Vymezení, funkce, zdroje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Advertisements

Pozitivní hodnocení sebe
Z praktických zkušeností mnoha manažerů vyplývá, že vedoucí neuplatňuje ve všech situacích a ke všem podřízeným stejný styl řízení. Vlastní výběr a účinné.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
sociální percepce Škola:
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Neverbální komunikace
Optické klamy a iluze Petr Vejsada. Optické klamy a iluze Petr Vejsada.
Ústřední pilíř sociální psychologie
OSOBNOST.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Charakteristiky zdravé komunikace
Proces vnímání v komunikaci
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Teorie motivace Adéla Furiková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Rozdíl vnímání a představy
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Sociální poznávání (Social Cognition)
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Assessment centrum.
Pedagogická psychologie
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Mentální reprezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychické procesy - vnímání
Socializace Kejřová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Pedagogika a psychologie
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Vymezení, funkce, zdroje Sociální kognice Vymezení, funkce, zdroje

Sociální kognice = „start“ sociální interakce jak vnímáme druhé, jaké obrázky si o nich vytvoříme, podle toho k nim následně přistupujeme

Sociální kognice x sociální percepce Sociální percepce = vyvolání smyslových dojmů, tj. vnímání druhých jako fyzických objektů X Sociální kognice = poznávání, poznávání druhých je více než vjem, je to proces zpracovávání informací Kognice je nadřazený pojem percepce

Sociální percepce Triáda základních percepčních procesů: 1. Kategorizace 2. Selekce 3. Interference

Sociální percepce Vnímání a posuzování druhých osob i sebe sama Kategorizace = zařazujeme vnímané osoby/události do určitých tříd/kategorií – podle míry shodnosti V průběhu percepce se často dopouštíme chyb

Časté chyby v sociální percepci Haló efekt – první dojmy často přetrvávají Implicitní teorie osobnosti, např. je-li někdo označen jako sympatický – implicitně očekáváme i další vlastnosti – důvěryhodný, poctivý, apod. Efekt mírnosti a shovívavosti – ten, kdo je nám sympatický, hodnotíme jeho pozitivní vlastnosti výše a negativní níže

Selekce a interference Selekce: vnímáme určitý objekt, ale selektivně vybíráme jen některé znaky nebo vlastnosti Př. Vstoupíme-li do místnosti, zaujme nás zpravidla nějaký konkrétní nábytek, doplněk apod. Podobně při seznámení se s novým člověkem

Selekce a interference Interference : do vnímaného vnášíme i to, co skutečně nevnímáme (další data,údaje, ..) Např. z oblečení člověka usuzujeme na jeho vlastnosti, status, apod.

Styly sociální percepce Vjemové postoje vedou ke vzniku různých vjemů, přesto, že působí stejný podnět Ovlivněno např. zaměřením osobnosti optimista x pesimista Př. Vězni se dívají z okna …. Sociální percepce je subjektivní

Interpretace fyzických znaků vnímaných osob (Allport, In: Nakonený, Sociální psychologie,2000, s. 88) Tmavá pleť – nižší míra přátelskosti, nižší smysl pro humor Muž se světlými vlasy – hrdina(ve filmu) x „zlý“ má tmavé vlasy Starší muž – odpovědnější a vzdělanější než mladší muž Brýle, vysoké čelo – inteligentnější, pilnější

Interpretace fyzických znaků vnímaných osob (Allport, In: Nakonený, Sociální psychologie,2000, s. 88) Smějící se člověk - chytřejší Žena s plnými rty – sexuálně založená Černošský obličej – pověrčivost Symetrický obličej – celkově příznivější vlastnosti x odchylné formy – tvar nosu, brady apod.

Vnímání a posuzování sebe sama Sebe-percepce probíhá tak, že Částečně vyvozujeme závěry ze svého chování Částečně vycházíme z důsledků různých interakcí Sebe-percepce obsahuje i informace o oblastech, které jsou vnějšímu světu skryté

Vnímání a posuzování sebe sama Při sebe percepci se dopouštíme často mnoha chyb Možné zkreslení je dáno existencí obranných mechanismů

Vnímání sociálních situací Závisí na tom, zda 1. jsme sami aktivními účastníky dané situace 2. jsme pouze pozorovateli Jsme-li pozorovateli, záleží, zda má situace charakter „výzvy“ – zda se aktivně zapojíme a také kdo jsou účastníci takové situace (jaký k nim máme vztah)

Sociální kognice a emoce Vliv emocí v sociální kognici resp. v její nejsilnější složce sociální percepci je značný Př. afektivní vzrušení – vnímáme a posuzujeme jinak než ve stavu klidu – dochází k deformaci Kognice předchází afektům, afekty následně ovlivňují kognici

Literatura Nakonečný Milan, Sociální psychologie, Academia Praha, 2000 ISBN 80-200-0690-7, s. 81 - 97