU ROZŠIŘOVAT POLICEJNÍ KOMPETENCE  Odst. 1: Pro boj proti trestným činům poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy Unie může Rada zvláštním legislativním postupem formou nařízení vytvořit z Eurojustu Úřad evropského veřejného žalobce.“  „Evropská rada může…přijmout rozhodnutí pozměňující odst. 1, kterým rozšíří pravomoci Úřadu evropského veřejného žalobce“  (C306/66-67 LS)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz OFICIÁLNÍ DOKTRÍNA „Unie…usiluje o udržitelný rozvoj…založený na…sociálně tržním hospodářství směřujícím k plné zaměstnanosti a společenskému pokroku.“ (str. c306/11 LS)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz KONEC SAMOSTATNÉ HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY „Členské státy koordinují své hospodářské politiky a politiky zaměstnanosti v souladu s úpravou uvedenou v této smlouvě, k jejímuž stanovení má pravomoc Unie“ (str. c306/46 LS) „…Za tímto účelem přijme Rada opatření, zejména hlavní směry těchto politik. Zvláštní ustanovení se vztahují na ty členské státy, jejichž měnou je euro“ (str. c306/48 LS)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz KONEC SAMOSTATNÉ SOCIÁLNÍ POLITIKY  „ Unie přijímá opatření ke koordinaci politik zaměstnanosti členských států, zejména vymezováním směrů těchto politik. Unie může dávat podněty pro zajištění koordinace sociálních politik členských států.“ (str. C306/48 LS)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz VĚTŠINOVÉ HLASOVÁNÍ O ENERGETICE  Odst. 1 „…Politika Unie v oblasti energetiky [má] za cíl…podporovat energetickou účinnost a úspory energie jakož i rozvoj nových a obnovitelných zdrojů energie“  „Evropský parlament a Rada [přijmou] řádným legislativním postupem opatření nezbytná pro dosažení cílů uvedených v odstavci 1.“ (str. C306/88 LS)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz NOVÉ CESTY JAK POTÍRAT DAŇOVOU KONKURENCI  „Rada přijímá…opatření ohledně harmonizace nepřímých daní v míře, v níž je tato harmonizace nezbytná pro fungování vnitřního trhu a zabránění narušení hospodářské soutěže“ (c306/70 LS) (ALE STÁLE TRVÁ PRÁVO VETA)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz MOŽNOST RUŠIT PRÁVO VETA BEZ NUTNOSTI RATIFIKACE ZMĚN: „Stanoví-li Smlouva o fungování Evropské unie, že Rada přijímá legislativní akty zvláštním legislativním postupem, může Evropská rada přijmout rozhodnutí, kterým umožní přijímat tyto akty řádným legislativním postupem. (str. c306/40 LS) (=možnost přehlasování, tam kde je dosud právo veta, např. u daní)

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz ZMENŠENÍ VÁHY HLASU V RADĚ: „Od je kvalifikovaná většina vymezena jako nejméně 55 % členů Rady, tvořených nejméně patnácti z nich a zastupujících členské státy, které představují nejméně 65 % obyvatelstva Unie.“ (str. c306/18 LS) Dosud 3,4% (12 z 345) nově podíl na populaci:  ČR o polovinu menší, Německo 2x vyšší

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz LISABON ZMĚNÍ POLITICKOU MAPU EU

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz František Palacký: Praví se, že vláda rakouská musí býti silná a důrazná, a tedy především sestředěná na jednom místě a v rukou jedněch. Zdá se, že naši odpůrcové matou v řeči své snad mimovolně rozličná ponětí dohromady, mluvíce totiž o vládě silné, a míníce pod tím jen vládu pohodlnou. Jest-li tomu tak, nechceme jim v tom odpírati naprosto; máme však za to, že pohodlí nenáleží mezi přední požadavky vlády konstituční. Pohodlný, co do státního zřízení, jest jen despotismus a barbarství. O centralisaci a národní rovnoprávnosti v Rakousku, Národní noviny, 21. prosince 1849

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz LISABONSKÁ SMLOUVA  ZNAMENÁ BIANCO ŠEK K NEOMEZENÉMU ROZŠIŘOVÁNÍ KOMPETENCÍ  NENÍ JAKO OBYČEJNÝ ZÁKON, KTERÝ LZE SNADNO ZRUŠIT, KDYŽ SE UKÁŽE JAKO ŠPATNÝ

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz Když se bavíme o evropské ústavě, tak musím říct - a to slovo použiju naprosto odpovědně - je to obrovský s..t. Topolánek – bojovník Lidové noviny, květen 2005

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz VOLBY Z TOPOLÁNKA SE STÁVÁ PREMIÉR – A OBHÁJCE LISABONSKÉ SMLOUVY

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz Topolánek – premiér Lisabon, 13. prosince 2007

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz Bylo by velmi komplikované domlouvat s Iry jejich ratifikační proces a podmínky toho procesu a přitom nemít sami ratifikovanou Lisabonskou smlouvu. Tomu asi každý rozumí. Premiér Topolánek na setkání s kancléřkou Merkelovou, říjen 2008

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz [Irské] referendum se týkalo Lisabonské smlouvy jen velmi málo. Hlavním důvodem NE byl nedostatek informací. Irské NE berme jen jako jednu reakci, ne jako rozhodnutí. Musíme příště dát dohromady peníze a udělat efektivní kampaň. Efektivní komunikace bude hrát v budoucnu klíčovou roli v demokratickém procesu v Evropské unii. Margot Wallström, komisařka EU pro propagandu, říjen 2008

LISABONSKÁ SMLOUVA PO IRSKÉM REFERENDU Ing. PETR MACH, PhD. petrmach.cz Děkuji Vám za pozornost!