INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lesní obratlovci – savci
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Chov ptáků Pozor, přistávám! Kde jsi zase lítal?!.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie K. Šejbová.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
SAVCI 3. A 4. TŘÍDA.
Nauka o chování živočichů
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Chování a ochrana živočichů.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
CHOVÁNÍ PTÁKŮ Schopnost letu, stálá tělesná teplota a vejcorodost umožňují ptákům velké rozšířění= od tropů po polární oblasti (nejvíce jižní Amerika,
Etologie Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Etologie – chování živočichů
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Ptáci – rozmnožování,hnízdění
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Etologie – zkoumá aktivitu zvířat v čase a prostoru
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název projektu: Živá příroda ve škole
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Etologie.
Etologie ptáků.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Etologie.
Transkript prezentace:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání CZ.1.07/1.1.10/01.0063 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana

Přírodopis 8. ročník Jana Míková Chování obratlovců Přírodopis 8. ročník Jana Míková

Etologie Etologie je věda, která se zabývá studiem chování živočichů Etologové tak pozorují u obratlovců např. Instinktivní chování Spánek a udržování hygieny Formy dorozumívání Sociální život ptáků a savců Učení vyšších obratlovců Chování související s rozmnožováním Péče o potomky, námluvy, budování hnízd

Významní etologové Konrad Lorenz (1 903 – 1 989) rakouský zoolog a zakladatel moderní etologie vystudoval medicínu, ale jeho vášní byla zoologie V roce 1 973 mu byla udělena Nobelova cena za fyziologii a medicínu Studoval chování zvířat – nejprve havranovitých a potom vodních ptáků (hlavně hus), sladkovodních a mořských ryb www.untroddenpaths.blogspot.com

Zdeněk Veselovský (1 928 – 2 006) jeden z nejvýznačnějších českých zoologů a zakladatel české etologie žák Konrada Lorenze byl ředietlem pražské zoo (30 let) jeden z jeho největších úspěchů – záchrana koně Převalského http://cs.wikipedia.org

Koljuška tříostná sameček si staví z částí rostlin hnízdo do hnízda láká samičku, aby zde nakladla jikry sameček potom hnízdo hlídá a pečuje o potomky Pokud se k hnízdu přiblíží jiný sameček, nenapadají se, ale zaujmou výhružné postoje. Pokud nedojde k ústupu, začnou provádět pohyby, jako při získávání materiálu na stavbu hnízda, ale hnízdo nestavějí. www.animalpicturesarchive.com

Chování plazů bohatší než u ryb a obojživelníků Zraková signalizace – zdvižení límců Zbarvení splývající s prostředím Výstražné zbarvení jedovatých hadů Mimotické zbarvení – nejedovatí napodobují jedovaté Odlamování ocasu – ještěrky Varování - syčení www.partmule.com

Ptáci Vrozené chování – instinkt Hledání potravy a partnera, stavba hnízda Vybavovací mechanismus – stačí i umělá silueta k vybavení dravce Vtiskávání Housata si vrývají rodičovský obraz hned po vylíhnutí (koho uvidí po vylíhnutí, toho považují za rodiče) Kachňata si po vylíhnutí pamatují hlas matky

Sociální vazby Velká náročnost v péči o vejce a mláďata souvisí s monogamní vazbou U hrabavých polygamie – jeden samec v době toku ovládá hejno samic, ale na výchově potomků se nepodílí U pštrosů bojují samice o samce Husa divoká – jedinec po ztrátě partnera nehledá jiného Hnízdění - hnízdo staví většinou jen samice a samci obstarávají materiál Epigamní projevy – tok - uplatňují se při něm výrazové pohyby a speciální hlasy

Ptáci mají bohatou signalizaci Hlasová vábení – informování příslušníků téhož druhu o vzájemné blízkosti hlasy varování, úzkosti, hlasy komunikace mezi rodiči a mláďaty zpěv samců pěvců – označení hnízdního okrsku, přilákání a udržení sanice Optická výrazové postoje k zastrašení protivníka – čepýření peří a vystavování nápadných skvrn Imponující chování – zvedání a vypínání postavy a hlavy Podřízené chování – sklánění hlavy a snižování tělesné výšky

Savci Sociální život monogamní páry – vlci, giboni většina savců vytváří society – dospělí jedinci, dospívající kusy a mláďata primáti – 10 – 100 členů hlodavci, kopytníci – několik set členů letouni – kolonie – několik tisíc jedinců www.puzzle-prodej.cz Paviáni – societa ovládaná jedním „tyranem“ Šimpanzové, gorily – vedoucí society je velmi „liberální“ www.sirkaforum.freeforums.org

Komunikace Tělesná symbolika – signalizace nebezpečí Obličejová mimika - pohyby ušních boltců vyjadřují i vnitřní náladu – u psa Tělesná symbolika – signalizace nebezpečí jeleni – zvednutí hlavy, ocasu, odpichovaný krok srnci – zježení chlupů na hýždích zajíc – trhavý pohyb tlapek do strany Zvukové signály - u šimpanze bylo zjištěno 23 různých signálů www.hobby.blesk.cz www.natureblink.com www.internet.spaceboxx1.cz

Spánek Hry pokud je jim znemožněna min doba spánku hynou délka se liší: dlouho spí šelmy (lev), prasata, opice (šimpanz (12 hod) krátce – přežvýkavci, delfíni a někteří hlodavci Většina savců je aktivních za soumraku nebo v noci, spí souvisle v noci nebo se jejich spánek opakuje Hry častější u mláďat než dospělých jsou zvířatům příjemné Hmyzožravci a hlodavci upadají do spánkové letargie při nepříznivých potravních a klimatických podmínkách – klesá jejich tělesná teplota www.wildafrica.cz www.juste.blog.cz

Zdroje Knoz, J.: Obecná zoologie. SPN, Praha, 1 989. Černík, V.: Přírodopis 2 pro 7. ročník ZŠ. SPN, Praha, 1 999. Kvasničková, D.: Ekologický přírodopis pro 8. ročník ZŠ. Fortuna, Praha, 1 997. Gaisler, J.: Úvod do zoologie obratlovců. Brno, 1 991.