STRES Je nespecifická reakce organismu na zátěžové vlivy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HORMONÁLNÍ REGULACE ZÁTĚŽE
Advertisements

Vliv hluku na lidské zdraví
Humorální regulace při stresu
Otázky z fyziologie – přednášky
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Neurohormonální změny při fyzické práci K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
Psychické stavy.
Klinická propedeutika
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Hormony Zdeněk Žižka septima.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
studijní materiál HS ČR Krušné hory, okrsek Bouřňák MUDr. Machold Petr
Dřeň nadledvin - katecholaminy
ČASTÉ NEINFEKČNÍ NEMOCI- úvod
TĚLESNÁ PRÁCE Glykémie v průběhu zátěže závisí na rovnováze mezi spotřebou glukózy ve svalech a jejím uvolňování z jater V klidu je glukóza uvolňována.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Stres → všeobecný adaptační syndrom
Obecná endokrinologie
Anorexie Denisa Kandlová 2.HC.
Alkoholismus.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Centrální nervový systém
Zvládnu i náročné životní situace I.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Žlázy s vnitřní sekrecí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Nadledvina - glandula suprarenalis
Nadledvina - glandula suprarenalis
Sportovní trénink jako proces bio-psychosociální adaptace
Tělesné sebepojetí.
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
ŘÍZENÍ LIDSKÉHO TĚLA.
Regenerace ve sportu - stres
Fyzická odpověď Medvěd grizzly Úraz Cvičení Nezaměstnanost Veřejná řeč Přesný příchod Psychologická odpověď Negativní Pozitivní stresor=cokoliv, co vychyluje.
MOBILIZACE OBRANNÝCH NEBO NÁPRAVNÝCH MECHANISMŮ
MUDr.Kateřina Kapounková
- Jejich funkce a regulace sekrece…
Žlázy s vnitřní sekrecí
Civilizační choroby. otylost nadměrné hromadění energetických zásob v podobě tuku.
STRES A PSYCHOHYGIENA Maturitní práce Autorka: Silvie Prachařová Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod Mgr. Markéta Ulrychová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Číslo v digitálním archivu školy
Řízení činnosti lidského těla
Žlázy s vnitřní sekrecí
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

STRES Je nespecifická reakce organismu na zátěžové vlivy mentální (např. strach, vztek), fyzikální (např. zima, horko), traumatické, vyčerpávající námaha, hypoglykémie, hypoxie, atd.

STRES Situace, které spouštějí fyzické a emoční reakce: STRESORY Fyzické a emoční reakce na tyto situace: STRESOVÁ REAKCE

STRES Reakce na stres zajišťuje udržení homeostázy za mimořádných podmínek Směřuje k přežití organismu

DŮLEŽITÉ ŽIVOTNÍ ZMĚNY Změny, které ovlivňují životní styl. Adolescence, období časné dospělosti a první roky na vysoké škole mohou přinášet nejvíce problémů. Nahromadění změn životního stylu mohou být spojeny se zdravotními problémy. Pro obranu proti stresu je důležitá osobnost člověka a jeho schopnost umět se vypořádat s problémy.

KAŽDODENNÍ PROBLÉMY KAŽDODENNÍ ZDOLÁVÁNÍ NEPŘÍJEMNOSTÍ JE SOUČÁSTÍ ŽIVOTA ČLOVĚKA Negativní vnímání? Je pravděpodobné vzhledem ke zkušenosti každodenního stresu (střední intenzity). Může vyvolat zhoršení celkového zdravotního stavu.

STRESORY STUDENTŮ NA VYSOKÉ ŠKOLE Stresory spojené se studiem a pobytem (akademické stresory) Společenské a interpersonální stresory Nedostatek času Finanční problémy

STRESORY SPOJENÉ SE ZAMĚSTNÁNÍM Napjatý program a přesčasy Starosti o pracovní výkonnost Styk s nadřízenými, spolupracovníky a klienty (zákazníky, obchodními partnery atd.) Nízká úroveň pracovní satisfakce

FYZIOLOGICKÁ REAKCE Nervový systém Endokrinní systém

NERVOVÝ SEYSTÉM Mozek, mícha a autonomní nervový systém Parasympatikus

ENDOKRINNÍ SYSTÉM Hormony a další chemické “posly” pomáhají organismu odpovědět na stresor Produkce se zvyšuje působením sympatiku

SYMPATIKUS Hypotalamus Sympatické nervy ACTH Dřeň nadledvin Kůra nadledvin Kortizol Sympatické nervy Dřeň nadledvin Adrenalin Noradrenalin

KORTISOL Inhibuje imunitní systém Působí jako leukoplast na poškození arteriální výstelky vyvolané vysokým krevním tlakem

ADRENALIN A NORADRENALIN Zvyšují srdeční frekvenci a krevní tlak Zvyšují plicní ventilaci Játra uvolňují další sacharidy k zabezpečení zvýšené energetické potřeby Uvolňují se endorfiny Všechny tyto simultánní změny se nazývají reakce “bojuj nebo uteč” (fight-or-flight reaction)

CELKOVÝ ADAPTAČNÍ SYNDROM Celkové změny v organismu, které pomáhají vypořádat se se stresem Eustres Distres

POPLACHOVÁ REAKCE Fight-or-flight reaction: alarmuje a připravuje organismus na fyziologické děje

POPLACHOVÁ REAKCE okamžitá aktivace sympatiku vyplavení katecholaminů zvýšení TK zvýšení glykogenolýzy a lipolýzy (zajištění metabolických substrátů pro svalovou práci současná aktivace osy hypotalamus (CRH) - hypofýza (ACTH) - nadledviny (kortizol) = zvýšení sekrece kortizolu

ADAPTAČNÍ FÁZE Organismus se adaptuje na stresory Organismus upravuje poškození vzniklá během poplachové reakce

ADAPTAČNÍ FÁZE další aktivace osy H-H-N zajištění energie (kortizol = glukoneogeneze a lipolýza) další účinky kortizolu jen při jeho velkém nadbytku, např. při nádoru (proteinokatabolismus, imunosuprese, demineralizace kostí) schopnost odolávat stresu je maximální

FÁZE VYČERPÁNÍ Stres je příliš silný nebo trvá příliš dlouho nebo je sekrece kortizolu nějak narušená (poškození kůry nadledvin) Vyčerpání energetických rezerv Vyčerpání dalších regulačních mechanismů Za určitou dobu působení vyvolává stres hypotenzi, šok, srdeční selhání

SYMPTOMY STRESU Emoční známky Chování Tělesné známky

EMOČNÍ ZNÁMKY Vznětlivost nebo agresivita Pocit strachu, obav nebo nervozity Emoční nestabilita Deprese; únava Častý pocit prázdnoty Neschopnost se koncentrovat

CHOVÁNÍ Zvýšené používání uklidňujících léků Nadměrné sledování TV Poruchy spánku Přejídání nebo nechutenství Sexuální problémy Pláč, naříkání Záchvaty paniky

TĚLESNÉ ZNÁMKY Bušení srdce Skřípání zubů Gastrointestinální problémy Migréna nebo bolesti hlavy Chladné ruce a nohy Kožní problémy Alergické nebo astmatické záchvaty

KARDIOVASKULÁRNÍ ONEMOCNĚNÍ Chronicky zvýšený krevní tlak je jednou z příčin vzniku ATEROSLERÓZY vede k onemocnění a smrti v důsledku ischemické choroby srdeční (ICHS) chronický stres redukuje možnosti člověka zdravě jíst, cvičit a vyhnout se návykovým látkám

NEGATIVNÍ ZMĚNY IMUNITNÍHO SYSTÉMU Redukce počtu lymfocytů Redukce účinnosti lymfocytů Nezdravý životní styl přispívá k nepříznivým změnám imunitních funkcí

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ODPOVĚĎ NA PŮSOBENÍ STRESORŮ Osobnost Kulturní základy Pohlaví Zkušenosti

BOJ PROTI STRESU Společenská podpora Pohybová aktivita Zdravá výživa Spánek Časový plán Poznávací techniky Relaxační techniky

PLÁNOVÁNÍ ČASU Priority Reálné cíle Delegování zodpovědnosti Umět říci “NE”, je-li to zapotřebí Být flexibilní

POHYBOVÁ AKTIVITA Zvyšuje tělesnou zdatnost Zvyšuje pocit sebedůvěry a sebekontroly

SPÁNEK Navrací organismu možnost vrátit se do vyrovnaného stavu Cvičení zvyšuje vydatnost spánku Klid! Udělej si přestávku při řešení obtížných úkolů

ZDRAVÁ STRAVA Zvýšení příjmu složených sacharidů Redukce tuků Redukce kofeinu Zvýšení frekvence jídel (“malá” jídla v průběhu dne)

POZNÁVACÍ TECHNIKY Přiměřenost obav a jejich kontrola (nenechat si problémy “přerůst přes hlavu”) Včasné řešení problémů Modifikace očekávání; monitorování “samomluvy” Eliminovat drobnosti (prkotiny) Kultivovat smysl pro humor “Jít s proudem”

RELAXAČNÍ TECHNIKY Progresivní relaxace Vizualizace Meditace

OSOBNÍ PLÁN Identifikace stresorů Vypracování osobního plánu Opatřit si pomoc, je-li to nezbytné