Jaderná energie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_18 - JADRNÁ ENERGIE
Advertisements

Název projektu: Škola a sport
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Zpracovaly:Klára Hamplová Barbora Šťastná
Jaderný reaktor a jaderná elektrárna
Jaderný reaktor Aktivní zóna – část reaktoru, kde probíhá řetězová reakce. Jako palivo slouží tyče s uranovými tabletami Moderátor – slouží jako tzv. zpomalovač.
Jaderná energie.
Jaderná energie Výroba paliv a energie.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vlastnosti atomových jader
Jaderné elektrárny.
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
REFERÁT na ZÁŘENÍ Kristina Kuboková 4.C.
Radioaktivita Obecný úvod.
Jaderná energie Atomová jádra Jaderné reakce Radioaktivita
Jaderné elektrárny Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Černobyl Jiří Ludačka.
JADERNÁ ENERGIE Co už víme o atomech Atomová jádra Radioaktivita
Jaderná energie Martin Balouch, Adam Vajdík.
Jaderné reakce.
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Jana Brabencová, Martin Brdek, Michal Jirovský, Filip Pertlík
Radioaktivita,radioaktivní rozpad
Jaderná energie Radioaktivita.
Atomová elektrárna.
Radioaktivita.
Jaderná energie.
RADIOAKTIVITA. Radioaktivitou nazýváme vlastnost některých atomových jader samovolně se štěpit a vysílat (vyzařovat) tak záření nebo částice a tím se.
22. JADERNÁ FYZIKA.
Jaderná energie.
Využití jaderného záření
Elektronická učebnice - II
VY_32_INOVACE_16 - JADERNÁ ENERGIE - VYUŽITÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Uvolňování jaderné energie
Jaderná fyzika 1 Yveta Ančincová.
Jaderné reakce Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , duben.
Jaderná energie při chem. reakcích změny v elektronových obalech za určitých podmínek mohou změnám podléhat i jádra atomů nestabilní jádra atomů některých.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_348
Atomy Každé těleso je tvořeno malými, které se nedají dělit, nazýváme je atomy Látky jednoduché nazíváme prvky Látky složené nazýváme sloučeniny Při spojování.
Radioaktivita Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Záření alfa a beta Vznikají při radioaktivním rozpadu některých jader.
Neseďte u toho komplu tolik !
Radioaktivita = schopnost některých látek samovolně vyzařovat neviditelné pronikavé záření, které dokáže procházet jinými látkami a způsobovat jejich změny.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:duben 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.
JADERNÁ FYZIKA.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
Jaderné reakce (Učebnice strana 133 – 135) Jádra některých nuklidů jsou nestabilní a bez vnějšího zásahu se samovolně přeměňují za současného vysílání.
Jaderné reaktory Pavel Tvrdík, Oktáva Jaderný reaktor Jaderný reaktor je zařízení, ve kterém probíhá řetězová jaderná reakce, kterou lze kontrolovat.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_35_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Jaderná elektrárna.
1 JE – jaderne elektrarny JE – Jaderné elektrárny 2 1 DDZ, rozdělení elektráren, Princip výroby elektřiny, 2 Objev elektronu, Historie JE.
Jaderná energetika. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Jaderné reakce. Jaderné štěpení Probíhá pouze ve štěpných materiálech (např. U235) U235 se v přírodě vyskytuje pouze v malém množství K dosažení reakce.
Radioaktivita. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku Slouží k naučení nového učiva. Žák používá znalosti z chemie. Žák vyjmenuje základní části jaderné elektrárny,
Jaderné reakce. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
50. Jaderná fyzika II.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Jaderné reakce Při jaderných reakcích se mohou přeměňovat jádra jednoho nuklidu na jádra jiných nuklidů. Přitom zůstává elektrický náboj i počet nukleonů.
Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_08 Jaderná energie-test
Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Radioaktivita.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Radioaktivita TÉMATICKÝ CELEK: Energie.
Radioaktivita radioaktivita je samovolná schopnost některých druhů atomových jader přeměňovat se na jádra stálejší a emitovat přitom tzv. radioaktivní.
Radioaktivita.
Transkript prezentace:

Jaderná energie

Co už víme o atomech?

SLOUČENINY – látky složené PRVKY – látky jednoduché ATOMY - malé částečky SLOUČENINY – látky složené PRVKY – látky jednoduché MOLEKULA – spojení více atomů

Protony - nositelé kladných nábojů - kolik je protonů, tolik je elektronů - jsou asi 1800x těžší PROTONOVÉ ČÍSLO - počet protonů v jádře

Atomové jádro

NUKLEONY = protony a neutrony NUKLEONOVÉ ČÍSLO = počet nukleonů v jádře NUKLIDY = látky složené z atomů, které mají stejné protonové i nukleonové číslo IZOTOPY = látky, které mají stejné protonové, ale různé nukleonové číslo

Radioaktivita

Radioaktivita je vyzařování jaderného záření nestabilními jádry atomů. Záření alfa, které je proudem částic alfa, je málo pronikavé, ale je nebezpečné, působí – li uvnitř organismů. Záření beta je tvořeno proudem rychle letících elektronů nebo pozitronů a pohlcuje se již tenkým plechem. Nejpronikavější je záření gama a záření neutronové

Radionuklidy se samovolně přeměňují na nuklidy jiné. Doba, za kterou se přemění právě polovina z celkového počtu jader radionukleidu, je poločas přeměny. Kromě přirozených radionukleidů lze vyrábět i radionuklidy umělé

Využití jaderného záření

Radionuklidy jsou velmi užitečné ve vědě, technice i v lékařství. Metodu značených atomů je možné sledovat koloběh látek v organizmech a v přírodě. Pomocí radionuklidů se dá určovat stáří organických látek a hornin.

Ozařováním radionuklidy je možno ničit zhoubné nádory, sterilizovat předměty, chránit potraviny V průmyslu slouží radionuklidy k měření a kontrole kvality výrobků, radionukleidy mohou být i zdrojem elektrické energie, např. na odlehlých místech či v kosmu

Jaderná reakce

- Při jaderných reakcích se mohou přeměňovat jádra jednoho nuklidu v jádra jiných nuklidů. Přitom zůstává elektrický náboj i počet nukleonů stejný před reakcí i po reakci.

Uvolňování jaderné energie

Jaderná energie se uvolňuje při řetězové jaderné reakci ve štěpeném materiálu (uran 235, plutonium 239 nebo uran 233). Aby mohla proběhnout řetězová reakce, musí mít štěpný materiál kritickou hmotnost. Energie se při řetězové reakci může uvolnit buď v procesu výbuchu, nebo může být uvolněna postupně, řízené jako v jaderných reaktorech.

Jadernou energii je možno uvolňovat také slučováním jader vodíku; tento proces probíhá v nitru Slunce a hvězd Při reakcích mezi částicemi a antičásticemi dochází k úplnému uvolnění energie, která je v látce obsažena

Štěpení uranu

Jaderný reaktor

Řetězová jaderná reakce probíhá v aktivní zóně jaderného reaktoru. Štěpný materiál je součástí palivových článků Neutrony uvolněné při štěpení se zpomalují moderátorem, např. vodou

K oválnému reaktoru slouží regulační tyče, k zastavení řetězové reakce havarijní tyče Aktivní zóna je chlazená např. vodou v tlakové nádobě Teplo, které odevzdá horká voda parogenerátoru, slouží k vytváření páry k pohánění turbíny.

Jaderná energetika

Jaderné elektrárny dnes vyrábějí asi 15% elektrické energie na světě. Při normálním provozu je jaderná elektrárna bezpečná a neznečišťuje životní prostředí jako elektrárny na klasické paliva. Bezpečnost jaderné elektrárny zajišťují systémy automatického odstavení reaktoru, dodatečného chlazení, betonový kontejnment. Dnes se vyvíjejí nové typy jaderných elektráren, které se v případě nebezpečí samy odstaví i bez zásahu člověka. Vyhořelé palivo se skladuje ve vodním bazénu na území elektrárny, pak v meziskladu a v současné době se hledají perspektivní metody jeho trvalého uložení nebo likvidace.

Ochrana před zářením

Jaderné záření může vyvolat rakovinu a genetické změny, a proto je třeba vystavovat se mu co nejméně a chránit se před ním. Při práci s radionuklidy je nutno dodržovat bezpečnostní předpisy. Jaderný výbuch ohrožuje člověka především pronikavým zářením, dále vysokými teplotami, tlakovou vlnou a dlouhodobým zamořením přírodního prostředí

Havárie jaderné elektrárny Černobyl 26 Havárie jaderné elektrárny Černobyl 26. dubna 1986 – je největší jaderná nehoda v historii jaderné energetiky. K události došlo ve 4. bloku jaderné elektrárny v Černobylu, která leží na území dnešní Ukrajiny. V té době byla Ukrajina součástí SSSR. - To, že slova „Černobyl“ a „Jaderná nehoda“ dnes vnímáme téměř jako synonyma, způsobil experiment, který měl v reaktoru jaderné elektrárny ověřit setrvačný doběh turbogenerátoru.

- Radioaktivní zamoření zasáhlo nejvíce město Pripjať, ve kterém tehdy žilo zhruba 50 tisíc obyvatel. Jaderná nehoda způsobila, že v Pripjati vzrostla úroveň radiace na tisícinásobek přírodního pozadí. Uvádí se, že havárie jaderné elektrárny Černobyl nějakým způsobem zasáhla zhruba 600 tisíc osob.

Co my na to? Jaderné elektrárny nejsou nejhorší, ale ani nejlepší. Nezatěžují životní prostředí stejně jako tepelné, ale hrozící jaderné katastrofy nejsou žádným pozitivem na seznamu. Nejlepší jsou dle našeho názoru alternativní zdroje jako je voda a vítr. Pak ještě slunce, ale nedořešená otázka fotovoltaických článků v panelech, které se nedají recyklovat je také problematická.

Na každé z elektráren najdeme menší vroubek, větrné zase vydávají moc hluku a plaší zvěř… Nic není dokonalé, ale lidé jsou schopni se smířit s menšími problémy které nás tolik netíží než - li kyselé deště, nedýchatelné ovzduší a znečištěné řeky… Jednoznačně ale podporujeme alternativní zdroje jako je voda, vítr a Slunce.

Vypracovaly: - Katka Drábková - Jana Dulínková - Markéta Mahdalová - Eva Gábová