Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluNabídka a poptávka Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_30_7 Jméno autoraMgr. Dagmar Vaďurová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Marketing Nabídka a poptávka
ZÁKONY TRHU V tržním systému se střetávají ekonomické subjekty. Jsou to na jedné straně výrobci (prodávající) a na straně druhé kupující (domácnosti, firmy, vláda, státní instituce). Jejich chování při rozhodování je ovlivněno ZÁKONY TRHU. ZÁKON NABÍDKY ZÁKON NABÍDKY – s rostoucí cenou roste i nabídka zboží. ZÁKON POPTÁVKY ZÁKON POPTÁVKY – s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží.
Nabídka je množství zboží, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně. Nabídka může být: a) Individuální – nabídka jednoho výrobce b) Tržní – součet individuálních nabídek určitého trhu Faktory ovlivňující nabídku: ● náklady na výrobu (suroviny, mzdy, elektřina apod.), vnější podmínky podnikání (počasí, živelní katastrofy apod.), změna ceny alternativního výrobku (ječmen místo žita).
Grafické znázornění nabídkové křivky Nabídka brambor P cena S nabídka Q množství Cena (Kč)Poptávané množství (kg) Z dat tabulky je zřejmé, že při příliš nízké ceně, by prodávajícímu nestálo za to zvyšovat nabídku–neutržil by.
Grafické znázornění poptávkové křivky Poptávka po cukru P cena D poptávka Q množství Cena (Kč)Poptávané množství (kg) Z dat tabulky je zcela zřejmé, že při klesající ceně se bude zvyšovat jeho spotřeba. Vysoká cena spotřebu omezí.
Tržní rovnováha Samotná nabídka bez poptávky nebo poptávka bez nabídky nemají smysl. Musíme je sledovat společeně. Pro nabízejícího je rozhodující cena, čím je cena výrobku vyšší, tím více výrobců přichází na trh s úmyslem prodat své zboží. Je-li však cena zboží nízká, nemají výrobci snahu prodávat své zboží. Kupující mají opačný zájem než prodávající – chtějí zboží nebo službu koupit za co nejnižší cenu. ROVNOVÁHY Shodnou-li se při určité výši ceny, Pak se nabízející a poptávané množství dostane do ROVNOVÁHY – dochází k rovnováze trhu.
Zdroje KOTLER, P. Moderní marketing, 4. evropské vyd. Grada ISBN SEIFERTOVÁ, Věra. Základy marketingu, Praha. ČVUT ISBN