SOCIÁLNÍ OKOLÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Rodina.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Marketingové prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
Rodinné potřeby a ekonomika
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_16.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Nákupní chování spotřebitele
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Model transkulturní péče
Nákupní rozhodování.
Tržní prostředí.
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM § 87 ZOR § 96 a násl. ZOR © Zdeňka Králíčková, 2012.
Kupní chování a EU.
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Sociální práce s rodinou 4
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Je nízká plodnost opravdu problémem?
MARKETING 2.
Rodina jako sociální instituce
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Socializace Kejřová.
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Aktuální otázky rodinné politiky
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

SOCIÁLNÍ OKOLÍ

Sociální kategorie Sociální agregát Osoby, které mají společný určitý rys Skupina jen ve statistickém smyslu Sociální agregát Prostorové seskupení lidí ve stejném čase a prostoru

Parametry pro příští nákup Fyzická hustota Osobní faktory Vnímání davu Adaptační strategie Nákupy konformita s davem -Čas nákupu -informační proces -Rozhovor s prodavačem -hodnocení alternativ -Speciální žádosti -nákup známé značky výstupy Spokojenost v obchodě Spokojenost s nákupem Image obchodu Věrnost Parametry pro příští nákup

Sociální skupiny Sdílí podobné hodnoty, normy, očekávání, členové udržují mezi sebou pravidelný a vědomý kontakt Podmínky: 2-diáda 3-triáda

Formální členství v sociální skupině (dle G.Harrella) Neformální členství Formální členství Primární Přátelé Rodina Nákupní skupiny Spolky Týmy Kluby Skauti Sekundární Sportovní hrdinové Osobnosti zábavy Reprezentanti živ. stylu Sociální třídy Profesní organizace Politické strany Náboženské organizace

Sociální třídy-Sociální stratifikace Zařazení lidí jinými na pomyslném společenském žebříčku výše nebo níže vzhledem k hierarchii respektu a prestiže Stratifikace na základě -prestiže -moci -vlastnictví, bohatství

Sociální třídy Relativně stálé skupiny lidí, které jsou ve společnosti hierarchicky uspořádány a které sdílejí podobné zájmy, hodnoty, chování

Rysy sociální třídy Sociální třídy vyjadřují status Soc.třídy jsou hierarchicky uspořádány Soc.třídy vytvářejí rámec referencí Soc.třídy jsou dynamické Odrazují od kontaktu se členy jiných sociálních tříd Ovlivňují navzájem svoji potřebu

Warnerova stratifikace Skupina tříd třída pojmenování Vyšší třídy Vyšší horní (upper uppers) Vyšší dolní (lower uppers) Country club (starší bohatí) Noví bohatí Střední třídy Střední horní (upper middles) Střední dolní (lower middles) Úspěšní profesionálové Doufající následovatelé Nižší třídy Nižší horní (upper lowers) Nižší dolní (lower lowers) Bezpečí si vědomá většina(dělnická třída) Skalnaté dno

Hodnotové přístupy sociálních tříd Vyšší třídy Zaměřeny do budoucna Spíše město Racionalita Sebedůvěra Vazba na širší kulturní prostředí Nižší třídy Zaměřeny na současnost, minulost Spíše venkov Omezený smysl pro rozhodování Konkrétní uvažování Svět se točí kolem nich a jejich rodiny

Důvody pro soustředění se na sociální třídy Soc. třída ovlivňuje preference výrobků, značek Promítá se do volného času a živ. stylu Liší se mírou užití některých výrobků vůbec Liší se v některých polohách komunikace Liší se vkusem, tj. estetickým vnímáním Odívání,soc.řeč,volba médií, nákupní proces

Rodina Dva nebo více lidí spřízněných pokrevně, manželským svazkem nebo adopcí, kteří žijí společně Nukleární – rodiče a děti Rozšířená - -//- a další příbuzní 1.fáze-orientující 2.fáze tvarující

Více ovlivňují vnější postoje/chování Jednoduchý model procesu zespolečenštění Mladý člověk Ostatní členové rodiny Přátelé Více ovlivňují základní postoje/chování Morální principy Obratnost v mezilidských vztazích Normy v oblékání Vystupování a schopnost Motivace ke vzdělání Profesní cíle Zásady nákupního chování Více ovlivňují vnější postoje/chování Styl Zvyky Móda „In“ nebo „out“ Přijatelné nákupní chování Před pubertou Dospívající Teenager Starší

Další funkce rodiny Ekonomická prosperita Citová podpora Vhodné životní styly

Osm úloh v rozhodovacím procesu rodiny Ovlivňující Člen(ové) rodiny, který poskytuje informace jiným členům a produktu nebo službě. Strážný Člen(ové) rodiny, který řídí tok informací o produktu nebo službě do rodiny Rozhodující Člen(ové) rodiny s mocí určit, zda nakupovat, zakoupit, používat, spotřebovávat nebo odstranit Kupující Člen(ové) rodiny, který provádí skutečné zakoupení konkrétního produktu

pokračování Připravující Člen(ové) rodiny, který proměňuje produkt do formy vhodné ke spotřebě jinými členy rodiny. Uživatel Člen(ové) rodiny, který používá nebo spotřebovává konkrétní produkt nebo službu. Udržující Člen(ové) rodiny, který provádí servis a opravuje produkt, aby poskytl stálé uspokojení. Odstraňující Člen(ové) rodiny, který podceňuje nebo provádí odstraňování nebo nepokračování konkrétního produktu nebo služby.

Kupní rozhodování v rodině Rozdělení na expresivní a instrumentální role Rozdělení podle dominance jednoho z partnerů Rozdělení podle typu účastí na kupním rozhodování

Dominance ženy Společné Autonomní Dominance muže Dělba rozhodování mezi manželi Potraviny Nádobí 50 Dominance ženy Kosmetika Prázdniny Pánské oblečení Společné školy Autonomní Nábytek Alkohol Vertikální osa- míra poměru dominance jednoho z partnerů Horizontální podíl domácností Auta Pojištění Dominance muže

ROZHODOVACÍ JEDNOTKA Individuální člen rodiny - Nákupní agent pro jiného člena rodiny - Osobní nákup - Pasivní diktát -Nákupní agent rodiny -Pasivní diktát Mnoho druhů potravinářského zboží U Ž I V A T E L jedinec Celá rodina Vnitřní rozhodovací jednotky rodiny a uživatelská jednotka Nákup některých dárků Výběr restaurací Všichni členové rodiny

Střední věk V manželství s dětmi* Rozvedení bez dětí Mladý Rozvedený bez dětí Střední věk V manželství bez dětí Mladý V manželství s dětmi* Střední věk V manželství s dětmi* Střední věk V manž. s nezávis-lými dětmi* Starší V Manželství* Starší Svobodný* Mladý Svobodný* Mladý V manželství bez dětí* Mladý Rozvedení s dětmi* Střední věk Rozvedený s dětmi Střední věk Rozvedený s nezávislými dětmi Obvyklý běh, recirkulační běh * tradiční rodina

Volba banky – Význam atributů obsluhy pro různá stadia ŽCR Mláde-necký věk: Novomanželé: Plné hnízdo I: Plné hnízdo II: Plné hnízdo III: Prázdné hnízdo I: Prázdné hnízdo II: Domácnost o jedné osobě Postoj S1 Pořadí S2 S3 S4 S5 S6 S7 S8 Poloha blízko domova 1 2 Celková kvalita služeb 9 7 6 10 4 Dobré jméno 3 8 Vedení účtu zdarma 13 11 5 Rychlé služby 12 Možnost získání všech finančních služeb na jednom místě Vyplácení nejvyšších sazeb při spoření Dostupnost osobních úvěrů 14

Pozoruhodná stadia netradičního ŽCR Stadia alternativního ŽCR Rodinná domácnost Definice/Komentář Bezdětné dvojice Pro manželské dvojice je stále přijatelnější nemít děti. K tomu přispívají vdané ženy orientující se na kariéru a sňatky v pozdějším věku. Dvojice oddané v pozdějším věku (po 35. roce života) Muži a ženy více orientované na kariéru a větší výskyt párů žijících společně. Pravděpodobně mají méně dětí nebo dokonce žádné. Dvojice, které měly dítě v pozdějším věku (po 35. roce života) Pravděpodobně měly méně dětí. Kladou důraz na kvalitní životní styl: „Dost dobré je jen to nejlepší.“ Svobodní rodiče I Vysoká rozvodovost (asi 50 procent) přispívá k podílu domácností s jediným rodičem. Svobodní rodiče II Mladý muž nebo žena, kteří mají jedno nebo více nemanželských dětí. Svobodní rodiče III Svobodná osoba, která adoptuje jedno nebo více dětí. Širší rodina Dospělé svobodné děti, které se vracejí domů při budování své kariéry, aby ušetřili výdaje za samostatné bydlení.

Nerodinná domácnost Neprovdané dvojice Rostoucí akceptování heterosexuálních a homosexuálních párů. Rozvedené osoby (bez dětí) Vysoká rozvodovost přispívá k rozpadu domácností ještě před narozením dětí. Svobodné osoby (většinou mladé) Především důsledek pozdějšího prvního sňatku; také muži a ženy, kteří nikdy nevstoupí do manželství. Ovdovělé osoby (většinou postarší) Delší průměrná délka života, zvláště u žen, znamená více domácností s jedinou osobou přes 75 let.

Přitažlivost, příjemnost Zajímavý(á), vypadá dobře Průběh Pocity Myšlení 1.Setkání Přitažlivost, příjemnost Zajímavý(á), vypadá dobře 2.Seznámení Obliba, štěstí, stimulace Náboženství, vnější chování 3.Rozvoj vztahu Ujištění, touha po blízkosti, péče Vzájemné poznávání, diskuse, schvalování hodnot 4.Zamilovanost Vzájemná závislost, potěšení, uznávání Zvýšená komu- nikace, zkoušení rolí, plánování partnerství 5.partnerství Jako pár, péče, respekt, zodpovědnost Vzájemné podřízení, poznání

Při životním cyklu sledujeme rodinu jako celek Rozhodování mezi manželi (Mění se postavení muže a ženy v rodině) Vazba rodiče – děti Děti jako spotřebitelé

Děti jako spotřebitelé Dnešní děti jsou daleko více informovanější Dnešní děti dříve spotřebně dospívají Dnešní děti jsou samostatnější Dnešní děti mají větší vlastní příjmy Dnešní děti si dříve uvědomují vztah mezi cenou a hodnotou Dnešní děti rozlišují reklamu od skutečnosti Dnešní děti nevystupují jen pasivně

Studie vlivu dětí na rodinné rozhodování – návštěva restaurace Otec Matka Celkem Tradiční 12,0 52,0 36,0 100% 75,8 Netradiční 25,0 12,5 62,5 24,2 15,2 42,4