Život lidí v novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne 10. 4. 2012. Nový začátek (New start)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajské město: Ústí nad Labem
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
VE VRCHOLNÉM STŘEDOVĚKU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
č. 12 – Vesmír a Země, planeta Země
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
č. 14 – Planeta Země, svět na mapě - povrch
Česká kultura v 16. století renesance
Vznik ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
č. 2 – Hranice státu ČR a Evropa
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Potřeby a projevy člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
4-ČR- POLOHA, ROZLOHA, SOUSEDNÍ STÁTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou: A. Strádalová, Mgr. D. Nováková. Vytvořeno dne.
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Vznik měst a jejich význam
RENESANCE A HUMANISMUS
postup tvorby prezentace
Vznik středověkých univerzit
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Středověká vzdělanost
Edvard Beneš Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Vyhledávání dopravního spojení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New.
Humanismus, vynález knihtisku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Rok 1989 – sametová revoluce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
zpracovaný v rámci projektu
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Renesance a humanismus v Itálii
Ve znamení gotického slohu
Identifikátor materiálu: EU
Tomáš Garrigue Masaryk
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
GOTICKÁ KULTURA 2. část.
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Vzdělání ve středověku
Transkript prezentace:

Život lidí v novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

č. 15 název Život lidí v novověku anotace Žáci poznají rozdíl ve způsobu života v novověku a středověku. očekávaný výstup ZV – LMP Člověk a společnost – 2. stupeň D – znát rozdíly způsobu života společnosti jednotlivých historických etap v kontextu světových dějin druh učebního materiálu Prezentace druh interaktivity Výklad ročník8.

Křesťanské umění Společenský vývoj v době středověku, zejména rozvoj měst, výrazně podpořil náhled na jednotlivého člověka, který se nejprve projevuje v křesťanském umění. Tváře andělů a světců, dříve vznešené a přísné, jsou od 12. století spíše krásné a někde dokonce i s úsměvem - například sochy v katedrále v Remeši ve Francii.

Anděl v Remeši

Panorama Pražského hradu a Karlova mostu

Pražský hrad 1493

Vznik humanismu Humanismus přináší změnu v pohledu člověka na sebe a na vlastní postavení na světě:  život není jenom příprava na věčnost, ale má vlastní cenu  aby jej mohl odpovědně žít, potřebuje člověk svobodu  člověk však musí skutečnost pečlivě zkoumat  krása je také v jazyce, kterým mluvíme, zejména v poezii, v umění

Školy  S rozvojem řemesel a obchodu začali také měšťané, kupci, řemeslníci pociťovat potřebu naučit se číst, psát a především počítat.  V důsledku toho byly zakládány nižší školy u farních kostelů a později také městské školy. Vzdělávání v nich se zaměřovalo na praktické znalosti a jejich využití.  Ve 12. století se objevil nový typ školy, univerzita - nejstarší univerzity byly založeny v Itálii a soustředily se na výuku medicíny (Salerno) a práv (Bologna).

Další univerzity v Evropě  Později vznikla významná vysoká učení v Anglii Oxfordu a Cambridgi.  V Paříži se univerzita skládala ze čtyř fakult, ale proslula hlavně svou teologickou fakultou Sorbonnou.  Podle jejího vzoru byla roku 1348 založena nejstarší univerzita ve střední Evropě v Praze – Karlova univerzita. v Praze – Karlova univerzita.  Základem vyučování na církevních školách a artistických fakultách (základní fakulta středověké univerzity) bylo sedm svobodných umění, známých již v antickém starověku.

Přednáška v Boloni na univerzitě

Karolinum s historickou kaplí Pečeť Univerzity Karlovy

Rozvoj obchodu, výroby V Evropě se rozvíjel námořní obchod a řemeslná výroba, především v Itálii. Zboží z Benátek, Florencie a Janova se prodávalo až v daleké Indii a naopak. Velké bohatství italských měst měnilo jejich život i názory.

Změna názorů na svět S cestováním se měnily i představy lidí o světě, nechtěli se již podřizovat jedinému názoru církve, chtěli žít podle svého. S rozvojem řemesel a obchodu se mění i pohled lidí na pozemský život. Začali více věřit rozumu a vědeckému zkoumání.

Zdroje VALENTA, Milan; MÜLLER, Oldřich. Dějepis pro 2. stupeň základní školy praktické. 3. díl. 1. vydání. Praha : Parta, ISBN s KOHOUTKOVÁ, H.; KOMSOVÁ, M. Dějepis na dlani. 2. vydání. Olomouc : Rubico, ISBN s

Zdroje obrázků Všechny uveřejněné odkazy [cit ] dostupné pod licencí Creative Commons – Anděl v Remeši Panorama Pražského hradu a Karlova mostu Pražský hrad Přednáška v Boloni Karolinum – historická kaple Univerzitní pečeť Praze.jpg Praze.jpg