Environmentální etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Hodnotová orientace svobodné generace
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
57. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Exponenciela Litoměřice 2007.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Proč je důležité studovat Principy
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Právo jako filozofický pojem
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Environmentální etika
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Psychologie štíhlé postavy
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
ZEMĚ výjimečná? ...nebo jen jedna z mnoha?.
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Slovo života Červenec 2011 „Bděte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo je slabé.“ (Mt 26,41) „Bděte a modlete se,
Je zbožnost cool? ZAJÍMAVÁ ZÁBAVNÁ PŘITAŽLIVÁ. Jak lidé kolem nás vidí zbožnost? Je to něco společného s Bohem Je to nuda Nejspíš to nemá žádný praktický.
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
Základní principy geografického výzkumu
Environmentální etika
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Environmentální etika hlubinná ekologie I. & etické principy.
Ekologická etika Reflexe příčin ekologické krize a cest, jak z ní ven Jan Činčera.
Environmentální etika
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Filosofie Základy logiky.
Environmentální etika
FILOsOFIE A VĚDA.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Definiční obor a obor hodnot
náboženství staré Číny a Japonska
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Šťastný, úspěšný, zdárný život x morálka, povinnost
Úvod Aritmetické a geometrické posloupnosti a jedna zajímavá funkcionální rovnice.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Environmentální etika teocentrismus

Opakování Základní východiska hlubinné ekologie? Čím se liší biocentrismus a hlubinná ekologie? Vyjmenujte alespoň dva etické principy

Teocentrismus Teocentrismus I. Erazim Kohák jej nazývá „Etika bázně Boží“ Základní rysy, podle kterých poznáme teocentrismus: Spojení dvou složek – teocentrické a environmentální. Důraz kladen většinou na složku první. Je nejstarší environmentální koncepcí – starší než biocentrismus (který je od teocentrismu odvozen) ekocentrismus i hlubinná ekologie. Teocentrismus je dnes ve většinové společnosti menšinový, ale dlouhou dobu měl v evropské kultuře dominantní postavení.

Teocentrismus Teocentrismus II. Odlišnost biocentrismu a teocentrismu: Biocentrismus – hodnota života jako taková (vše živé má vnitřní hodnotu, vše živé si je rovno, či v jistém rozsahu rovno) Environmentální teocentrismus – hodnota života spočívá v něčem jiném, než je život sám (zde je vidět paradoxní tendence čistého biocentrismu, který toto odmítá, ale většinou se k podobnému závěru dopracuje sám).

Teocentrismus Teocentrismus III. Odlišnost ekocentrismu a teocentrismu: Co mají společného? – nad hodnotou života jednotlivých živých bytostí existuje hodnota nadřazená (život jednotlivých tvorů není to nejdůležitější). Co je odlišuje? Ekocentrismus – hodnoty nadřazené živým bytostem poznáváme vědecky (biologie a ekologie je zásadní vědní disciplínou s ohledem na skutečné hodnoty) Teocentrismus – hodnoty nadřazené živým bytostem jsou mimo tento svět – tedy vědy studující tento svět k nim nemohou říci mnoho podstatného. Pokud je ekocentrik zároveň teocentricky orientovaný, tak u něj nalezneme vždy jistý rozpor.

Teocentrismus Teocentrismus IV. Teocentrismus stojí na prožitku čehosi přesahujícího člověka (tento prožitek je důležitější než samotná znalost původu prožitku) – je to pocit Boží přítomnosti, Smyslu života – a tento pocit vám v žádném případě nenahradí důkaz Boží existence. Teocentrismus zároveň (minimálně skrytě) popírá smysl tohoto světa (je to jen smysl podřízený a neporovnatelný se smyslem světa onoho, ale přestože popírá smysl tohoto světa, využívá tento svět k popisu světa vyššího! – Proto tolik „před-environmentálních“ teocentriků směřovalo k Přírodě, která podle nich dává pocit podobný teocentrickému prožitku přesahu. Většina teocentrických autorů bojuje s paradoxem „pozemského vyznání“ – potřeba ukázat nedostatečnost tohoto světa a velikost světa onoho na ukázkách světa tohoto 

Teocentrismus Teocentrismus V. – Základní znaky Člověk, ale také nic jiného z tohoto světa (ani Příroda, ani příroda, ani ekosystém) není to zásadní (není v Centru). Centrum přesto existuje – je to Bůh. Příroda obklopující člověka je s Bohem spojená a Bůh se v ní ukazuje – příroda je hora, po které kráčíme (či můžeme kráčet) k Bohu. Proto nemůžeme být NAD (s velikým N) přírodou, i když často jsme nad ní – příroda i my jsme na cestě za Bohem – to, že jsme napřed vůbec neznamená, že jsme víc, jsme jen dál na cestě. Příroda však sama o sobě hodnotu nemá! Její mimořádná hodnota spočívá ve faktu, že umožňuje Bohu ukazovat nám svou velikost řečí, která je větší než všechno intelektuální bohatství co máme.

Teocentrismus Teocentrismus VI. – významní teocentrici První: sv. František z Assisi (1181-1226) Zdroje: Celano: Vita prima, Vita secunda, Bonaventura – Legenda maior, Tiší buřiči boží, sv. František z Assisi. Vliv: trobadoři, Petr z Vaux, městské prostředí (otec zbohatlík a městský člověk, velmi bouřlivé mládí) Proměna (náznaky, proměna, první skupina). V mnohém extrémně moderní (vztah k radosti, pozitivní vztah k tělu (velmi problematické), uznání hodnoty přírody jako bratra, práce jako nástroj boje se zlem) v mnohém středověký (kreatuálnost, názornost, vztah k hříchu). Názory (pozor – nedostatek přímých zdrojů a různé výklady).

Teocentrismus Teocentrismus VII. – významní teocentrici První: sv. František z Assisi (1181-1226) II. Názory (pozor – nedostatek přímých zdrojů a různé výklady). Základem je hledání radosti – radost je v chudobě a v tom k čemu nás chudoba přivádí – bratrství – bratrství s naším tělem, bratrství s přírodou, bratrství s ostatními lidmi. Bratrství se vším existujícím tady, pod jediným Otcem tam. Tolerance – na tu dobu mimořádná – protože všichni jsme hodní i zlobivý bratři a sestry pod jediným Otcem.

Teocentrismus Teocentrismus VIII. – významní teocentrici Druhý: John Ruskin (1819-1900) Zdroje: Duchovní tvůrčí síla, Sézam a lilie, Výklady o umění, Tomu poslednímu. Vliv: gotické křesťanství, nová interpretace Nového zákona, socialistické myšlenky (ale pozor – absolutně ne marxistická či anarachistická verze socialismu). Bůh je život sám, který se prostřednictvím duchovní tvůrčí síly zmocňuje světa na úkor ducha smrti. Nejsou věci živé a mrtvé, jsou jen věci více živé a méně živé. Duch smrti je bytostí s životem rovným právě nule. Kdo mu naslouchá, stává se jím a klesá v hierarchii jsoucna až na tu nejnižší příčku. Na počátku Bůh do světa ovládaného duchem smrti vpouští duchovní tvůrčí sílu, která se zmocňuje i nejtěžkopádnější látky a postupně ovládá a zušlechťuje stále větší počet stále „živějších“ částí vesmíru. Tím přivádí duchovní tvůrčí slíla božský plán k dokonalosti.

Teocentrismus Teocentrismus IX. – významní teocentrici Druhý: John Ruskin (1819-1900) II. Z právě uvedené koncepce odvozuje Ruskin následující praktické závěry: Člověk nestojí v hierarchii jsoucna nejvýše, dokonce ani po Bohu nejvýše. Příroda stojí v hierarchii jsoucna velmi vysoko, je chrámem Božím. Lidské výtvory stojí mnohem níže a mnoho z nich, například průmysl a peníze, jsou odděleny od ducha smrti jen velmi tence. Ničení přírody je přitakáním smrti – tedy něco zásadně špatného a odsouzeníhodného.

Teocentrismus Teocentrismus X. – významní teocentrici Třetí: Phierre Theilard de Chardin (1881-1955) Zdroje: Chuť žít, Místo člověka v přírodě. Pozemský život je cesta na horu či v jiném obraze cesta do hlubin moře. Člověk je pouze v této cestě výše (či níže) než ostatní živé bytosti, není cílem, ani cestou, ale pouze tím, kdo má v putování náskok. Cílem cesty je Bůh, člověk využívá pomoci ostatních a zároveň může pomáhat jim na cestě k Bohu. Evoluce je onou cestou k Bohu ve fyzickém slova smyslu. Ovšem i evoluce má své limity a poslední fáze výstupu k Bohu se vymknou dosud žitým představám fyzikálního světa.

Teocentrismus

Naturalistický chybný závěr – George E. Moore Jak lze definovat dobré? A lze vůbec dobré definovat? Moore – nikoliv a to ze dvou důvodů. Důvod A. – dobré není složený pojem – jako například kůň, kterého můžeme definovat řadou vlastností, kterými se vyčerpává. Dobré je spíše jako pojem příjemné – je to cosi nedefinovatelného způsobem jakým definujeme slovo kůň. Důvod B. – i slovo příjemné je přirozeným pojmem typu je, je pojem dobrý odlišného druhu – je ne-přirozeným, ne-redukovatelným pojmem. Moore: „Pokud jsem tázán, co je dobré? tak moje odpověď zní, že dobré je dobré, a to je celá záležitost. Nebo jestliže jsem tázán, jak definovat dobré? – moje odpověď je, že to nemůže být definováno. Vždy se můžeme zeptat – je každá příjemnost dobrá? Je vše co chrání přírodu dobré. Je vše co je založené na lásce dobré? – a odpověď zní ne, ne, ne, dobro není definovatelné jiným pojmem.

Definice dobra Pokuste se vytvořit vlastní definici (či algoritmus, který dokáže ukázat na to co je dobré) dobra.

Definice dobra Co je základem vaší definice? Existují výjimky, kterých se vaše definice netýká? Existuje cosi faktického odkazujícího na dobro?