jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDNÍ EVROPA V PRAVĚKU
Advertisements

Od lovců k zemědělcům NEOLITICKÁ REVOLUCE.
6. ročník Pravěk.
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
Pravěk Mladší doba kamenná
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
mezolit, neolit, eneolit
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Rozvoj rodové společnosti v mladší době kamenné
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
STŘEDNÍ EVROPA V PRAVĚKU
Mladší doba kamenná - neolit
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
Neolit v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
zpracovaný v rámci projektu
Co všechno lidé potřebují k přežití?
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Doba bronzová ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora Zdeňka Sudová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Mladší doba kamenná - Neolit
Život člověka v době kamenné
Jméno autora Zdeňka Sudová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
II. Pravěk 6. Neolit a eneolit.
VY_32_INOVACE_1D.6.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Dějepis Pravěk 2 Pavel Šupka
Dějepis Doba kamenná 1.
Neolit - úvod Název školy
Jednoduchá krása neolitických nástrojů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_6_ NEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Městské muzeum.
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Zemědělci v době kamenné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_06
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Pravěk 6.ročník
Neolit Neolit nebo také mladší doba kamenná je pravěké období, ve kterém se namísto dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
O nejstarších dějinách Čech
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Doba kamenná.
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
Člověk a krajina – vliv člověka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
České země v době kamenné
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Transkript prezentace:

jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět  Dějepis pořadové číslo DUM 5

Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Prezentace stručně přibližuje střední a mladší dobu kamennou. Autor Mgr. Štěpánka Kočová Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity kombinovaná Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 11 - 12 let

Mezolit – střední doba kamenná (8 000 – 5 500př.n.l.) Skončila poslední doba ledová = oteplování = zalesnění (bříza, borovice, dub). Velká stádní zvířata vyhynula (mamut), lov zvěře, kterou známe u nás dodnes (jelen, srnec, divoké prase). Zdokonaluje se výroba kamenných nástrojů (hroty zasazované do rukojeti), rybolov (lodě, sítě). Člověk ochočil první zvíře – psa.

Věrný průvodce

1. 2. 3. 1. Výroba nástrojů 2. Šití šídlem 3. Síťování

Neolit – mladší doba kamenná (5 500 – 4 300př.n.l.) Hlavní znaky neolitu : 1. Pěstování zemědělských plodin a chov domácího zvířectva 2. Usedlý způsob života, stavba domů ze dřeva a hlíny, vznik prvních vesnic. 3. Výroba nádob z hlíny (keramika) 4. Zhotovování broušených a vrtaných kamenných nástrojů. 5. Tkaní látek a šití oděvů

Vznik zemědělství – zdroj obživy = nejdůležitější znak !!!

Pěstování rostlin a chov zvířat umožňovaly lidem lépe udržovat kontrolu potravy než když spoléhali na lov a sběr. Zásluhou zemědělství se lidé mohli usadit na jednom místě a nasytili více lidí. Kolébkou zemědělství = úrodný půlměsíc (oblast na Blízkém východě). Zde lidé vyšlechtili – pšenici, ječmen, luštěniny (hrách a čočka) a len (textilní vlákno). Byly ochočeny ovce, kozy, skot a prasata (pomocníkem byl pes). Znalost pěstování obilí a chovu dobytka se pak dále šířily do Evropy.

Úrodný půlměsíc (označuje území dnešního Iráku, Sýrie, Libanonu, Jordánska a Izraele, někdy i Egypta, šipky ukazují šíření zemědělství)

Území osídlené nejstaršími zemědělci v Čechách a na Moravě ve druhé polovině 6.tisíciletí př. n. l.

První zemědělci k nám přišli v polovině 6. tisíciletí př. n. l První zemědělci k nám přišli v polovině 6.tisíciletí př.n.l. V zarostlých lesích v povodí řek lidé vytvářeli mýtiny – základ polí a prvních vesnic. Půdu k založení políček získávali zemědělci žďářením (vypalování porostu k získání zeměd. půdy, popel napomáhal bohatší úrodě). Pole upravovali rycími holemi, motykami – problém se zaplevelováním. Políčka byla obehnána plotem. Pěstovali : pšenici, ječmen, proso, hrách a čočku, len.

Pro žatvu používali srpy, zrno mlátili ručně či přeháněním dobytka. Obilí se roztíralo na mouku kamennými drtidly. Chovali : hovězí dobytek, ovce, kozy a prasata – pomocníkem člověka = pes. Lov a rybolov, sběračství : doplněk stravy Dovednost tesařská – stavby dlouhých domů Výroba hliněných nádob (misky, lahve) = keramiky. Vrtání a broušení kamene – sekerky, klíny. Tkaní vlněných a lněných látek – doposud používali zvířecí kůže a kožešiny. Rodová vesnice = skládala se z jednoho nebo více domů, rodiny byly příbuzné a tvořily tzv. rodovou občinu. Mezi domy byly jámy = skladování obilí a jiných potravin + odpadní jámy.

Lidé v mladší době kamenné používali řadu různých nástrojů, které jim pomáhaly při obdělávání půdy, při lovu a rybolovu. Uměli už zhotovovat nádoby z vypalované hlíny.

Stavba takzvaného dlouhého domu v neolitické vesnici

V čele vesnice stál stařešina rodu, mezi členy rodové občiny neexistovaly majetkové rozdíly – vše bylo společným majetkem. U nás se stala nejznámější neolitická vesnice v Bylanech nedaleko Kutné Hory. Důležitou roli v rodu měla žena = matka = pokračovatelka rodu. Představa „velké matky“ – pramáti rodu – dárkyně života, bohyně úrodnosti, plodnosti a dobra. Důležitou roli hrálo uctívání předků a mýty o založení rodu. Význam neolitu : usedlý způsob života přinesl zvýšení počtu obyvatel. Lidé se kromě zeměd. činnosti věnovali výrobě keramiky, broušených kamenných nástrojů, textilu atd. Součástí tohoto systému byl i výměnný obchod.

Zdroje: Lidé pravěku, vydavatelství Fortuna Print, Praha 1994 Lovci mamutů, Petr Šída a kolektiv, vydáno ve spolupráci s Národním muzeem, Ottovo nakladatelství 2007 Dějepis – učebnice pro 6. ročník, SPN Praha 2001