Evropská komise - GŘ pro vzdělávání a kulturu – odd. A3 Michel Aribaud

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Možnosti Propojování ECVET a NSK Mezinárodní seminář projektu POspolu
ECVET A NÁVRH ZPŮSOBU JEHO ZAVÁDĚNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Lenka Chvátalová.
ECVET v Programu celoživotního učení
Vítáme Vás!! Závěrečná konference projektu OPVK oblast podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání Centrum podpory EtV v Olomouckém kraji 5. června.
Analýza dotazníků projektu National Teams of ECVET Experts
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Memorandum o celoživotním učení
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
Definice pojmů Co jsou moduly? Co jsou moduly? Moduly představují relativně samostatné, obsahem i cílem uzavřené okruhy učiva, které je možné po jejich.
Koordinační centrum pro EQF Implementace EQF v Evropě – současný stav Valná hromada AVOŠ, 19. dubna 2012 Milada Stalker
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Koordinační centrum pro EQF (EQF NCP) Setkání zástupců evropských iniciativ NAEP Milada Stalker Antonie Ondrouchová Pavel Hradecký.
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání Systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Pilotní projekt VQTS Ing. Miloš RATHOUSKÝ Mgr. Martina KAŇÁKOVÁ NÚOV, Oddělení mezinárodní spolupráce.
Evropské iniciativy pro rozvoj odborného vzdělávání Miroslav Procházka Praha Ustavující konference TTnetu České republiky.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Konference NIDM k uznávání neformálního vzdělávání Praha, 2. a 3. listopadu 2011.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Praha, – Praha.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Národní kvalifikační rámec České republiky a projekt Q-RAM
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
ECTS a Ostravská univerzita v Ostravě
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Kreditový systém Předsednictvo Rady vysokých škol 14. Zasedání – , Praha.
EURES – vaše práce v Evropě
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
EU - V PRAXI Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Organizační struktura
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Evropská dimenze OV a její odraz v činnosti NÚOV
Otevírá dveře ke studiu a práci v Evropě Ing. Karin Jajtnerová Národní ústav odborného vzdělávání Eurocentrum Liberec, 21. února 2007.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Implementace EQAVET v ČR
Odborné vzdělávání a Evropa Helena Úlovcová
EVROPSKÝ SYSTÉM KREDITŮ PRO ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ A PŘÍPRAVU (ECVET) Ostrava,
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
Jednotky výsledků učení
Zkušenosti s využitím jednotek výsledků učení při výuce v domácím prostředí SOŠ a SOU Kralupy nad Vltavou.
Evropské nástroje na podporu mobility žáků Michala Čičváková.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Příprava na období 2014 – 2020 Cíl 2 „Evropská územní spolupráce“ Ostrava, 29. listopadu 2012.
ECVET v projektech mobilit. Společné cíle politiky EU  zvýšit mobilitu a zaměstnatelnost žáků/pracovních sil v EU (6% žáků vyjíždějících na zahraniční.
Evropské nástroje a projekty ve výuce středních škol Výstupy projektu Kurikulum S a perspektivy spolupráce v regionech Zasedání KVZ, Irena Palánová,
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Mládež v pohybu – iniciativa strategie Evropa 2020.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
NSK – vazby na evropské procesy
Komplexní systém hodnocení
Organizační struktura
Transkript prezentace:

Evropská komise - GŘ pro vzdělávání a kulturu – odd. A3 Michel Aribaud Co je ECVET? Evropský systém přenosu kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu: Nástroj pro podporu přenášení, shromažďování a uznávání kreditů v odborném vzdělávání a přípravě v Evropě PRAHA – 18. září 2006 Evropská komise - GŘ pro vzdělávání a kulturu – odd. A3 Michel Aribaud

ECVET: politická priorita Usnesení Rady (12/11/2002) Kodaňská deklarace (30/11/2002) Maastrichtské komuniké (14/12/2004)

Co ECVET podporuje? Mobilitu Celoživotní vzdělávání Transparentnost Vzájemnou důvěru a spolupráci

Kreditní systémy (ECTS, ECVET) ERK : hlavní součásti 8 úrovní Kreditní systémy (ECTS, ECVET)

Celoživotní vzdělávací cesty Celoživotní vzdělávací cesty ECVET: „perspektiva celoživotního vzdělávání“ & „metoda založená na výsledcích učení“ Kapitál ZDK1 Formální Informální Formální Celoživotní vzdělávací cesty Celoživotní vzdělávací cesty Na pracovišti 1 znalosti, dovednosti, kompetence

ECVET & cesty celoživotního vzdělávání ke kvalifikaci v kontextu: školního vzdělávání učení se na pracovišti učení se ze všech relevantní životních zkušeností nebo: směsice všech tří kontextů

ECVET & cesty celoživotního vzdělávání ke kvalifikaci v kontextu: školního vzdělávání učení se na pracovišti učení se ze všech relevantní životních zkušeností nebo: směsice všech tří kontextů Kvalifikace

ECVET & cesty celoživotního vzdělávání ke kvalifikaci v kontextu: školního vzdělávání učení se na pracovišti Hodnocení & validace výsledků učení všech relevantních životních zkušeností nebo: směsice všech tří Kvalifikace

Pan X má možnost se po určitou dobu vzdělávat Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext A Učební kontext B Pan X má možnost se po určitou dobu vzdělávat

Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext A Učební kontext B Pan X má možnost se po určitou dobu vzdělávat (v zahraničí …) Pan X dosahuje výsledků učení

Dosažené výsledky učení Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext B Učební kontext A Postup přenosu Nyní chce pan X přenést „domů“ nové výsledky učení a zahrnout je do své kvalifikace Dosažené výsledky učení

Jenže to je obtížné kvůli překážkám … Dosažené výsledky učení Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext B Učební kontext A ? Postup přenosu Jenže to je obtížné kvůli překážkám … Dosažené výsledky učení

Překážky – neexistuje: shromažďování validace uznávání transparentnost vzájemná důvěra

Dosažené výsledky učení Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext B Učební kontext A ECVET by znamenal, že pan X může přenést „domů“ své nové výsledky učení Dosažené výsledky učení

Proč ECVET? příklad č. 1 Kontext A Kvalifikace — (jen když kompetentní orgán A validuje a uznává výsledky učení dosažené v kontextu B) Učební kontext A Všimněte si! Získané výsledky učení jsou nashromážděny a jsou nyní integrovanou součástí kvalifikace pana X

Proč ECVET? příklad č. 2 Učební kontext na pracovišti Formální učební kontext Pan X chce přenést nové výsledky učení a s jejich přispěním získat kvalifikaci Dosažené výsledky učení se ze zkušeností

Nadnárodní přenos kreditů v Evropě s pomocí ECVET B národní a odvětvový kreditní systém C více než jeden národní kreditní systém A národní kreditní systém ECVET D žádný kreditní systém kreditní systém pro neformální a informální učení mezinárodní odvětvový kreditní systém

Tři pilíře ECVET POSTUP PŘENOSU V ECVET JEDNOTKY VÝSLEDKŮ UČENÍ KREDITNÍ BODY

Postup přenosu v ECVET Učební kontext A Učební kontext B Přepis dokladu Validace výsledků učení Uznávání výsledků učení Hodnocení výsledků učení Kredit za výsledky učení

Základ postupu přenosu v ECVET Hodnocení výsledků učení Kredit za výsledky učení Validace výsledků učení Uznání výsledků učení

Jádro ECVET: jednotky výsledků učení Jednotky jsou definovány koherentním souborem ZDK: znalosti dovednosti kompetence jednotka výsledky učení Obsah jednotek nezávisí na metodách profesní přípravy, učebních postupech atd.

Jádro ECVET: jednotky výsledků učení Kvalifikace odborného vzdělávání a přípravy Unit Počet, rozsah, úroveň (ERK), charakteristika kreditní body a hodnota jednotek jsou definovány na národní úrovni kompetentními orgány

Co to je jednotka? Soubor výsledků učení (znalostí, dovedností a kompetencí), který obvykle tvoří nejmenší součást kvalifikace, jež může být evaluována, validována a případně certifikována.

Jednotky: flexibilní rámec pro výsledky učení Pokud jde o kvalifikaci, jednotky mohou být: Transversální / specifické Všeobecné / specializované Volitelné / povinné Speciálně se vztahující k mobilitě Vzájemně závislé / nezávislé Společné pro několik kvalifikací Globální / rozdělené do pododdílů…

Kreditní body doplňující jednotky Kvalifikace Kreditní body přidělené kvalifikaci a každé jednotce kompetentním orgánem Jednotka

Co jsou kreditní body? Numerické vyjádření relativní váhy výsledků učení, které tvoří jednotku kvalifikace.

Kritéria pro přidělování kreditních bodů: základní informace Obsah kvalifikace pokud jde o rozsah a/nebo objem znalostí, dovedností a kompetencí, které mají být získány. Odkaz na množství učebních činností nebo na předpokládané pracovní zatížení nezbytné pro to, aby učící se získal soubor výsledků učení odpovídající částečné nebo úplné kvalifikaci. Odkaz na předpokládanou průměrnou délku programu, který vede k takové kvalifikaci. Odkaz na předpokládané úsilí učícího se člověka nezbytné k získání tohoto souboru výsledků učení. …

Kreditní body: příklad Kvalifikace odborného Vzdělávání a přípravy jednotka 20 bodů jednotka 75 bodů 40 bodů 15 bodů

ECVET: nástroje pro vzájemnou důvěru a spolupráci Principy a obecná pravidla „Směrnice“ pro výsledky učení „Směrnice“ pro jednotky & kreditní body „Směrnice“ pro přenos Rozhodnutí o přijetí Memorandum o porozumění

Dosažení cíle ECVET Technika ECVET 1. Kvalifikace & jednotky 2. Procedury validace výsledků učení 4. Metodika pro přidělování a udělování kreditních bodů 3. Postupy hodnocení

Shrnutí Hodnocení, validace, přenos a uznávání výsledků učení Kvalifikace vyjádřená jednotkami výsledků učení Kreditní body pro kvalifikaci a jednotky výsledků učení Rozhodnutí o přijetí a memorandum o porozumění pro vzájemnou důvěru „Směrnice“ (pro jednotky, kreditní body, výsledky učení …)

ECVET: další kroky 2006-2007 Připravit konzultační proces (Helsinki, říjen 2006) Zahájit konzultace (říjen 2006 - březen 2007) Závěrečná konference v Německu (červen 2007) Připravit formální návrh Připravit realizaci na národní a evropské úrovni Propagovat a rozšiřovat

Více informací o ECVET: Michel ARIBAUD – DG EAC – Unit A3 michel.aribaud@ec.europa.eu + 32 2 299 49 05