Velikost školní třídy očima výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Řízení diverzity Mgr. Hana Velíšková, HR specialistka Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů.
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Jan Morávek, Ph.D. Institut sociologických studií FSV UK Praha AT konference 2011 Seč Total harm: komplexní metoda pro analýzu drogové politiky.
Hodnocení škol a školských zařízení
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Rektor Zdroj:
Hodnocení vědy a výzkumu za využití InCites
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Protidrogová politika v EU a v ČR Blanka Korčišová Viktor Mravčík Jůnův statek
XII. ročník konference ČAPV
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
IC Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Použitelnost a výhody Optimedu pro pedagoga Julie Bienertová-Vašků.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Doc. Vladimír Rogalewicz, CSc. CzechHTA, České vysoké učení technické v Praze Fakulta biomedicínského inženýrství, Kladno Využití.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Inkluze jako bubák školství? Ladislav Zilcher Chomutov
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
N EGATIVNÍ DŮSLEDKY REFOREM A UČITEL Stanislav Štech PedF Univerzity Karlovy.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Bc. Magdalena Zábranská
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
České Budějovice, červen 2016
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Škola základ občanského života
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Pracovní stáž Malta 2019.
Transkript prezentace:

Velikost školní třídy očima výzkumu Je třicet moc? Velikost školní třídy očima výzkumu Petr Najvar IVŠV PdF MU Kulatý stůl SKAV a EDUin, 31. 10. 2013

Blatchford, P. (2003). The Class Size Debate: is smaller better Blatchford, P. (2003). The Class Size Debate: is smaller better? Philadelphia: Open University Press. Mortimore, P., and Blatchford, P. (1993). The issue of class size. In National Commission on Education 1993. Briefings. London: Heinemann. Hanushek, E. A. (1999). The evidence on class size. In Mayer and Peterson, Earning and Learning: How Schools Matter. Washington. Blatchford et al. (2009). Teaching in Large and Small Classes. In L. J. Saha, A.G. Dworkin (eds.), International Handbook of Research on Teachers and Teaching, (a. 779–790). Springer Science + Business Media LLC. Hattie, J. (2005). The paradox of reducing class size and improving learning outcomes. International Journal of Educational Research, 43, 387-425. Bennet, N. (1996). Class size in primary schools: perceptions of head teachers, ahcirs of governors, teachers and parents. British educational research journal. + www.classsizeresearch.org.uk

Debata mezi příznivci (menšího počtu žáků ve třídách, a skeptiky: snižování počtu žáků ve třídách) a skeptiky: "Neexistují výzkumné nálezy, z nichž by vyplývalo, že... " "Menší počet žáků ve třídě vede k lepšímu vyučování a efektivnějšímu učení."

1 zastánce většího počtu žáků ve třídě Ujišťuji nejenom, že to může být, aby jeden učitel řídil několik set žáků, nýbrž tvrdím, že to má být, poněvadž je to daleko nejvýhodnější pro učitele i pro žáky. Učitel bude konat svou práci bez pochyby s tím větší chutí, čím větší dav uvidí před sebou (vždyť i kovkopům plesají ruce v bohaté štole)...   Zároveň i žákům samým bude větší počet též k větší radosti ... i k většímu užitku, když se budou navzájem podněcovat a podporovat... Jako pekař jedním zhnětením těsta a jedním vytopením pece upeče mnoho chlebů, ... právě tak učitel může posloužit týmž cvičením velkému množství žáků současně...

„I do not believe there is any proven connection 90. léta a vzdělávací politika v Anglii   „I do not believe there is any proven connection between class size and quality of education.“ Eric Forth, ministr školství v „The Independent“ (1993) OFSTED (1995) analyzoval 200,000 vyučovacích hodin a došel k závěru, že neexistuje jasná spojitost mezi velikostí třídy a kvalitou vyučování učení, které se v nich odehrává. - vyučovací metody a organizační formy mají větší dopad na učení žáků než velikost třídy - využívání asistentů učitele má důležitý vliv na kvalitu vyučování a učení, zvláště ve velkých třídách - vedení škol mohou využít finanční prostředky lépe než snižováním počtu žáků ve třídách (mohou najmout asistenty nebo snížit úvazky učitelům) Rozdílné operacionalizace: počet žáků na učitele v daném školním okrsku/okrese (pupil-teacher ratio in a school district) počet žáků ve třídě (class size)

Porovnání třídy o patnácti žácích s velkou třídou (komparativní případová studie)   Atmosféra: povídání o věcech nesouvisejících s učivem, více osobního stylu komunikace, ne na úkor práce. Pozornost žáků: udržet žáky „on-task“ stojí méně energie: povaha pozornosti je taková, že ve skupině, kde s ochabující pozorností bojuje jeden nebo dva, je snazší je udržet, než ve větší skupině, kde se žáci s ochabující pozorností navzájem podporují, efekt se sčítá. Učitel pak musí být přísný a žáci jsou „poraženi“. Komunikace učitel-žák: učitel má (matematicky) více času na interakci s jedním individuálním žákem, v malé třídě může být interakční vzorec zahájen, udržován, rozvíjen. Ve velké musí být strohý. Výhoda podrobnějšího poznání žáků (poznání se utváří ve třídě a ve třídě z něj lze těžit). Ve velké třídě jej nejen nejde využít, ale ani se nevytvoří. Specifika raného věku: "individuální čtení´. Snadno se podlehne zjednodušenému zobecnění, že „méně“ je „lépe“. Mortimore, P., and Blatchford, P. (1993). The issue of class size. In National Commission on Education 1993. Briefings. London: Heinemann.

Procesy, na něž mají vliv rozdíly ve velikosti tříd Blatchford et al. (2009). Teaching in Large and Small Classes. In L. J. Saha, A.G. Dworkin (eds.), International Handbook of Research on Teachers and Teaching, (s. 779–790). Springer Science + Business Media LLC. Procesy, na něž mají vliv rozdíly ve velikosti tříd Žák   Žákovská pozornost (vyrušování) Aktivní bytí s učitelem Vztahy mezi žáky V menších třídách mají žáci vyšší pravděpodobnost delší individuální interakce s učitelem. Menší třídy přinášejí personalizované kurikulum pro jednotlivé žáky. Učitel   Individuální pozornost (individualizace) Vyučování Řízení třídy Čas na známkování, hodnocení a plánování Stres učitele a kompenzační strategie Vztah se žáky a znalost žáků Flexibilita a "dobrodružnost" vyučování Dvě opracionalizace pasivity žáka pasivita jako "jen poslouchání„ 2) pasivita jako "nebýt vnímán učitelem" jako jednotlivec (např. ve skupinové práci - bytí součástí davu) Mezi učiteli převažuje názor, že menší třídy slouží potřebám žáků lépe. Ve výzkumech pak učitelé uvádějí, že to, že musí působit ve větších třídách, u nich vede ke stresu, protože i zde se neustále snaží vycházet vstříc individuálním potřebám žáků. Velikost a počet žákovských skupin

Blatchford et al. (2009). Teaching in Large and Small Classes. In L. J Blatchford et al. (2009). Teaching in Large and Small Classes. In L. J. Saha, A.G. Dworkin (eds.), International Handbook of Research on Teachers and Teaching, (s. 779–790). Springer Science + Business Media LLC. Výzkumy navíc ukazují, že: ve velkých třídách se přirozeně uplatňují jiné vyučovací styly, organizační formy apod., nejvíce z malých skupin profitují nejmenší děti (není však jasné, zda jde o závislost efektů na věku dětí, či o tzv. „start-up effect“), z menších tříd více profitují děti s horšími akademickými výsledky, velikost třídy má různé (nejen různě velké) dopady v různých školních předmětech, je třeba brát v potaz i velikost školy (různé strategie, různý ethos…)

Více případově orietnované, kvalitativní a experimentální studie: Hanushek, E. A. (1999). The evidence on class size. In Mayer and Peterson, Earning and Learning: How Schools Matter. Washington. Snižování počtu žáků ve třídě je snadným oblíbeným "politickým" řešením. Efekty ale nejsou výzkumně podloženy (kromě dramatického nárůstu nákladů).   Metodologická výtka zastáncům: Výzkumníci naklonění ideím snižování počtu žáků ve třídě pracují výběrově se studiemi, které naznačují pozitivní dopady. Rozsáhlá statistická (mezinárodně komparativní) šetření: Počet žáků na učitele za posledních třicet let dramaticky poklesl, výsledky žáků však zůstaly nezměněny. Více případově orietnované, kvalitativní a experimentální studie: Naznačují pozitivní efekty, téměř výhradně v pre-primárním vzdělávání.

Hanushek, E. A. (1999). The evidence on class size Hanushek, E. A. (1999). The evidence on class size. In Mayer and Peterson, Earning and Learning: How Schools Matter. Washington.   Závěr: V určitých situacích a kontextech mohou v menší třídě probíhat procesy vyučování a učení lépe než ve třídě velké. V mnoha jiných situacích a kontextech rozdíly nejsou. Dražší jsou ale malé třídy vždy. Příklad: pokles počtu žáků v konkrétní třídě z 26 na 23 -> více než 10% nárůst nákladů, změnu v přístupu učitele však nelze očekávat.

Realita: Situace se mění (často pod tlakem učitelů a rodičů) ve prospěch malých tříd. 1998 – 2000 USA investovaly více než 1 mil. ročně s cílem snížit průměrný počet žáků ve třídách na 1. stupni na 18 (bylo přijato 29 000 nových učitelů) California Class Size Reduction Program ovlivnil na 2 miliony dětí (MŠ – 3.r) Další země: Nizozemí, Nový Zéland, Taiwan Indiana‘s Prime Time project: výzkum 24 tříd v primární škole se 14 žáky Tennessee STAR project: v menší třídě dosahují žáci lepších výsledků (nejsou ale informace o tom, proč)

Hattie, J. (2005). The paradox of reducing class size and improving learning outcomes. International Journal of Educational Research, 43, 387-425. Hattie (na základě přehledu metaanalytických studií) obhajuje následující teze: Výzkumy poukazují na systematicky malé, leč nenulové, efekty snižování počtu žáků ve třídách Je nesnadné tyto výsledky sladit s pozitivní rétorikou podporovatelů této ideje Pozitivní efekty se pravděpodobně více na edukační podmínky než na akademické výsledky žáků Pokud se nám nedaří zastavit lavinu lobování za menší třídy, je důležité alespoň analyzovat a poukazovat na efektivitu intervencí jiného typu

Shrnutí Eric Hanushek (1999, in Rivkin et al., 2000): Efekty snižování počtu žáků ve třídě nejsou prokázány, peníze je třeba investovat lépe (např. do učitelské přípravy). Hattie (2005): Efekty snižování počtu žáků ve třídách na výsledky žáků jsou nenulové, avšak velmi malé. Efektům na podmínky ve třídách se věnuje méně výzkumů, efekty se ale zdají být větší. Buckingham (2003, in Hattie, 2005) spočítal náklady na snížení počtu žáků ve třídě o jednoho (na 18,4 na PrimL, na 14,5 na SeconL) vyšly Nový Zéland na 113 mil. NZ$ ročně. Blatchford et al. (2009): Není překvapivé, že pouhé snížení počtu žáků ve třídě nepřinese automaticky zlepšení akademických výsledků žáků. 1) je třeba pracovat na kvalitě edukačních procesů i dalšími způsoby, 2) jde nám „jen“ o akademické výsledky žáků? Jaké efekty očekáváme? Jsme připraveni nést ekonomické náklady?

Děkuji za pozornost. Petr Najvar Institut výzkumu školního vzdělávání Pedagogická fakulta Masarykova univerzita

Linková in Průcha: 21,3 1. stupeň ZŠ

EURYDICE: Key Data on Education in Europe 2012

EURYDICE: Key Data on Education in Europe 2012

EURYDICE: Key Data on Education in Europe 2012