Vymezení, funkce, zdroje Sociální kognice Vymezení, funkce, zdroje
Sociální kognice = „start“ sociální interakce jak vnímáme druhé, jaké obrázky si o nich vytvoříme, podle toho k nim následně přistupujeme
Sociální kognice x sociální percepce Sociální percepce = vyvolání smyslových dojmů, tj. vnímání druhých jako fyzických objektů X Sociální kognice = poznávání, poznávání druhých je více než vjem, je to proces zpracovávání informací Kognice je nadřazený pojem percepce
Sociální percepce Triáda základních percepčních procesů: 1. Kategorizace 2. Selekce 3. Interference
Sociální percepce Vnímání a posuzování druhých osob i sebe sama Kategorizace = zařazujeme vnímané osoby/události do určitých tříd/kategorií – podle míry shodnosti V průběhu percepce se často dopouštíme chyb
Časté chyby v sociální percepci Haló efekt – první dojmy často přetrvávají Implicitní teorie osobnosti, např. je-li někdo označen jako sympatický – implicitně očekáváme i další vlastnosti – důvěryhodný, poctivý, apod. Efekt mírnosti a shovívavosti – ten, kdo je nám sympatický, hodnotíme jeho pozitivní vlastnosti výše a negativní níže
Selekce a interference Selekce: vnímáme určitý objekt, ale selektivně vybíráme jen některé znaky nebo vlastnosti Př. Vstoupíme-li do místnosti, zaujme nás zpravidla nějaký konkrétní nábytek, doplněk apod. Podobně při seznámení se s novým člověkem
Selekce a interference Interference : do vnímaného vnášíme i to, co skutečně nevnímáme (další data,údaje, ..) Např. z oblečení člověka usuzujeme na jeho vlastnosti, status, apod.
Styly sociální percepce Vjemové postoje vedou ke vzniku různých vjemů, přesto, že působí stejný podnět Ovlivněno např. zaměřením osobnosti optimista x pesimista Př. Vězni se dívají z okna …. Sociální percepce je subjektivní
Interpretace fyzických znaků vnímaných osob (Allport, In: Nakonený, Sociální psychologie,2000, s. 88) Tmavá pleť – nižší míra přátelskosti, nižší smysl pro humor Muž se světlými vlasy – hrdina(ve filmu) x „zlý“ má tmavé vlasy Starší muž – odpovědnější a vzdělanější než mladší muž Brýle, vysoké čelo – inteligentnější, pilnější
Interpretace fyzických znaků vnímaných osob (Allport, In: Nakonený, Sociální psychologie,2000, s. 88) Smějící se člověk - chytřejší Žena s plnými rty – sexuálně založená Černošský obličej – pověrčivost Symetrický obličej – celkově příznivější vlastnosti x odchylné formy – tvar nosu, brady apod.
Vnímání a posuzování sebe sama Sebe-percepce probíhá tak, že Částečně vyvozujeme závěry ze svého chování Částečně vycházíme z důsledků různých interakcí Sebe-percepce obsahuje i informace o oblastech, které jsou vnějšímu světu skryté
Vnímání a posuzování sebe sama Při sebe percepci se dopouštíme často mnoha chyb Možné zkreslení je dáno existencí obranných mechanismů
Vnímání sociálních situací Závisí na tom, zda 1. jsme sami aktivními účastníky dané situace 2. jsme pouze pozorovateli Jsme-li pozorovateli, záleží, zda má situace charakter „výzvy“ – zda se aktivně zapojíme a také kdo jsou účastníci takové situace (jaký k nim máme vztah)
Sociální kognice a emoce Vliv emocí v sociální kognici resp. v její nejsilnější složce sociální percepci je značný Př. afektivní vzrušení – vnímáme a posuzujeme jinak než ve stavu klidu – dochází k deformaci Kognice předchází afektům, afekty následně ovlivňují kognici
Literatura Nakonečný Milan, Sociální psychologie, Academia Praha, 2000 ISBN 80-200-0690-7, s. 81 - 97