EKOLOGIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ekologické faktory – zdroje a podmínky existence
Život na Zemi.
Abiotické podmínky života
EKOLOGIE.
Vznik, složení a význam půd
Abiotické podmínky prostředí
Obecná biologie.
Základní ekologické pojmy
Životní podmínky organizmů
VZTAHY ORGANISMŮ.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přizpůsobení rostlin a živočichů prostředí
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Ekologické aspekty liniových staveb
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Charakteristika ekosystému
Lucie Hejkrlíková Lenka Hesová HELENA JEDLIČKOVÁ.
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Rostlinná produkce a prostředí
Světlo, sluneční záření
Složky krajiny a životní prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Krajina a životní prostředí
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
EKOLOGIE.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Působení ekologických faktorů
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přizpůsobení živočichů prostředí
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Co jsme již poznali.
Vznik a vývoj atmosféry Země
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Pedologie Nauka o půdách.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Ekologické pojmy.
Abiotický faktor teplo
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Působení ekologických faktorů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Abiotický faktor světlo
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Abiotické podmínky života.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotický faktor voda.
EKOLOGIE.
Abiotický faktor půda.
Půdy.
Transkript prezentace:

EKOLOGIE

ekologie Ernst Haeckel (19. stol.): věda o vztazích organismů k okolnímu světu věda o struktuře a fci přírody → o vztazích mezi organismy a jejich prostředím aplikovaná mnohooborová

vztahy vzájemné měnící se, nestálé rozmanité potravní symbiotické producenti konzumenti saprofytické organismy symbiotické + − mutualismus parazitismus komenzálismus kompetice amenzálismus „bez vztahu“

organismus = živý systém s životními projevy podobné chemické složení organické a anorganické látky, fyzikální zákony buněčná organizace metabolismus dráždivost (+ schopnost autoregulace) pohyb rozmnožování a dědičnost růst a vývoj (evoluce) ohraničení, odlišnosti, adaptabilita

prostředí abiotické = neživá příroda biotické = živá příroda ekologická valence optimum, extrémy Liebigův zákon min. stenoekní organismy úzká → bioindikátoři euryekní široká → adaptabilita, ekotypy (poddruhy, druhy)

prostředí areál = prostředí splňující ekologické podmínky pro výskyt druhu prvotní – autochtonní druhy druhotný – alochtonní druhy endemité – malý areál kosmopolitní druhy – velký areál reliktní druhy – zbytek po větším rozšíření synantropní druhy – vázány na člověka S. Amerika → Evropa ostružiník moruša

abiotické faktory prostředí sluneční záření hlavní zdroj E, 290 – 5000 nm viditelné světlo 380 – 750 nm (člověk) kvalita (spektrum, barva) intenzita, délka osvětlení → fotoperiodismus

abiotické faktory prostředí viditelné světlo rostliny → fotosyntéza světlomilné (pouštní, plevely), stínomilné (mechy) krátkodenní (< 12 h, rýže, sója), dlouhodenní (> 12 h, oves, pšenice), neutrální (sedmikráska) živočich. → zrak (orientace, dorozumívání), barvy ve tmě (macarát) → ztráta pigmentace, redukce zraku denní nebo noční aktivita biorytmus – opakující se životní projevy rozmnožování, stěhování, výměna srsti a peří

abiotické faktory prostředí ultrafialové záření zachytáváno ozonovou vrstvou vznik života ve vodě negativní vliv – mutace, zpomalení růstu rostlin nezbytné pro tvorbu vitamínu D infračervené záření zdroj tepla

abiotické faktory prostředí teplo zdroj: IR, okolí, metabolismus teplotní optimum: 15 – 30 °C extrémy: – 271 °C – 100 °C (0 °C, 42 °C) eurytermní stenotermní teplomilné (palmy), chladnomilné (tučňák) rostliny: regulace pomocí transpirace → nedostatek vody → trichomy, vosky, umístění průduchů, silice snížení obsahu vody, biochemické adaptace přemrznutí

abiotické faktory prostředí teplo živočichové: exotermní (studenokrevní) pokles → snížení aktivity, strnulost, smrt rozmnožování: perloočky: partenogeneze/ pohlavně, karety: určení pohlaví (nižší → samci) zbarvení: nižší → tmavší endotermní (teplokrevní) intenzivní metabolismus, izolace, termoregulace chování zbarvení: nižší → světlejší rozmnožování: ptáci: vývoj zárodku hibernace, estivace

abiotické faktory prostředí teplo živočichové Glogerovo pravidlo: teplo, vlhko → tmavší Bergmannovo pravidlo: chladno → větší, hmotnější Allenovo pravidlo: chladno → kratší tělní výběžky

abiotické faktory prostředí vzduch tlak parciální tlak kyslíku (svišť, orel) vysoký tlak (ječmen, kvasinky) hustota nízká hustota → nízká nosnost, velká pohyblivost proudění přenos pylu atd., migrace, orientace (zvuk, chem. l.) mechanické poškození, ochlazení, vysoušení, eroze obsah kyslíku suchozemské x půdní a vodní organismy obsah oxidu uhličitého intenzita fotosyntézy, skleníkový efekt

abiotické faktory prostředí voda suchozemské organismy – limitující faktor živočichové pití, potrava, metabolismus vylučování rostliny kořeny – zmrzlá půda! vlhkomilné (hygrofyty) suchomilné (xerofyty) – sukulenty

abiotické faktory prostředí půda zvětrávání pevná, kapalná, plynná složka anorganické látky, životní prostředí (edafon) pórovitost velikost půdních částic → voda, vzduch sorpční schopnost ionty, voda zvýšena humusem

abiotické faktory prostředí půda teplota s větší hloubkou stabilnější podle obsahu vody chemické složení kyselost / zásaditost slanost → příjem vody, halofyty voda viz práce v hodině v pondělí 16.2. a 2.3.

biotické faktory prostředí vztahy mezi org. – viz práce v hodině v po 16.2. a 2.3.

životní prostor organismů ekologická nika = soubor všech faktorů prostředí, které na organismus působí → způsob zapojení organismu do fungování ekosystému prostorová nika = prostor zaujímaný org. (vhodný) potravní nika = co slouží obživě org. (potenciálně) obsaditelná jediným druhem → kompetice biotop abiotická složka, působící na org. žijící v tomto prostředí lokalita místo, kde se organismus nalézá – na mapě