Homérské a archaické období

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RANÁ ŘECKÁ TYRANIS.
Advertisements

Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Čína Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.07
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Antické Řecko Úvod Keramika.
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Asýrie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.04
Starověká Fénicie, Kanaán a Izrael
Temná staletí Antické Řecko.
Starověké Řecko I. počátky.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Doba bronzová ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Starověké Řecko I. počátky.
PhDr. Jana Žáková. Zemědělská aristokracie zvětšovala své pozemkové vlastnictví Utlačovala drobné rolníky a násilím je nutila k prodeji polí Přelidnění.
Velká řecká kolonizace
Velká řecká kolonizace
Egypt – organizace státu a společnosti
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Egejská kultura Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi egejské kultuře.
Jméno autora: Mgr. L.Krivjanský Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Období antiky.
Archaické období století př. n. l..
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
MINOJSKÁ CIVILIZACE ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Vznik řeckých městských států
Charakteristika starověku
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Archaické období století př.n.l.
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Starověké Řecko 6. ročník.
Velká řecká kolonizace
Starověké Řecko BC Archaické období.
Starověké Řecko.
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
Počátek řeckých civilizací.
Vpád Mongolů do Evropy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vpádu Mongolských kočovníků.
Etruskové a založení Říma
Archaické období Dagmar Zemanová
Stoletá válka Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o situaci v Evropě v době stoleté války.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká řecká kolonizace Název sady: Staroorientální státy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
ŘECKÉ DĚJINY ŘECKÉ DĚJINY. Pojem ANTIKA označuje kulturu starověkého ŘECKA a ŘÍMA rok 0 – zlom letopočtu 14. stol. př.n.l.476 n.l. období rozkvětu mykénské.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Itálie AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15_Z8_Skála
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Starověký řím 6. ročník NG.
Starověké Řecko I. počátky.
Digitální učební materiál:
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Transkript prezentace:

Homérské a archaické období Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o homérském a archaickém období starověkého Řecka.

Základní pojmy Balkánský poloostrov řecké kmeny alfabeta Homér eposy rodová aristokracie otrokářství městské státy velká řecká kolonizace tyran vznik politiky

Homérské období jižní část Balkánského poloostrova území prostoupeno pohořím četné zálivy vhodné pro vznik přístavů od 2. tisíciletí př. n. l. pronikání nových řeckých kmenů (Achájové, Aiolové, Iónové, Dórové) ze severu obr. 1

Homérské období rozpad rodového zřízení, vznik větších rodů (fratrie), v čele stařešina; rody se sdružovaly v kmeny (fýly), v čele náčelník z rodin stařešinů vznikla rodová šlechta (aristokracie = bohatí, urození, nadřazení) společnost: král, aristokracie, svobodní rolníci a řemeslníci, bezzemci, otroci zemědělství: pěstování obilí (pšenice, ječmen), luštěnin (hrách, čočka), vinné révy, oliv; chov ovcí, koz a skotu řemeslná výroba: železné zbraně a nářadí, hrnčířství mořeplavba: na ostrovy v Egejském moři a na pobřeží Malé Asie (první kolonizace) od Féničanů převzata alfabeta (používána v Řecku dodnes) náboženství: uctívání mnoha bohů (polyteismus = mnohobožství) význam náboženství: sjednocující prvek mezi Řeky

Zápis do sešitu Homérské období jižní část Balkánského poloostrova řecké kmeny (Achájové, Aiolové, Iónové, Dórové) vznik rodové šlechty (aristokracie = bohatí, urození, nadřazení) od Féničanů převzata alfabeta náboženství: sjednocující prvek mezi Řeky

Homérské období Homér slepý básník vytvořil eposy Ilias a Odyssea první epos popisuje závěr desetileté trojské války hlavními hrdiny jsou na řecké straně Achilleus, Odysseus, na trojské straně Priamos a Hektor druhý epos popisuje cestu řeckého vojevůdce Odyssea zpět do vlasti, která trvala deset let Odysseus rozhněval bohy a proto mu cestu domů různě znepříjemňovali Odysseova dobrodružství na wikipedii obr. 2

Zápis do sešitu Homér slepý básník vytvořil eposy Ilias a Odyssea Ilias popisuje závěr trojské války Odyssea popisuje cestu řeckého vojevůdce Odyssea zpět do vlasti

Archaické období (800 – 500 př.n.l.) sjednocování malých řeckých obcí => vznik městských států – polis (obce, poleis – mn. č.), tvořilo je město + okolní vesnice každé polis bylo samostatné, nezávislé vláda rodové aristokracie přechod ke klasickému otrokářství rozvoj obchodu – potřeba peněz (z mědi, stříbra) růst majetkových rozdílů mezi lidmi rozkvět vzdělanosti – z fénické abecedy se vyvinula řecká alfabeta vzniku jednotného státu brání: horstva oddělující jednotlivé krajiny odlišný společenský a kulturní vývoj jednotlivých částí Řecka

Zápis do sešitu Archaické období polis (obce) = řecké městské státy, město + okolní vesnice – samostatné, nezávislé přechod ke klasickému otrokářství rozvoj obchodu – potřeba peněz růst majetkových rozdílů mezi lidmi rozkvět vzdělanosti

Velká řecká kolonizace osidlování nových území důvody: snaha získat novou zemědělskou půdu, touha po svobodě metropole = mateřský stát, ze kterého kolonizovali před každým důležitým rozhodnutím porada s bohy – návštěva věštíren (nejznámější v Delfách) přínos a důsledky: rozvoj dálkového obchodu a peněžního hospodářství, kontakt s civilizacemi Předního východu, zdokonalení lodí (obchodních i válečných), dovoz levného obilí a otroků

Velká řecká kolonizace směry: 1) jižní Itálie a Sicílie 2) jižní Francie a Španělsko 3) severní pobřeží Egejského moře 4) severní Afrika 5) černomořské oblasti obr. 3

Zápis do sešitu Velká řecká kolonizace osidlování nových území důvody: půda, svoboda metropole = mateřský stát nové osady: J Itálie, Sicílie, Černomoří, J Francie, S Afrika přínos a důsledky: rozvoj obchodu zdokonalení lodí, dovoz levného obilí a otroků, kontakt s jinými civilizacemi

Raná řecká tyranida konec 7. stol. – 2. pol. 6. stol. př. n. l. přechodné období vlády tyranů (samovládců) v mnohých městských státech, využívajících sociálních rozporů vznik politiky problémy polis začínají být řešeny v radě či na lidovém shromáždění do popředí se dostávají bohatí lidé bez ohledu na urozenost

Zápis do sešitu Raná řecká tyranida vláda tyranů (samovládců) vznik politiky do popředí bohatí lidé bez ohledu na urozenost

OPAKOVÁNÍ Homérské období Homér Archaické období jižní část Balkánského poloostrova řecké kmeny (Achájové, Aiolové, Iónové, Dórové) vznikla rodové šlechty (aristokracie = bohatí, urození, nadřazení) od Féničanů převzata alfabeta náboženství: sjednocující prvek mezi Řeky Homér slepý básník vytvořil eposy Ilias a Odyssea Ilias popisuje závěr trojské války Odyssea popisuje cestu řeckého vojevůdce Odyssea zpět do vlasti Archaické období polis (obce) = řecké městské státy, město + okolní vesnice – samostatné, nezávislé přechod ke klasickému otrokářství rozvoj obchodu – potřeba peněz růst majetkových rozdílů mezi lidmi rozkvět vzdělanosti Velká řecká kolonizace osidlování nových území důvody: půda, svoboda metropole = mateřský stát nové osady: J Itálie, Sicílie, Černomoří, J Francie, S Afrika přínos a důsledky: rozvoj obchodu zdokonalení lodí, dovoz levného obilí a otroků, kontakt s jinými civilizacemi Raná řecká tyranida vláda tyranů (samovládců) vznik politiky do popředí bohatí lidé bez ohledu na urozenost

Otázky a úkoly Proč se období, kdy si Řecko podmanili Dórové, někdy nazývá „temná staletí“? Jak se jmenuje řecké písmo? Homér napsal dva slavné eposy. Jak se jmenovaly a o čem pojednávaly? Vysvětli co znamená pojem metropole. Jaké důvody vedly Řeky k zakládání kolonií? Co v současné době znamená slovo tyran?

Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, 26. 7. 2014 [cit. 2014-07-30]. Dostupné z: http://www.davidmikolas.cz Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7238-208-4. [2014-07-30] obr. 1 – řecké kmeny http://www.dejepis.com/wp-content/uploads/2010/07/004_2.gif obr. 2 – Homér http://www.fysis.cz/presokratici/myth/homer/luv9814.jpg obr. 3 – řecká kolonizace http://antika.avonet.cz/upload.cs/a/a5e22314_b_0_kolonizace.jpg