Postup konstrukce: 1) AB 2) k; k (A, r), r > |AB|/2 3) l;l(B, r)l

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Úhel je část roviny
Advertisements

Stereometrie - Vzdálenosti, odchylky
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Úhel, rozdělení úhlů podle velikosti
TRIGONOMETRIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Sčítání a odčítání úhlů
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
20_Obvody a obsahy rovinných obrazců -kružnice, kruh
Mgr. Ladislava Paterová
Matematika Lichoběžník.
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
12_ Shodná a podobná zobrazení - pracovní list
POZNÁMKY ve formátu PDF
Matematika Konstrukce úhlů 60°, 120°, 30°.
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
17_Řešení pravoúhlého trojúhelníka - pracovní list
Trojúhelník Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
16_ Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Úlohy z praxe
Řešený příklad č. 1 7_Konstrukční úlohy
Metrické vlastnosti odchylka přímek
Pravoúhlý trojúhelník
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
Abychom se dokázali pohybovat a vnímat svět kolem nás potřebujeme geometrickou představivost. Geometrie podporuje naše prostorové vnímání. Patří k nejstarším.
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
2_Rozdělení úhlů podle polohy
9_Shodná zobrazení II Posunutí v rovině je přímá shodnost, které každému bodu X roviny přiřazuje obraz X´ tak, že platí XX = s, kde s je daný vektor.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
* Měření úhlů Matematika – 6. ročník *
17..
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
* Úhel Matematika – 6. ročník *.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Elipsa 1.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
PLANIMETRIE MATEMATIKA - 2.ROČNÍK Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Určitý integrál Základy infinitezimálního počtu. Určitý integrál a=x 0 x1x1 x2x2 x3x3 x4x4 x 5 = b m5m5 m3m3 m2m2 m1m1 m4=m4=
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
8. ročník THALETOVA KRUŽNICE. ZÁKLADNÍ POJMY: k je kružnice sestrojená nad průměrem AB Úsečka AB je průměr kružnice k Bod S je střed kružnice k Bod S.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Základní konstrukce Osa úhlu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Základní konstrukce Osa úhlu.
Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů
Transkript prezentace:

3_Základní geometrické konstrukce Konstrukce osy úsečky a středu úsečky Postup konstrukce: 1) AB 2) k; k (A, r), r > |AB|/2 3) l;l(B, r)l 4) M;N; M, N ∈ k ∩ l k l 5) o; o = ⟷ MN A B 6) S; S ∈ o ∩ AB S Kontrola konstrukce

Konstrukce osy úhlu Tímto postupem dělíme úhel na dvě stejné poloviny Postup konstrukce: 1) ∢ 𝛂 2) k; ;(V, r) r libovolné 3) X; X ∈ k ∩ ⟼ VA 4) Y; Y ∈ k ∩ ⟼ VB 5) l1;l1(X, s) s libovolné B 6) l2;l2(Y, s) 7) R; R ∈ l1 ∩ l2 Y l2 8) o; o = ⟼ VR k o 𝛂 l1 V X A Kontrola konstrukce

Přenášení úhlu Přeneste úhel AVX na zakreslenou polopřímku s počátkem V´ tak, aby byl bod V ´ vrcholem přeneseného úhlu. Postup konstrukce: 1) k; k (V, r) r = libovolné k A 2) k´; k´( V´, r´) l 3) X; X ∈ k ∩ ⟼ VX V 4) X´; X´ ∈ k´ ∩ ⟼ V´X´ X 5) ⟼ V´A´ A´ k´ l´ X´ V´

Konstrukce úhlu 60°a 90°bez použití úhloměru 𝛂 = 60° 1) ⟼VA – libovolná 2) k; k (V, r = VA ) 3) l; l (A , r = VA ) 4) B; B ∈ k ∩ l 5) ⟼VB, ∢BVA = 60° 𝛂 = 90° Sestrojíme osu přímého úhlu a rozdělíme Úhel na dva o velikosti 90 °. k Y l 60° X V l o k Y X V

Konstrukce úhlu dané velikosti bez použití úhloměru Narýsujte úhel 75° bez použití úhloměru. Postup: 1) Sestrojíme pravý ∢ 2) Sestrojíme osu pravého úhlu – dostaneme 2 ∢ o 45° 3) Rameno použijeme pro sestrojení ∢ 60° 4) Sestrojíme osu ∢ 60° 5) Součet 45° + 30°= 75° 30° 60 ° 45°

Zdroje J. POLÁK. Přehled středoškolské matematiky. Státní pedagogické nakladatelství: Praha. 1972 J. Petáková. Matematika příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.Prometheus: Praha. 1996 Z. Vošický. Matematika v kostce. Praha: Fragment, 2007 M. Krynický. realisticky.cz [online], Dostupný na http://www.realisticky.cz/ucebnice.php?id=2 M. Palková a spol.. Průvodce matematikou II. Brno: Didaktis., 2009