Petr Čáp Centrum AKI Nemocnice Na Homolce, Praha Interiéry budov z pohledu alergologa Duben 201 3 OSTRAVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Jak se vám dýchá?.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Nemocnost dětí v Ostravě
Chemie.
Vliv konceptu zelených budov na provozní fázi výstavbového projektu Ing. Jiří Dobiáš LEED AP.
Koncentrace kyseliny oxidu uhličitého v ovzduší překročila historickou hranici, je nejvyšší za miliony let! Co to pro nás znamená?
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě Na Bělidle 7, Ostrava tel: , fax:
Dýchací soustava a psychosomatika
Chceme-li příznivější podmínky pro naše budoucí životní ovzduší, musíme začít jednat!jednat! Proč to děláme?
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
Kyselý déšť.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_14 Název materiálu:Tepelná pohoda Tematická oblast:Vytápění – 1. ročník Instalatér Anotace:Prezentace.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Zplyňování odpadů v cementárně Prachovice
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Astma bronchiále(astma)
Kou ř ení a plodnost Kouření snižuje pravděpodobnost otěhotnění, má totiž prokázaný vliv na zhoršenou kvalitu spermií u mužů! U.
Dýchací soustava II.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
Dýchání Filip Bordovský.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
zpracovaný v rámci projektu EU
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Schéma rovnovážného modelu Environmental Compartments
Ing.Miroslava Rýparová
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Směsi Opakovací otázky
Autor výukového materiálu:
Klimatické změny Řešení klimatických problémů v Praze Dům dětí a mládeže hlavního města Prahy - Stanice techniků.
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Znečistěný vzduch, půda a voda
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Atmosféra Filip Bordovský.
Hygiena životního prostředí MUDr. R. Maďar, PhD..
VLHKOST A PLÍSNĚ VE STAVBĚ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň Třetí úroveň –Čtvrtá úroveň »Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Klinické projevy respiračních infekcí Zdeněk Susa II. interní klinika 1. LF a VFN.
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Česká iniciativa pro astma obecně prospěšná společnost Prof. MUDr. Petr Pohunek, CSc.
Plíce: Michaela Sáblíková.
Reaktor na odstranění organických plynných látek D. Jecha
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Znečištění vzduchu dopravou
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
OBSTRUKČNÍ BRONCHITIDA, ASTMA
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Znečištění ovzduší Vypracoval: David Hampl
Prezentace – výklad učiva
Transkript prezentace:

Petr Čáp Centrum AKI Nemocnice Na Homolce, Praha Interiéry budov z pohledu alergologa Duben OSTRAVA

Znečištění životního prostředí 

L á tky zneči š ťuj í c í ovzdu ší Viegi G. et al. Indoor and Out Door Pollution p in: ERS Handbook Respiratiory Medicine 2010, ISBN:978-1 — — 99-0 Oxidy s í ry Oxidy dus í ku CO,CO2 Pol é tavý prach (PM 10 … 2,5 ….1) + PAU (benzo a pyren)-rakovinotvorný a genotoxický potenci á l Pol é tavý prach - bezprahov á š kodlivina (působí škodlivě už od nízkých hodnot¨) (Těžk é kovy) Ozon (př í zemn í ) Cigaretový kouř (indoor,polonium-210) 4

Znečištění ovzduší (provozní slepota - PM jemné a ultrajemné nejsou vidět!!)

Average Time Spent in Each Microenvironment TOTAL INDOORS: 86.9% National Human Activity Pattern Survey (NHAPS) Adapted by Klepeis et al., 2001 IN RESIDENCE (68.7%) OUTDOORS (7.6%) IN VEHICLE (5.5%) OTHER INDOOR (11%)

Open space office

Nezdravé budovy a alergolog imunolog Alergie-astma (Nerizikové materiály) Common cold (Ti02?) 19

Dopad negativního působení nežádoucího složení vzduchu na DC Polétavý prach (ČHMU) Aeroalergeny (PIS, testy) Nežádoucí chemikálie vně i uvnitř budov (ve všech skupenstvích) Infekce (zejména virové v uzavřených interérech)

Dopad negativního působení nežádoucího složení vzduchu na DC Dysfunkce dýchacích cest Irritace DC Hyperreaktivita sliznice DC (HCD,DDC včetně periferních DC) Kašel ………….astma, chronická bronchitida zvýšený výskyt KHCD (Common cold)

Recentní studie o astmatu a alergiích v MSK Dostál M. Studie zdravotního stavu dětí v Ostravě 2001–2009, Alergie 2013,1, Pohunek P. Pohunek P. Výskyt astmatu a dalších respiračních onemocnění u školních dětí v Ostravě. Alergie 2012; 3:

Nerovnováha v dostupnosti dat Environmental Healths Risk, WESEX Institute of Technology, Riga 7/2011

Stochastic Human Exposure and Dose Simulation (SHEDS) Model for Air Pollutants

Supplementary slides Směs polutantů a periferie DC (Science, 2005; 307:1858) Budoucnost nanočástice v životním prostředí obdobná historii DDT ??

14 Dýchací cesty (centrální –velké a periferní – malé) Zóna průdušek Transport vzduchu do periferních DC Respirační zóna Místo výměny plynů

Jak vyšetřujeme Kožní testy Laboratorní vyšetření Funkční vyšetření Interní respektive pediatrický profil Hormonální profil Biochemický profil Hematologický profil Zobrazovací metody

Co může dělat proti znečištění ovzduší každý? Nepálit odpadky Palivo do kotle používat takové,které je doporučeno Čistit vzduch (pračky-čističky vzduchu, respirátory) Nekouřit Věcné řešení znečištěného ovzduší (exekutiva..) Kompenzační řešení (klimatické pobyty u moře, na horách a v jeskyních + kyselina ascorbová, inhalace ?) 18

Co může dělat proti znečištění ovzduší lékař? Úsilí o včasnou a správnou diagnózu - FENO může pomoci v úvaze, zda jde ještě o dysfunkci nebo už o nemoc - Testovat BHR (Manitol) Může léčit symptomaticky 19

Kauzální léčba Věcné řešení znečištění - exekutiva a EU ( outdoorového a indoorového) Chytré budovy (Smart Buildindgs) (open space, servery….děti ve školách ne?) CO2, záporné ionty,TiO2 19

Doporučení Monitorování ovzduší (Outdoor-ČHMU aj, Indoor (CO2aj.) Režim větrání (nucené větrání-modely) Nerizikové materiály (Alergie-astma) Nátěry stěn na bázi oxidu titaničitého ( Nanočástice TiO2 aktivované světlem škodlivé látky doslova spálí Mobilní školky (30.000,-míst chybí pro děti ve školkách v ČR) (Vhodné čističky vzduchu pro svou mobilitu)

Lidé stráví v interiérech až % času. Kanceláře jsou orientovány často na dopravně frekventované ulice a okna mnohdy nelze otevřít (open space) V domovech s ohledem na obavy z tepelných ztrát se větrání omezuje. Únava a nedostatek koncentrace se odvozuje také z pobytu v prostředí, kde je méně kyslíku a více oxidu uhličitého. Ještě únosná hladina CO2 v místnosti je zhruba ppm. Dle některých informací školy, byty, ložnice, obsahují často téměř dvakrát vyšší hladinu C02 než je únosná hladina. V nevětrané místnosti se dále zvyšují koncentrace plynných organických i anorganických látek, prachu a vlhkost. Souvislosti mohou nastat s vyšší nemocností. Vlhkost zase vede k tvorbě plísní (alergizace, intoxikace). Doporučuje se větrat každou hodinu, existují čidla, která na vyšší hladinu CO2 upozorní a v nejmodernějších budovách dají i pokyn k větrání. Má je například nainstalované Technická knihovna v Praze. (Chytré budovy). Problém větrání

Ionizace vzduchu

Děkuji vám za pozornost