Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/21.3132, III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana Suchá Předmět, ročník: Český jazyk, 7. ročník Téma: Věta vedlejší podmětná Stručný popis: Rozlišení hlavní a vedlejší věty, otázky, transformace na podmět Datum vyhotovení: 3. 12. 2011
Věta vedlejší podmětná
VĚTA VEDLEJŠÍ PODMĚTNÁ Vyjadřuje podmět své věty řídící Ptáme se na ni větou řídící a otázkou kdo, co Kdo se bojí, nesmí do lesa. kdo,co nesmí do lesa? Kdo se bojí. otázka = věta hlavní dpověď = věta vedlejší
Zeptej se větou hlavní na větu vedlejší Zdá se, že bude pršet.
Kdo řídí motorové vozidlo, musí znát pravidla silničního provozu. Z věty vedlejší podmětné můžeme utvořit podmět hlavní věty: Kdo řídí motorové vozidlo, musí znát pravidla silničního provozu. Řidič motorového vozidla
Kdo zvítězil, stanul na nejvyšším stupni. Utvoř z věty vedlejší podmět: Kdo zvítězil, stanul na nejvyšším stupni. vítěz
studovat na průmyslovce Utvoř z věty vedlejší podmět: Bylo mým tajným přáním, abych vystudoval průmyslovku. studovat na průmyslovce
Urči větu hlavní a vedlejší, na větu vedlejší se zeptej: Co se vleče, neuteče. Kdo dnes nakoupí, neprohloupí. Bude nejlepší, když si vše ještě zvážíme. Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí. Bylo neobvyklé, že se ještě nevrátil. Zdá se mi, že události budou mít rychlý spád. Ukazuje se, že vědomosti žáků jsou velmi rozdílné.
Urči větu hlavní a vedlejší, na větu vedlejší se zeptej: Co bude zítra, se uvidí. Kdo chce psa bít, ten si hůl najde. Bylo divné, že našli tolik hub. Co provedl, to se ještě ukáže. Je nezbytné, se dobře připravit. Je překvapující, že ho nepoznal. Kdo chce zvítězit, musí hodně trénovat.
Použité materiály: Obrázky – volně dostupné na: Literatura : Microsoft Office PowerPoint – klipart Literatura : …..