Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Příčiny SPU.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Specifické poruchy školních dovedností
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
LOGOPEDIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
centrální porucha zpracování řečového signálu
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Základy speciální pedagogiky
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech
Poradenství Přehled témat
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
DMO dětská mozková obrna
Seminář ke speciální pedagogice 1
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Úvod, organizace péče, legislativa, prevence
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciální pedagogika Logopedie.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. LOGOPEDIE

POJMY Logopedie – vědní obor interdisciplinárního charakteru, jehož předmětem jsou zákonitosti vzniku, eliminování a prevence narušené komunikační schopnosti. Logopedie v moderním chápání je vědou zkoumající narušenou komunikační schopnost z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence (Lechta, 2002) Logopedická intervence – aktivita, která je pro práci logopeda specifická ve všech jejich oblastech. Cílem je odstranit, překonat, nebo zredukovat narušenou komunikační schopnost, předcházet jejím poruchám a rozvinout ji. 3 úrovně – logopedická diagnostika, terapie a prevence. Komunikace – lze chápat jako složitý proces výměny informací verbální – komunikace slovem neverbální – gesta, postoj těla, pohledy očí, mimika, ….

Ontogeneze řeči Preverbální (předřečové období) –do jednoho roku dítěte - období křiku - broukání - pudové žvatlání - napodobující žvatlání - rozumění řeči Vlastní vývoj řeči - stadium emocionálně volní (okolo 1 roku) - egocentrické stadium (1, 5 – 2 roky) - stadium asociačně-reprodukční (okolo 2 roku) - stadium rozvoje komunikační řeči (mezi 2 a 3 rokem) - stadium logických pojmů (3.rok) - stadium intelektualizace řeči (4. rok) Vývoj z hlediska jazykových rovin - samostudium

Narušená komunikační schopnost Komunikační schopnost jednotlivce je narušena tehdy, když některá rovina (nebo několik rovin současně)jeho jazykových projevů působí interferenčně vzhledem k jeho komunikačními záměru. Může jít o foneticko-fonologickou, morfologicko – syntaktickou, lexikální, pragmatickou rovinu, nebo o verbální i nonverbální, mluvenou i grafickou formu komunikace, její expresivní i receptivní složku. Klasifikace narušení komunikační schopnosti: - Vývojová nemluvnost (vývoj.dysfázie) - Získaná orgánová nemluvnost (afázie) - Získaná psychogenní nemluvnost (mutismus) - Narušení zvuku řeči (rinolalie, palatolalie) - Narušení fluence (plynulosti) řeči (koktavost, brebtavost) - Narušení článkování řeči (dyslalie, dysartrie) - Narušení grafické stránky řeči – viz. Specifické poruchy učení - Symptomatické poruchy řeči - Poruchy hlasu - Kombinované vady a poruchy řeči  

Jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti Opožděný vývoj řeči: - dítě nemluví ve 3 letech nebo mluví méně než ostatní. - Hledat příčiny - vyloučit sluchovou vadu, poruchu intelektu, mluvních orgánů, akustickou dysgnózii (neschopnost zapamatovat si slova, porozumět smyslu slov) - Etiologie: nepodnětné, nestimulující prostředí, citově deprivované D, dědičnost, nevyzrálost CNS, nedonošenost, předčasné nar., LMD. Vývojová dysfázie:= specificky narušený vývoj řeči - Projevy: neschopností či sníženou schopností dítěte verbálně komunikovat, i když jsou dobré podmínky pro vytvoření řeči. - zasahuje: receptivní i expresivní složku řeči, výslovnost, gramatickou strukturu i slovní zásobu. Dítě je lehce unavitelné, narušení emocionality, motivace, zájmů. - ve škole - SPU (dyslexie, dysortografie).  

Jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti Afázie: - centrální porucha řeči při orgánovém poškození CNS, na základě lokálních poškození mozku. - ztráta již nabyté schopnosti komunikovat (poškození dominantní hemisféry: nádory, úrazy, krvácení do mozku, intoxikace). - Dětská afázie – postihuje vyvíjející se řeč Neurotické a psychotické poruchy řeči: Mutismus (oněmění): ztráta artikulované řeči na podkladě silného psychického traumatu (úlek, šok, stres, vyčerpání), není poškození CNS. Elektivní (selektivní) mutismus: ztráta řeči - v určité situaci, určitém prostředí, na určitou osobu - trvání: nejméně jeden měsíc (časté u dětí v období vstupu do školy)

Jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti Koktavost a brebtavost: Koktavost (balbuties): syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení : nedobrovolné přerušování mluvení. Příčiny (dosud nespolehlivě stanoveny), vždy několik: dědičné dispozice, orgánové poruchy. Terapie: pouze potlačování příznaků. Brebtavost (tumultus sermonis): extrémně zrychlené tempo řeči - opakování, vynechávání slabik, narušeno dýchání, artikulace. Etiologie: nález na EEG (orgánový podklad), dědičnost, vliv prostředí.   Rinolalie a palatolalie: Rinolalie (huhňavost): porucha zvuku řeči, patologicky změněná nosovost Zavřená huhňavost - patologicky snížená nosní rezonance Otevřená huhňavost - patol.zvýšená nosní rezonance Palatolalie: na základě rozštěpu v orofacialní oblasti (rozštěp rtu, měkkého a tvrdého patra)

Jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti Dyslalie a dysartrie Dyslalie (patlavost): porucha artikulace, neschopnost používat některé hlásky. d. hlásková, d. slabiková, d. slovní. Příčiny: poruchy sluchu, CNS, motor.neobratnost, nesprávný řečový vzor. Dysartrie: porucha artikulace jako celku při organickém poškození CNS. Narušen: proces respirace, fonace, zvuku řeči, dysprozódie - rytmu, melodie, tempa, přízvuku. Anartrie - úplná neschopnost artikulovat. U dětí s DMO.

Jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti Poruchy hlasu: organicky podmíněné (úrazy, obrny, nádory) funkční (nesprávně užívání hlasu) psychogenní (hlasové neurózy) Etiologie: dědičnost, porušení inervace svalstva hrtanu, nesprávně užívání hlasu, hlasová hygiena, oper.zákroky, vady sluchu, neurotické poruchy. Po léčbě následují hlasová cvičení vedená logopedem. Symptomatické poruchy řeči - symptomem jiného, dominantního postižení, onemocnění, poruchy. Mentální postižení: dyslalie, huhňavost, brebtavost, echolálie, dysartrie Zrakové postižení: opožděný vývoj řeči, dyslalie, verbalismus Tělesné postižení: dysartrie Sluchové postižení: dyslalie, dysfonie

Současné možnosti logopedické intervence V celosvětovém měřítku se setkáváme s různými odlišnostmi v poskytování péče o jedince s narušenou komunikační schopností V ČR 3 rezorty: - rezort školství, mládeže a tělovýchovy - rezort zdravotnictví - rezort práce a sociálních věcí

Možnosti logopedické intervence Rezort školství, mládeže a tělovýchovy - logopedické třídy při běžných MŠ - mateřské školy logopedické - logopedické třídy při běžných ZŠ - základní školy logopedické - speciální třídy při základní škole pro žáky s poruchami učení - mateřské školy pro sluchově postižené - základní školy pro sluchově postižené - základní školy praktické - základní školy speciální - speciálněpedagogické centra - pedagogicko-psychologické poradny

Možnosti logopedické intervence Rezort zdravotnictví - logopedické poradny při poliklinikách - logopedická pracoviště při lůžkových odděleních (foniatrie, neurologie, rehabilitace, psychiatrie, geriatrie) - privátní logopedické poradny - rehabilitační stacionáře - denní stacionáře při zdravotnických zařízeních (pro děti i dospělé jedince) - léčebny dlouhodobě nemocných (LDN) - lázeňská zařízení Rezort práce a sociálních věcí - ústavy sociální péče

Aplikované pohybové aktivity Osoby s narušenou komunikační schopností nejsou většinou omezení ve vykonávání pohybových aktivit. Naopak, lze doporučit jakoukoliv pohybovou aktivitu, speciální přizpůsobení není třeba. Zcela určitě lze doporučit jakákoliv dechová cvičení, pohyb při kterém jsou rozvíjeny koordinační schopnosti. Při tancích, zpěvu a básničkách s pohybem lze procvičovat i správnou výslovnost a práci s dechem. Logopedové aplikují i terapie spojené s pohybem – hipoterapie, muzikoterapie, pohybová terapie.

Možnosti integrace Děti s narušenou komunikační schopností jsou běžně integrovány do běžných tříd základních škol s tím, že docházejí na individuální lekce k logopedovi.

Použitá literatura Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5 Bytešníková, I., Horáková, R. Klenková, J. Logopedie & Surdopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. Pipeková, J. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0